2-åring sover fortfarande dåligt
Ser ni till att barnet inte är för varmt/kallt och kollar bl.a nacke för att kolla? Det är vanligt att ett barn vaknar ofta på natten om barnet är för varmt eller för kall.
Ser ni till att barnet inte är för varmt/kallt och kollar bl.a nacke för att kolla? Det är vanligt att ett barn vaknar ofta på natten om barnet är för varmt eller för kall.
Tycker just det där med temperaturen är svårt. Vi har skiftat mycket med klädsel/täcke/sovoverall osv just för att vi har varit så osäkra och velat att det ska bli bra. Nu har vi nyligen skiftat till kortärmad pyjamas och täcke då jag märkte att hon rörde sig mycket mindre på natten (rullade nästan inget alls) när hon hade mitt täcke på sig.
Hon har alltid varit ett väldigt varmt barn och lätt blivit svettig på natten varav jag har undvikit att ha på henne för mycket och hon har länge sovit med bara långärmat och inget mer. Men då har jag mest haft på overaller av olika slag när vi testat ?mer?. Täcket har inte setts som ett alternativ då hon rullat runt så fruktansvärt mycket men nu är vi inne på att det kanske är det bäst alternativet då det verkar fungera bra. Är dock ständigt orolig över att hon ska kasta av sig det och bli kall på natten.. men det kanske ofta har varit så att hon varit för varm/kall om nätterna?
Det har hänt att hon kastat av sig täcket de senaste nätterna och då har hon blivit kall så det är dock lite svårt med det..
Av det du beskriver låter det som att kyla skulle kunna vara problemet. Har du en termometer i sovrummet så du lätt kan se hur varmt det är i rummet?
istället för täcke, köp en sovpåse, den kan barnet inte sparka av sig. Vi har en sådan till vårt barn och fungerar utmärkt. Det finns även guide på nätet hur man ska klä barnet i sovpåse utifrån TOG (tjocklek) på sovpåsen och hur varmt det är i sovrummet.
Ibland vaknar hon när jag lägger mig hos henne Så man får natta om. Vet också att det sällan men ibland kan hända att jag snarkar, det kan ju såklart också störa och väcka.
Ja utifrån era svar låter det rimligt att det kan vara så att hon blir kall om natten. Täcke/filt brukar kännas som att det stör när hon försöker rulla och fastnar så det är ju dåligt ur det anseendet också. Gällande sovpåse som föreslogs så har vi testat overall men då har hon oftast blivit för varm och helt svettig i nacken. Ofta när vi har försökt sätta på något sådant har hon blivit svettig vilket är anledningen till att vi varit så oroliga för att sätta på henne för mycket. Vadderad pyjamas låter dock som ett mellanting som kanske hade varit värt att testa, ska kolla in det!
vi har det dock ganska varmt i huset och hennes rum då vi är oroliga över att hon ska frysa, särskilt på natten. Så i hennes rum är det vanligtvis mellan 20-22 grader. Frågan är om det är bättre att sänka tempen och ha något mer på henne.
tack för era svar! Får trixa och testa lite mer med temperaturen i hennes rum och vadderad pyjamas eller tunnare overall av något slag.
Tror ni att det kan vara dags att ta bort sömnen på dagen? Är 20 min inte värt det? Hon blir ju väldigt ledsen när man väcker men håller inte hela vägen till kvällen utan, blir tjurigare och äter dåligt på kvällen. Lägga tidigare är såklart ett alternativ som du skriver, men då är jag orolig över att hon kommer vakna tidigare efter natten också.. vad tänker ni om det?
Mitt barn har sovpåse och det är ungefär lika varmt i vårt hus nu på vintern som ni har. Vårt barn sover med en T-shirt body och en sovpåse TOG 1.0 på sig, är lagom varm och sover gott om natten. Vaknar inte på natten utan sover hela natten lång.
Tog 2.5 är alldeles för varmt utifrån hur varmt ni har det.
0.5-1.0 TOG: (över 21°C I sovrummet)
1.0-2.0 TOG: (18-21°C i sovrummet)
2.0-2.5 TOG: (under 19°C I sovrummet)