• Anonym (kotletten)

Hur firar du nyårsafton?

Hur och med vilka firar du nyårsafton?

Är du nöjd med det eller ville du ha på annat vis?

Jag firar hemma med sambo. Lagar lite godare mat och har allmänt mysigt. Efter en stressig jul är jag nöjd med en lugn nyårsafton.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur firar du nyårsafton?
  • molly50

Kommer nog att fira med min man och våra barn,mina svärföräldrar och min mamma. Äta och dricka gott och bara mysa. Glad

• Eurydike 87

Jag ska fira med några kompisar i en annan stad och sova över där. Tvivlar på att jag kommer sova något, för det gör jag i princip aldrig när jag sover borta, men en natts förlorad sömn är ett billigt pris för att ha kul. Vi ska äta trerätters och förra året såg vi på Grevinnan och betjänten, så jag antar att det är tradition nu. Måste bara komma på en vegansk efterrätt att ta med mig och vilken frisyr och nyårsklänning jag ska ha 🥳🥂✨

• Eurydike 87
    Mayjel skrev 2025-12-29 21:30:28 följande:

Blir med mamma i år eftersom systern åker bort med sin familj till svärföräldrarna i en annan stad. 

Ska bjuda på både köpt mat och egengjord. Blir hummersoppa från Sofina catering till förrätt och hemgjord potatisgratäng och ugnsbakad grön sparris till huvudrätt. Tillsammans med en Wagyuköttbit som jag hittade på Ica till extrapris, så här inför nyår. Oxfilén var slut så jag tänkte att vi provar detta kött för första gången istället för att vela fram och tillbaka mellan olika matbutiker. 

Till dessert blir det två bakelser som jag också beställt från ovannämnda cateringbutik. Det är en vit chokladbotten med karamellmousse, rompannacotta och apelsincurd på toppen. Har också köpt ett par macarons att ha bredvid, med smak av blodapelsin och blåbär. Ska också göra några vita chokladpraliner imorgon med fyllning av apelsincurd, för att matcha huvuddesserten lite. 

Låter lyxigt och gott och lämpligt att inte göra allt själv, då kan man fokusera på det man tycker är kul att laga/baka 😋
  • Mayjel
    Eurydike 87 skrev 2025-12-30 00:40:27 följande:

Jag ska fira med några kompisar i en annan stad och sova över där. Tvivlar på att jag kommer sova något, för det gör jag i princip aldrig när jag sover borta, men en natts förlorad sömn är ett billigt pris för att ha kul. Vi ska äta trerätters och förra året såg vi på Grevinnan och betjänten, så jag antar att det är tradition nu. Måste bara komma på en vegansk efterrätt att ta med mig och vilken frisyr och nyårsklänning jag ska ha 🥳🥂✨

Ja, ibland får man offra sig litegrann för att vinna i helhetsbilden, så att säga. Lite så som jag känner kring både jul och nyårsafton faktiskt. Hade hellre skippat alltsammans men vet samtidigt att om alla anstränger sig lite så skapar man fina minnen tillsammans.

En mousse eller pudding kanske? Enkelt och säkert val. Istället för gelatin så kan man ju använda gelésocker, pektin eller melatin för att få till den rätta konsistensen. Eller lite hemgjord glass med nån fruktig kompott till? Finns ju enkla recept där man bara behöver grädde och kondenserad mjölk typ. Och det finns väl både vegansk grädde och kondenserad kokosmjölk tror jag.

Du hittar säkert på något fint, precis som den där festliga marängtårtan du tog en så fin bild på 🍰 😋

Och en glittrig klädsel kanske? Passar du bra i. Tänkte själv ha på mig en hud/aprikosfärgad dräkt med paljetter i samma färg. Lite lagom färgglatt och festligt.
  • Mayjel
    Eurydike 87 skrev 2025-12-30 01:23:46 följande:
    Låter lyxigt och gott och lämpligt att inte göra allt själv, då kan man fokusera på det man tycker är kul att laga/baka 😋
    Ja, efter all hemgjord julmat man stressat musten ur sig med under dessa juldagar så blev jag lite halvt lat och bekväm efteråt. En potatisgratäng och några praliner är lagom med ansträngning efter detta Glad
  • Anonym (Singel i...)
    Anonym (.) skrev 2025-12-29 21:57:00 följande:

Kommer fira ensam, precis som senaste åren.
    Har inget kompisgäng att fira med längre... 
    Vet inte om jag vågar gå ut helt ensam på en klubb som kvinna, det hade varit riktigt roligt, om det inte var för att det känns så otryggt. 

Lite som Singel i Seattle. Var finns du kl 00. Ska vi ses?
  • Anonym (Lady)

Firar i vanlig ordning med särbons vänner.
    Mina egna vänner är upptagna med sitt och ärligt talat är hans vänner roligare.

Det blir nog en kul kväll!

• Anonym (Kristel)

Ska fira med särbo, min far och en familjevän.

Blir kanapéer med kräftstjärtar marinerade i chili och lite annat, någon röra samt gin o tonic till fördrink.

Hasselbackspotatis, oxfilé och grönpepparsås och ugnsbakade morötter och vaxbönor med smör och örtsalt till huvudrätt. Ett portugisiskt rödvin till, vet ej sort än.

Hemgjord glass till efterrätt. Kaffe och cognac till de andra. Nog kanske det slinker ner en liten cognac till mig medSkrattande

På tolvslaget Asti Spumante, så mycket godare än sur skumpa, vilket de andra förmodligen inte håller med om så tar med egen flaska för att slippa det sura.

Vad jag ska göra? Jag tror inte ens att de vill ha mig i köket faktiskt. Fick höra menyn igår kväll ändå så skrev upp den för de matintresserades skull.
    Jag får väl dricka och sällskapa typ, men det gör jag rätt bra ändå. Disken tar nog jag, i början på nästa år alltså..;) 

Är inte så mycket för typiska nyårskläder. Blir en top, svart kavaj och svarta byxor med väldigt vida ben. Lite glitter blir det i örhängena åtminstone.

• Anonym (Kristel)

Gott nytt år önskar jag er allaSkål

Svar på tråden Hur firar du nyårsafton?