• Tänk logiskt

Friend zone

På sociala medier pratas det mycket om män som aldrig lyckas få till det med en kvinna. De hittar aldrig någon kvinna som är intresserad av den sexuellt eller romantiskt. De kvinnor de träffar vill istället "bara" vara vänner med dem. Dessa kvinnor sägs då hamna inom mannens "friend zone" och det beskrivs det som det värsta en man kan råka ut för att kvinnor bara vill vara inom mannens friend zone.

Men jag säger, är det verkligen så hemskt? Det kunde ju vara mycket värre. För det är väl bättre att ha kvinnliga vänner inom sin friend zone än att inte ha några vänner alls?

• Svar på tråden Friend zone
  • Anonym (Man)
    Anonym (Utnyttjande) skrev 2025-12-25 14:23:01 följande:

Friendzone anses dåligt för att man har en kass kvinnosyn där man tror att kvinnor utnyttjar manliga vänner för tjänster.

Du tror inte att det sker i verkligheten?
  • Anonym (Vän)
    molly50 skrev 2025-12-25 13:37:20 följande:
    Vad är dte för krav du menar att männen ska ställa? Vill inte kvinnan vara annat än vän så kan han ju inte kräva att hon ska ändra sig och bli tillsammans med honom.
    Känslor är inget man kan tvinga fram.
    Och att vara vän med en man betyder inte att man inte tycker om honom.
    Bara att man inte känner kärlekskänslor för honom.
    Eller är du vän med sådana personer du inte tycker om?
    Jag tror att baa menar att männen ska ställa krav på sina vänskaper? Jag håller med om det, är man inte en riktig vän utan låtsas vara det för att man är intresserad av mer så är det ju bra att inte hålla kvar kontakten.
  • Anonym (Vän)
    Tänk logiskt skrev 2025-12-20 03:08:15 följande:
    Friend zone

På sociala medier pratas det mycket om män som aldrig lyckas få till det med en kvinna. De hittar aldrig någon kvinna som är intresserad av den sexuellt eller romantiskt. De kvinnor de träffar vill istället "bara" vara vänner med dem. Dessa kvinnor sägs då hamna inom mannens "friend zone" och det beskrivs det som det värsta en man kan råka ut för att kvinnor bara vill vara inom mannens friend zone.

Men jag säger, är det verkligen så hemskt? Det kunde ju vara mycket värre. För det är väl bättre att ha kvinnliga vänner inom sin friend zone än att inte ha några vänner alls?

Jag tycker ju vänskap är mkt värdefullt, dom jag blir vän med har visat sig så bra att jag släpper dom nära. Dom som beter sig som vänner men egentligen bara gör det för att dom vill ha något annat av mig tycker jag inte så bra om. Det är ju i sak smickrande att dom kan tänka sig mig som partner men det är att luras, dom låtsas vara min vän.

Den man som blir erbjuden vänskap tycker jag ska se det som ett mkt bra betyg. Det är extremt få som är intressanta som partner, att man inte tänder på alla som tillhör rätt kön efter vilka preferenser man har säger inget om deras värde som människa. Bara att det inte finns sexuell kemi. Det har jag t ex med kanske 3%.
  • Anonym (Vän)
    Anonym (Ytliga kvinnor) skrev 2025-12-25 15:02:34 följande:
    Tror? Det är precis så vissa har gjort, utnyttjat tjänster, få mat, pengar mm.
    Då är dom kvinnorna jäkligt dåliga vänner, välj bättre!
  • molly50
    Anonym (Vän) skrev 2025-12-25 17:10:28 följande:
    Jag tror att baa menar att männen ska ställa krav på sina vänskaper? Jag håller med om det, är man inte en riktig vän utan låtsas vara det för att man är intresserad av mer så är det ju bra att inte hålla kvar kontakten.
    Ja,om det är så baa menar så håller jag med. Men jag tolkade det inte riktigt så.
    Men baa får väl själv förklara vad h*n menade.
  • molly50
    Anonym (Ytliga kvinnor) skrev 2025-12-25 15:02:34 följande:
    Tror? Det är precis så vissa har gjort, utnyttjat tjänster, få mat, pengar mm.
    Då är det väl bara att avsluta den vänskapen. Det låter inte som en bra vän,oavsett kön.
  • Anonym (Man)
    molly50 skrev 2025-12-25 18:15:57 följande:
    Då är det väl bara att avsluta den vänskapen. Det låter inte som en bra vän,oavsett kön.
    Det är inte så enkelt för många. Man tänker att man på sikt har en chans.
  • Anonym (Ytliga kvinnor)
    molly50 skrev 2025-12-25 18:15:57 följande:
    Det är lite olika, men jag har haft en relation med en tex. Senare har vi funnit varandra igen och umgåtts som nära vänner. Så att man har fått mer känslor igen, och hoppas på detsamma från hennes sida.
  • Mayjel

Jag tror att kvinnor föreslår vänskap med de ratade männen mest för att låta trevliga och inte alltför avvisande. Inget illa ment eller något att hänga upp sig på, bara att tacka nej om det endast är sex eller en romantisk relation man är ute efter. 

• Anonym (Vän)
    Anonym (Man) skrev 2025-12-25 20:28:14 följande:
    Det är inte så enkelt för många. Man tänker att man på sikt har en chans.
    Jag märker direkt om jag har ett intresse. Det är inget som växer fram med tiden för mig, vad jag hör är många andra kvinnor likadana.
Svar på tråden Friend zone