• Anonym (Kläder)

Kläderna gör mannen?

Vad är snyggast på en man över 40?

Som när man var ung med hoodie, jeans och sneakers?

Eller kontorsoutfit med skjorta, v-ringad tröja. Kanske polo och kavaj?

Och finns det en skillnad mellan vad en man vs kvinna tycker? Du som kommenterar, är du man eller kvinna?

• Svar på tråden Kläderna gör mannen?
  • Anonym (Viola)

Som kvinna vill jag se kläder på en man som är 

1: rätt storlek 
    2: moderna
    3: rena 
    4: hela 
    5 : är i annan färg än beige och svart 
    6: visar personlighet , nåt som sticker ut 
    7 : som speglar ett intresse av sitt eget utseende 
    8 : vårdar sina kläder , dvs stryker skjortor, inte går med fläckar och följer tvättråd 

Klädstil som sådant spelar ingen roll.  Hoodie, kavaj eller annat kvittar helt så länge han är fräsch,  personlig och bryr sig om sina kläder . 

En tunnhårig  hårdrockare som både ser ut som och luktar 1984 är inte fräscht ...   inte heller en felklädd kostymnisse som ser ut som han lånat pappas kostym och kreditkort.. 
    Men gärna en modern rocker med edgy kläder eller en kostym av bättre kvalitet som passar till yrket... typ så.. 

• Fjäril kär

Jag kvinna vill att mannen ska veta hur man klär sig i olika sammanhang och faktiskt äger kläder till olika sammanhang.  
    Jag vill se lite effort och nån som faktiskt ser att kläderna behöver kastas, köpas nya , är för små eller ska tvättas. 

Klädstil är inte viktigt som sådant så länge han vet när man bär joghingbyxa och när.man ska välja jeans och inte argumenterar som en 3-åring för att kepsen ska tas av.. 

• Anonym (Kläder)
    Anonym (Viola) skrev 2025-12-21 23:23:27 följande:

Som kvinna vill jag se kläder på en man som är 

1: rätt storlek 
    2: moderna
    3: rena 
    4: hela 
    5 : är i annan färg än beige och svart 
    6: visar personlighet , nåt som sticker ut 
    7 : som speglar ett intresse av sitt eget utseende 
    8 : vårdar sina kläder , dvs stryker skjortor, inte går med fläckar och följer tvättråd 

Klädstil som sådant spelar ingen roll.  Hoodie, kavaj eller annat kvittar helt så länge han är fräsch,  personlig och bryr sig om sina kläder . 

En tunnhårig  hårdrockare som både ser ut som och luktar 1984 är inte fräscht ...   inte heller en felklädd kostymnisse som ser ut som han lånat pappas kostym och kreditkort.. 
    Men gärna en modern rocker med edgy kläder eller en kostym av bättre kvalitet som passar till yrket... typ så.. 

Allt det där låter jätterimligt. Ibland kan jag känna mig osäker på vad som är rätt storlek. Jag ligger ofta precis emellan 2. Jag brukar be om hjälp i butiken men känner mig lite vilsen.
  • Anonym (Kläder)
    Fjäril kär skrev 2025-12-21 23:31:48 följande:

Jag kvinna vill att mannen ska veta hur man klär sig i olika sammanhang och faktiskt äger kläder till olika sammanhang.  
    Jag vill se lite effort och nån som faktiskt ser att kläderna behöver kastas, köpas nya , är för små eller ska tvättas. 

Klädstil är inte viktigt som sådant så länge han vet när man bär joghingbyxa och när.man ska välja jeans och inte argumenterar som en 3-åring för att kepsen ska tas av.. 

Ja det där håller jag med om. 
    Jag skulle aldrig gå runt i mjukisbyxor och foppatofflor på stan. Knappt hemma heller för den delen.

Jag kanske är lite väl strikt.

Men ibland känner jag mig som en gubbe. Går nästan bara i kontorskläder, om jag inte grejer med nåt som kräver oömma kläder då.

Men om jag klär i det har jag aningen om. Jag kanske passar bättre i hoodies eller funktionskläder liksom.
  • Anonym (Kläder)

?Om jag klär i det har jag ingen aning om? ska det stå

• Anonym (Hmmm)

Jag har fastnat i fritidskläder .... pants wirh many pockets typ. 
    Går aldrig någonsin ut i mysbrallor eller foppisar. OK, Foppisar på campingen men inte annars,
    Har levt med kostym, skjorta och slips i jobbet i många år men är inte min grej. 
    Träffade en kvinna som var van vid skitiga jeans och flanellskjorta- hon höll på att gå upp i brygga bara för att jag hade rena byxor och pique med ibland kavaj.
    För att inte tala om när jag kom hem från en mässa i kostym och slips.  Inte mitt val men jösses vad det var nytt för henne.
    Vi kom från varsina egna världar. 
    Däremot funkar allt idag. 

• Anonym (Viola)
    Anonym (Kläder) skrev 2025-12-21 23:57:04 följande:
    Allt det där låter jätterimligt. Ibland kan jag känna mig osäker på vad som är rätt storlek. Jag ligger ofta precis emellan 2. Jag brukar be om hjälp i butiken men känner mig lite vilsen.
    Så är det ofta för oss kvinnor också så där kan du slappna av. Olika storlekar beror många gånger på att man väljer olika modeller som då får  annan passform och kräver annan storlek. Eller bara så enkelt som olika material.  
    Ytterst sällan en person har exakt samma storlekar i alla plagg hela tiden

• Fjäril kär
    Anonym (Kläder) skrev 2025-12-22 00:02:40 följande:
    Ja det där håller jag med om. 
    Jag skulle aldrig gå runt i mjukisbyxor och foppatofflor på stan. Knappt hemma heller för den delen.

Jag kanske är lite väl strikt.

Men ibland känner jag mig som en gubbe. Går nästan bara i kontorskläder, om jag inte grejer med nåt som kräver oömma kläder då.

Men om jag klär i det har jag aningen om. Jag kanske passar bättre i hoodies eller funktionskläder liksom.
    Om du ändå frågar om storlek i affären kan du ju passa på att fråga om hjälp med vad som passar dig . Väldigt många butiker hjälper gärna till med det. 

Känner du att du vill testa en annan stil så gör det bara . Väldigt många kläder kan matchas med varandra och passa både kontoret och fritiden samtidigt.  

Min särbo.är It-chef och matchar jeans med kavaj och skjorta.. Ibland har han hoodie på jobbet men då av bättre kvalitet och neeutral färg samt har med dragkedja.   Ibland en stickad kofta med knappar,  skjorta och chinos. Ibland hel kostym..  Ibland jeans, T-shirt och jeansjacka.och boots ..  och allt han väljer ser både uppklätt , har stil och ser propert ut , är av bättre kvalitet och passar honom.   
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Viola) skrev 2025-12-22 00:48:46 följande:
    Så är det ofta för oss kvinnor också så där kan du slappna av. Olika storlekar beror många gånger på att man väljer olika modeller som då får  annan passform och kräver annan storlek. Eller bara så enkelt som olika material.  
    Ytterst sällan en person har exakt samma storlekar i alla plagg hela tiden

För rätt många år sedan var jag med min kvinna och shoppade kläder.
    Hon var inte van att klä sig ... kvinnligt men - vilken hjälp vi fick! Minns inte vilken affär men jösses vad duktig hon var.
    Hon fick min tjej att prova en kjol som var två storlekar mindre än vad hon själv trodde.
    Ny blus och ny kasse och jag fick en helt ny flickvän med helt nytt självförtroende.
    Hon växte verkligen trots att hon fortfarande är kort, hahaha
  • Anonym (Gubbe)

Hoodie, jeans och sneakers ska iallafall inte en gubbe ha, hellre kavaj, kostym eller kontorsklädd, eventellt gubbkeps.

Bara patetiskt med dessa 40+-gubbar som ska klä sig som ungdomar. 

Svar på tråden Kläderna gör mannen?