• Tänk logiskt

Friend zone

På sociala medier pratas det mycket om män som aldrig lyckas få till det med en kvinna. De hittar aldrig någon kvinna som är intresserad av den sexuellt eller romantiskt. De kvinnor de träffar vill istället "bara" vara vänner med dem. Dessa kvinnor sägs då hamna inom mannens "friend zone" och det beskrivs det som det värsta en man kan råka ut för att kvinnor bara vill vara inom mannens friend zone.

Men jag säger, är det verkligen så hemskt? Det kunde ju vara mycket värre. För det är väl bättre att ha kvinnliga vänner inom sin friend zone än att inte ha några vänner alls?

• Svar på tråden Friend zone
  • fornminne

De flesta vill ha och mår bra av vänner. För ensamma män borde alltså kvinnliga vänner vara bättre än inga alls.

Men det kan vara svårt att vara vän med någon man har romantiska känslor för, och de flesta vill även bli sedda som potentiell partner av önskat kön. Inte av alla givetvis, men åtminstone ibland. Det kan nog även kvinnor känna igen sig i.

Att ha vänner av båda könen är en sak. Att känslor inte alltid är besvarade är en sak. Sånt är livet.

Men att konstant hamna i kompisfacket skulle nog även kvinnor tycka var jobbigt. Det är inte detsamma som att man inte uppskattar vänskap.

• Anonym (H)

Vilken oerhört empatilös TS!
    Jag lider verkligen med män (inte incels) som aldrig lyckas träffa en kvinna fast de inget hellre vill än att träffa en partner och kanske bilda familj. Känner en sådan man som jag tror vore ett kap för många men han lyckas inte attrahera kvinnor. Han visar inte det men jag vet att han mår jättedåligt pga det. Hade jag inte varit gift hade jag gärna lärt upp honom sexuellt och gett honom självförtroende.
    Det är hårt även för oss som haft ganska lätt att få partners att bli ratade och bortvalda. Hur skulle det inte kännas att alltid ratas? 
    Att föreslå att man ska bli vän med kvinnan som man är kär i är så empatilöst att man baxnar.

• molly50
    Tänk logiskt skrev 2025-12-20 03:08:15 följande:
    Friend zone

På sociala medier pratas det mycket om män som aldrig lyckas få till det med en kvinna. De hittar aldrig någon kvinna som är intresserad av den sexuellt eller romantiskt. De kvinnor de träffar vill istället "bara" vara vänner med dem. Dessa kvinnor sägs då hamna inom mannens "friend zone" och det beskrivs det som det värsta en man kan råka ut för att kvinnor bara vill vara inom mannens friend zone.

Men jag säger, är det verkligen så hemskt? Det kunde ju vara mycket värre. För det är väl bättre att ha kvinnliga vänner inom sin friend zone än att inte ha några vänner alls?

Har man starka känslor för en person så är det inte vän man vill vara.
    Det kan vara väldigt jobbigt att vara vän med någon som man har starka känslor för.
    Och det gäller både kvinnor och män.
  • Anonym (M)

Fenomenet du pratar om så hamnar ju mannen i kvinnans friendzone. Dvs han är inte tillräckligt attraktiv för att hon ska vilja ligga med honom eller ha ett förhållande men han duger att ha som vän. Det är inte direkt något smickrande.

Däremot kan män och kvinnor förstås vara vänner utan att det finns något sexuellt intresse mellan dem. Då är det inte ett problem eftersom det sker på lika villkor. Problemet uppstår när den ena vill mer än den andra. Och för den man som letar en kvinna att vara tillsammans med men som hela tiden blir friendzonad blir det i längden väldigt emaskulerande och jobbigt.

• baaa
    Anonym (M) skrev 2025-12-22 17:42:16 följande:

Fenomenet du pratar om så hamnar ju mannen i kvinnans friendzone. Dvs han är inte tillräckligt attraktiv för att hon ska vilja ligga med honom eller ha ett förhållande men han duger att ha som vän. Det är inte direkt något smickrande.

Däremot kan män och kvinnor förstås vara vänner utan att det finns något sexuellt intresse mellan dem. Då är det inte ett problem eftersom det sker på lika villkor. Problemet uppstår när den ena vill mer än den andra. Och för den man som letar en kvinna att vara tillsammans med men som hela tiden blir friendzonad blir det i längden väldigt emaskulerande och jobbigt.

och 99% av männen vill ju ha en kvinna de kan dela livet med och få en barn ihop och känna mening med livet.

Jag uppmanar alla män där ute som har tjejkompisar att ställa krav och gå vidare i livet och spendera din tid är på jorden med en tjej som tycker om dig på riktigt 
  • Anonym (Ytliga kvinnor)

De säger att det är är insidan som räknas, sen är de så mediaskadade att det är bara det de ser som räknas. Själv så vill jag inte ha en tiopoängare som har en personlighet och beteende som är 1 eller 2, då blir de en 1:a.

• Anonym (gift med manliga vänner)
    baaa skrev 2025-12-24 17:51:14 följande:
    och 99% av männen vill ju ha en kvinna de kan dela livet med och få en barn ihop och känna mening med livet.

Jag uppmanar alla män där ute som har tjejkompisar att ställa krav och gå vidare i livet och spendera din tid är på jorden med en tjej som tycker om dig på riktigt 
    Om en kille är intresserad av att bli vän med mig (inte helt ovanligt, mina intressen kan oftast beskrivas som traditionellt "manliga" snarare än "kvinnliga") så lär han ju upptäcka att jag är gift rätt snart. Han bör då kunna räkna ut med lilltånageln att mitt intresse aldrig kommer bli mer än just vänskap men det betyder inte att vi inte kan vara vänner och utöva vårt/våra gemensamma intressen tillsammans.

Här bör även tilläggas att de flesta av mina manliga vänner är gifta/sambos även de. Familjerna umgås som par, min man umgås separat med mannen, jag umgås separat med hans partner men de som verkligen klickat är jag och mannen pga våra gemensamma intressen.
  • molly50
    baaa skrev 2025-12-24 17:51:14 följande:

Vad är dte för krav du menar att männen ska ställa? Vill inte kvinnan vara annat än vän så kan han ju inte kräva att hon ska ändra sig och bli tillsammans med honom.
    Känslor är inget man kan tvinga fram.
    Och att vara vän med en man betyder inte att man inte tycker om honom.
    Bara att man inte känner kärlekskänslor för honom.
    Eller är du vän med sådana personer du inte tycker om?
  • Anonym (Utnyttjande)

Friendzone anses dåligt för att man har en kass kvinnosyn där man tror att kvinnor utnyttjar manliga vänner för tjänster.

• Anonym (Ytliga kvinnor)
    Anonym (Utnyttjande) skrev 2025-12-25 14:23:01 följande:

Friendzone anses dåligt för att man har en kass kvinnosyn där man tror att kvinnor utnyttjar manliga vänner för tjänster.

Tror? Det är precis så vissa har gjort, utnyttjat tjänster, få mat, pengar mm.
Svar på tråden Friend zone