Inlägg från: Anonym (Tt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tt)

Hur är en kvinna med autism?

Jag har sent diagnosticerad autism. Nivå ett, det som ofta blev Aspergers när den diagnosen fanns. 

Jag är och ser yngre ut än min ålder. Jag vill människor väl och har svårt för att ljuga, har även svårt för människor som är oärliga. Jag är lojal mot de som står mig nära. Jag vet inte om det är vanligt (jag har även adhd) men jag är även ganska äventyrlig och orädd för saker som skrämmer många andra. Tex har jag inte haft några problem med att flytta utomlands och starta ett nytt liv i ett nytt och väldigt annorlunda land, ensam. 

Jag har mörk humor, gillar sex men inte att ligga runt. Jag har svårt för att bli kär. Fart jag har varit, och jag har även två vuxna barn, varav det ena barnet har samma diagnoser som jag har. 

Mina sämre sidor är att jag kan bli trött av det sociala arbetet jag har, och inte orka mer aktiviteter efter jobbet. Jag är ljudkänslig och får ångest av höga ljud. Tex folk som skriker i mobiltelefonen på bussen. Jag oroar mig ofta gör saker, särskilt kommande sociala sammanhang. Jag klarar inte av att prata inför många människor. Jag saknar helt lokalsinne. Jag har en tendens att ha svårt att överge människor som egentligen inte är bra för mig. 

• Anonym (Tt)

Mina intressen kan även bli väldigt intensiva. De varierar också..men man kan säga att alla har på olika sätt handlat om kreativitet i olika former, måla, skriva, film, musik etc

Och som flera beskriver vill jag gärna planera. Men inte när jag reser eller bor utomlands vilket kan låta lite konstigt. Det är mer mindre saker, som om jag har ett inbokat möte någonstans vill jag gärna gå förbi platsen där mötet är i förväg för att se hur man hittar dit, tar sig in i byggnaden osv

Jag vill även vara väldigt förberedd inför sociala situationer och planerar dem i absurdum. 

• Anonym (Tt)
    Anonym (Kri) skrev 2025-12-31 03:26:09 följande:
    Detta med att planera är ju i sig ingenting udda. De flesta ansvarsfulla människor gör ex. inköpslistor och uträkningar i sin egen ekonomi eller när de ska stämma träff med släkt och vänner.

Vet inte om jag själv faktiskt skiljer mig nåt särskilt från neurotypiska på den punkten. På vilket sätt skulle autistiska personers planerande vara annorlunda? Att allt måste se ut på exakt samma sätt på bestämda klockslag eller? Lite som i den där filmen I rymden finns inga känslor? Alltid tyckt att han som spelar huvudrollen i denna film framställs på ett väldigt överdrivet sätt i sin autism. Inget jag riktigt kan relatera till faktiskt. 
    Nja det är väl graden av behovet av planering. Jag vill gärna veta allt i förväg. Fast bara när det gäller sociala sammanhang (där man inte någonsin kan veta allt) och arbete/ möten. Vet jag inte får jag mycket ångest. Jag har med åren lärt mig att göra vissa saker ändå och att ibland blir det ändå bra, men ett helt oplanerat möte kan också förstöra hela min dag. Jag kan få svårt att sova nätterna innan, mår illa, kan inte äta.

Såhär upplever jag inte att andra känner och jag tror det har med min diagnos att göra 
Svar på tråden Hur är en kvinna med autism?