• Anonym (Jul problem)

3 dockor i julklapp - kan jag sprida ut paketen?

Jag vet inte hur jag ska göra. Men jag har upptäckt att min dotter kommer få 3 dockor av 3 olika personer i julklapp. Visst gillar hon dockor men känns lite to much. Det är tre olika dockor, en som sticker ut, och två rätt lika men ändå skillnader. 

jag är rädd att det blir effekten ?en docka till? när hon öppnar och att ingen av dockorna blir riktigt sedda i mängden av paket och dockor. 

hon är 6 år och antal paket kommer landa på runt 10styrken. Vi är noga med att det inte ska bli för mycket paket att öppnÅ på julafton. 

en idé jag har är att sprida ut dockorna. Att hon får öppna en - två dockor på julafton. och den sista några veckor senare på sin födelsedag. Men då kommer vett och etikett in. Kan man göra om en julklapp till födelsedagspresent i hänsyn till givaren? 

• Svar på tråden 3 dockor i julklapp - kan jag sprida ut paketen?
  • Anonym (f)

Sedan 11.38 har du hunnit starta en tråd, svara, inte reflektera så mycket, ringa person med en av dockorna där du verkar valt den värsta tänkbara, blivit utskälld, ringt psykolog (nej), lämnat tråden, kommit tillbaka and so on

Jävlar har du inget vettigare att göra sista advent?

• elmadumle

Ta bort en julklapp du själv köpt till barnet istället för någon en annan vill ge i julklapp. Mycket konstigt tänkt av dig, jag skulle nog inte heller bli speciellt glad om jag köpte julklapp till ett barn och den galna morsan valde att nej, det här tar vi undan och ger på födelsedagen istället. Inte ok alls.

• Anonym (C)

Ja, prata med givaren i förväg om du skjuter upp så att hon får en docka på födelsedagen. Annars är ett alternativ att hon får den kvällen före, eller på julaftonsmorgon. Tala med givaren då också i så fall.

• Anonym (B)
    Anonym (Jul problem) skrev 2025-12-21 12:49:30 följande:

Tack för era åsikter och kommentarer det stärkte min tro på att gå min väg med att ändå ge min dotter speciell jul där varje docka är unik och inte ska hamna i en stor hög med bara massa saker. 
    en av dockorna kommer bli födelsedagspresenr- och givaren tror jag bara utövar makt - å vill hen inte ge paket så är det upp till hen. Inget jag kan göra nägot åt. 

nu lämnar jag denna tråd

Paketet är från givaren till dottern, hur kom du in i bilden? Enligt lagen övergår presenten från givaren till dottern på julafton då det är villkoret för presenten. Att du hoppar emellan och beslagtar presenten under en månad är egenmäktigt förfarande.
  • Anonym (Trollhättan)

Vilken psykolog har öppen mottagning på söndagen före jul? 

Om vi låtsas att denna galenskap är på riktigt: 

1, Du måste sluta ljuga för ditt barn om tomten. Hon är ingen småunge längre. Det är taskigt att fortsätta lögnen, för andra barn kommer att skratta åt henne. 

2. Vill du styra vad ditt barn får: börja i god tid att kontakta givarna och stäm av vad de ska köpa. Vi kollar alltid med släktingar i början av novembet så att det inte ska bli mycket av samma. 

3. Du kan inte helt och hållet styra över ditt barns liv och upplevelser. Ju äldre hon blir desto svårare blir det. Det är bättre att lära barnet hantera saker som händer än att vaddera uppväxten i silke. Du är inte regissör i ditt barns liv. Du är en aktör bland många andra och kan inte bestämma över vad de andra gör. Ditt barn är så stort nu att det inte är särskilt osannolikt att någon avslöjar sanningen om tomten på självaste julafton utan att veta att ditt barn fortfarande (!) inte fått veta sanningen. Kul jul det blir. 

Låt ditt barn bli stort. Låt ditt barn få upplevelser som inte regisseras av dig. Det behöver inte bli så hemskt. 

• Anonym (brick)
    Anonym (Jul problem) skrev 2025-12-21 12:21:44 följande:

Har du gjort något liknande? Varit med om samma problem? 

Självklart. Hur många legokartonger an en unge få ...

Absolut ingen kommer att lida av att en av dockorna ges på födelsedagen om några veckor istället - om det inte är en stingslig vuxen förstås.

Men prata med den vars paket du vill skjuta upp. Lite korkat om mormor kommer och frågar efter en docka som aldrig dök upp på julafton.

Enklast är förstås att skjuta upp sin egen present om den ingår i mängden.
  • Anonym (brick)
    Anonym (Jul problem) skrev 2025-12-21 12:27:48 följande:

Givaren blev hysterisk och hotade med att aldrig mera ge presenter till vår dotter?. 

Stabilt psyke much?
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Jul problem) skrev 2025-12-21 12:49:30 följande:

Tack för era åsikter och kommentarer det stärkte min tro på att gå min väg med att ändå ge min dotter speciell jul där varje docka är unik och inte ska hamna i en stor hög med bara massa saker. 
    en av dockorna kommer bli födelsedagspresenr- och givaren tror jag bara utövar makt - å vill hen inte ge paket så är det upp till hen. Inget jag kan göra nägot åt. 

nu lämnar jag denna tråd

Ruttet av dig. Du undanhåller din dotter ett paket i strid med givarens önskan för att du själv anser att x paket är för många.

Hade jag varit givaren hade jag velat få mitt paket tillbaka. Det är ju inte till dig.
  • Anonym (Tänk inte så mycket på det)
    Anonym (brick) skrev 2025-12-21 13:39:32 följande:
    Stabilt psyke much?
    Tror det är "envisa" släkten haha....
  • Anonym (Blä)
    Anonym (brick) skrev 2025-12-21 13:36:47 följande:
    Självklart. Hur många legokartonger an en unge få ...

Absolut ingen kommer att lida av att en av dockorna ges på födelsedagen om några veckor istället - om det inte är en stingslig vuxen förstås.

Men prata med den vars paket du vill skjuta upp. Lite korkat om mormor kommer och frågar efter en docka som aldrig dök upp på julafton.

Enklast är förstås att skjuta upp sin egen present om den ingår i mängden.
    Verkligen. Ge ett extra paket själv på födelsedagen istället och låt barnen få sina dockor. Men det vill säkert ts inte.

Ts har ett extremt kontrollbehov. Osunt.
Svar på tråden 3 dockor i julklapp - kan jag sprida ut paketen?