• Anonym (Jul problem)

3 dockor i julklapp - kan jag sprida ut paketen?

Jag vet inte hur jag ska göra. Men jag har upptäckt att min dotter kommer få 3 dockor av 3 olika personer i julklapp. Visst gillar hon dockor men känns lite to much. Det är tre olika dockor, en som sticker ut, och två rätt lika men ändå skillnader. 

jag är rädd att det blir effekten ?en docka till? när hon öppnar och att ingen av dockorna blir riktigt sedda i mängden av paket och dockor. 

hon är 6 år och antal paket kommer landa på runt 10styrken. Vi är noga med att det inte ska bli för mycket paket att öppnÅ på julafton. 

en idé jag har är att sprida ut dockorna. Att hon får öppna en - två dockor på julafton. och den sista några veckor senare på sin födelsedag. Men då kommer vett och etikett in. Kan man göra om en julklapp till födelsedagspresent i hänsyn till givaren? 

• Svar på tråden 3 dockor i julklapp - kan jag sprida ut paketen?
  • Anonym (Jul problem)

För att det är tre dockor, en som är helt olik de två andra. Därför får den vara kvar. De andra två är väldigt lika, Men den ena är från en person som vi visste att dottern skulle få en docka av. sen kom det två dockor till som sagt 

Anonym (f) skrev 2025-12-21 15:51:20 följande:
    Födelsedagen där barnet ska få sin födelsedagspresent men får sin julklapp? Denna släkting verkar jobbig men varför skulle TS då välja att ta bort paket från just denne när det finns två andra alternativ. Ja. Det låter inte troligt.
  • Anonym (Jul problem)

Själva släktingen som hotar med att dra in alla paket  tycker också att jag ska ta bort någon annans docka :) haha vilket egentligen kanske visar ännu mer att personen tänker mer på sig själv?. 

• elmadumle
    Anonym (Jul problem) skrev 2025-12-21 15:11:11 följande:

Fast ni förstår inte, jag vill mer än gärna att dottern ska få denna docka. Den är jättefin, men i mängden julklappar och två till dockor på köpet så kommer den försvinna som en i mängden

Ta bort en docka från någon annan istället och ge på födelsedagen då dessa verkar tycka att det inte spelar någon roll om givare tre inte får ge den som tänkt i julklapp.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Jul problem) skrev 2025-12-21 12:27:48 följande:

Givaren blev hysterisk och hotade med att aldrig mera ge presenter till vår dotter?. 

Jag förstår det, du verkar vara tänka väldigt konstigt och annorlunda och avviker från mängden kan jag säga. Nu är det du som styr pga dina känslor, vad du tror hit och dit. Det är INTE dina julklappar. Sluta applicera dina känslor på andra, dvs din dotter. Låt henne få sina julklappar. Blir skitförbannad av din TS rent ut sagt. Egoistisk förälder som bara tänker på dig och vad du tror och avviker från all form av social kompetens.
  • septembermamma2022
    Anonym (f) skrev 2025-12-21 12:11:20 följande:
    Intressant. Hur tänker ni där med alla råd om att tomten inte bör vara avsändare till mer än något enstaka paket då alla inte får mycket "från tomten" och det kan vara knepigt när tomten ger mycket åt några? 
    TS kan ju för guds skull inte ta ansvar för hur andra lägger upp sitt firande. Nu får det räcka med jante. Om nån annan unge i skola/förskola tycker att detta är orättvist så är det i alla fall inte TS problem.
  • septembermamma2022
    Anonym (Jul problem) skrev 2025-12-21 15:59:27 följande:

Själva släktingen som hotar med att dra in alla paket  tycker också att jag ska ta bort någon annans docka :) haha vilket egentligen kanske visar ännu mer att personen tänker mer på sig själv?. 

Men om du nu har en så gräsligt osmidig släkting så välj nån av de andra dockorna då. Jag antar att alla tre givarna inte är helt omöjliga.

Gör det inte till en maktkamp. Det är ju trots allt  jul.
  • Anonym (m)
    Anonym (Jul problem) skrev 2025-12-21 15:56:28 följande:

För att det är tre dockor, en som är helt olik de två andra. Därför får den vara kvar. De andra två är väldigt lika, Men den ena är från en person som vi visste att dottern skulle få en docka av. sen kom det två dockor till som sagt 

Var de inte inslagna?
  • Anonym (Hm)

Jag tycker inte det är helt fel tänkt, och mest tråkigt att personen reagerade så otroligt kränkt av din tanke. Att barnet får något intressent till någon betyder inte att den MÅSTE ges vidare. Skulle min 10 åriga dotter få smink hade jag inte gett presenten vidare till henne. En förälder får faktiskt bestämma när eller om ett barn ska få ta emot en present eller inte. vill Du slippa bråk med släktingen så låter du flickan få dockan. Ingen vet, men det kanske är de andra två dockorna som hamnar i mängden istället och just denna som blir väldigt omtyckt. Sen skriver dottern en önskelista till nästa år och du delegerar släktingarna utifrån den. 

• Anonym (Hm)

* något i present 

ska det stå 

• Anonym (f)
    septembermamma2022 skrev 2025-12-21 17:24:00 följande:
    TS kan ju för guds skull inte ta ansvar för hur andra lägger upp sitt firande. Nu får det räcka med jante. Om nån annan unge i skola/förskola tycker att detta är orättvist så är det i alla fall inte TS problem.
    Just för att detta är en rätt stor grej numera och för att jag förstår tanken bakom så frågade jag helt enkelt om TS åsikt i frågan. Var det jobbigt på något sätt? Det hade hjälpt denna situation också. 
Svar på tråden 3 dockor i julklapp - kan jag sprida ut paketen?