• Anonym (Matstress)

Lunch Sverige vs Norge

Är delvis uppvuxen i Norge. I Sverige är det stressigt som förälder nu under lov att tillaga två måltider både till lunch och middag. I Sverige har det ju inte alltid varit så. Lunchen i skolan var ju från början för att ge alla barn möjlighet till en daglig näringsrik måltid. Vilket är toppen för att kunna ta till sig kunskap i skolan. Kompisar till mig från familjer med tex ensamstående mamma åt sen gröt till middag hemma (alltså i Sverige). Men nuförtiden skulle det kunna leda till orosanmälan.

I Norge är brödet näringsrikt matbröd. Den större varma måltiden är middag, alltså mitt på dagen ca kl tre/ fyra. Sen kvällsmat. Tycker vi stressar så mycket med maten i Sverige och blir sjukt dyrt. Jag är ensamstående och blir ruinerad på det här.

• Svar på tråden Lunch Sverige vs Norge
  • Anonym (Soppa)

Jag är uppvuxen med smörgås och te +ev en frukt kl 17 och sen ingen mer mat efter det. Vi hade inte så mycket pengar. 

Jag har själv lyckats få en bättre ekonomisk tillvaro och har kunnat erbjuda två lagade mål mat per dag åt barnen, men jag har ändå varit ekonomisk av mig och har lagat billig mat. 

Jag vill slå ett slag för soppa nu på vintern. Jättebilligt att laga, lätt att variera. Räknas som lagad mat. 

Sen tänker jag på val av bröd och pålägg. Om du bakar eget rågbröd t ex så är det näringsrikt. Om du sen väljer bra pålägg, dvs inte smör, ost eller chark utöver leverpastej, så blir det lätt en måltid som innehåller lika mycket näring som den lagade maten. Som nån annan skrev, tänk som i Norge. Fiskpålägg är jättebra.

Vissa tycker att lagad mat är så överlägset, men äter en massa halvfabrikat eller helfabrikat som inte alls är hälsosamma och knappt grönsaker till. 

Se till vad måltiden innehåller istället för om det kallas lagad mat eller inte. Så tycker jag. 

• Anonym (rätt)

Alltså, mina ungar, speciellt den ena, skulle nog kunna gå runt på nudelburkar om det var så. 

Men hur som helst. 

Vi äter oftast två lagade mål om dagen MEN då är lunchen någon form av rester från en annan måltid. Antingen från kylen och gårdagen eller en tidigare från frysen. Lunchen är betydligt mindre än middagen så det krävs inte lika mycket om man säger så. 

Jag vet familjer som äter middag kl 16. Jag fattar inte riktigt hur det funkar egentligen. Mamman slutar tidigt men pappan får nog alltid värma maten. 

Jag vet också familjer som äter kl 20. Lika konstigt det i mina ögon en normal vardagskväll. Men då har jag ju också ett blodsocker som dippar ner över avgrunden och jag blir sur och grinig. 

Under jul har lunchen bestått av skinkmacka när vi varit hemma. 

Se till att fixa mat som passar din familj. Och om ni är fattiga men du inte vill tala om det för barnen så berätta om att man gör olika i olika länder och att du tycker din norska uppväxt passar familjelivet bättre. 

I många länder äter man kall lunch typ macka, youghurt osv.Finns väl inget som hindrar att ni gör likadant? 

Du kan också anspela på att du också är ledig, precis som dem, och vill inte laga mat två gånger om dagen - erbjud barnen att fixa maten eller säg att det är mackor som gäller. 

• Anonym (Matstress)

Tack för era svar. Det ger mig mer lugn att höra att det inte stressas med perfekta måltider två ggr per dag.

Ja jag är stressad av mig. Vill inte att barnen ska sakna något. 

I skolan får barnen ibland tillsammans med klassen anonymt fylla i hur mycket dom äter till frukost osv. Det känns som att det kollas från olika håll vilket är bra men lite stressande. 

Soc springer absolut inte efter alla iom matvanor. Men vi som haft kontakt med soc får extra frågor som gäller matvanor. Jag o andra ensamstående som tvingats be om hjälp där av olika anledningar. Det blir en extra skamkänsla. Det att öht bli tvungen be om deras hjälp är nog med skam. Att dom då frågar om barnen får middag varje dag blir svår tolka. Är det standard i Sverige att alla barn ska äta både lunch och middag varje dag. Men inte i andra länder.

Där vill jag ju så klart göra rätt då. Men det blir extra börda att behöva bli extra noga med det.
    Jag fick frågor om det på möte med socialtjänsten soc. Min kompis som gick hembesök fick frågan direkt ställd till hennes barn. Barnen svarar ju som det är oavsett om dom inte vet anledning.
    min kompis fick hembesök pga av att hon blivit inlagd pga utmattning och kollaps.

• Anonym (Matstress)
    Anonym (Soppa) skrev 2026-01-06 12:26:32 följande:

Jag är uppvuxen med smörgås och te +ev en frukt kl 17 och sen ingen mer mat efter det. Vi hade inte så mycket pengar. 

Jag har själv lyckats få en bättre ekonomisk tillvaro och har kunnat erbjuda två lagade mål mat per dag åt barnen, men jag har ändå varit ekonomisk av mig och har lagat billig mat. 

Jag vill slå ett slag för soppa nu på vintern. Jättebilligt att laga, lätt att variera. Räknas som lagad mat. 

Sen tänker jag på val av bröd och pålägg. Om du bakar eget rågbröd t ex så är det näringsrikt. Om du sen väljer bra pålägg, dvs inte smör, ost eller chark utöver leverpastej, så blir det lätt en måltid som innehåller lika mycket näring som den lagade maten. Som nån annan skrev, tänk som i Norge. Fiskpålägg är jättebra.

Vissa tycker att lagad mat är så överlägset, men äter en massa halvfabrikat eller helfabrikat som inte alls är hälsosamma och knappt grönsaker till. 

Se till vad måltiden innehåller istället för om det kallas lagad mat eller inte. Så tycker jag. 

Ja så äter vi i Norge. Näringsrikt bröd med olika pålägg. soppa är bra, det är lätt att tillaga också av det som finns. Nu på lovet kanske jag borde tänka soppa varje lunch med smörgås till.
  • Anonym (Tina)

I många länder ligger det ett par dubbla mackor med skinka och ost varje dag i lunchlådan för såväl vuxna som skolbarn. Äter man lunch hemma blir det också smörgåsar. Eller så äter man en stor lunch och en brödmåltid på kvällen. 

Pizza och paj räknas som lagade måltider men består ju av bröd med pålägg, pizza är italienska versionen av varma mackor. 

En väldigt enkel grönsakssoppa (koka potatis, lök, diverse grönsaker i buljong, mosa sen om man vill) och knäckebröd med falukorv blir en god, nyttig måltid. Eller gröt och smörgåsar med stekt ägg. Eller öppna och värm en burk vita bönor i tomatsås och ät med steka ägg och knäckebröd. En kompis bjöd barnen ibland på tonfisk direkt från burken, råa morötter och en skiva bröd. 

Gör det inte så krångligt! 

• Anonym (Linda)

Jag har aldrig förstått vitsen med att laga så mycket mat? 
    Varför?  

Lagad middag är inga problem  

Lunch är oftast rester från gårdagen..   ellrr några kokta ägg och en macka .  Eller filmjölk och flingor. 

Jag har många gånger ätit "frukost " som både lunch och middag vissa gånger,  allra helst när det är långhelg eller skollov .  Rejäl grötfrukost på morgonen så man står sig till lunch, nåt lätt till lunch och sä kanske vi kokat varm choklad och gjort varma mackor till middag 

Att man får frågan om barnens måltider i kontakt med soc handlar om man som förälder 1 har pengar till alla måltider 2 kan tillgodose barns behov av mat 3 kan prioritera sitt barns hunger ..  det handlar inte alls om att specifikt LAGA mat utan om man som förälder gör vettiga val, att man mår bra osv. 
    Om din vän var utmattad tex är det lätt att man glömmer att både äta , handla och laga mat för att man ör för sjuk att ge barnen vad dom behöver. 

• Anonym (k)
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-06 12:37:32 följande

I skolan får barnen ibland tillsammans med klassen anonymt fylla i hur mycket dom äter till frukost osv. Det känns som att det kollas från olika håll vilket är bra men lite stressande. 

Soc springer absolut inte efter alla iom matvanor. Men vi som haft kontakt med soc får extra frågor som gäller matvanor. Jag o andra ensamstående som tvingats be om hjälp där av olika anledningar. Det blir en extra skamkänsla. Det att öht bli tvungen be om deras hjälp är nog med skam. Att dom då frågar om barnen får middag varje dag blir svår tolka. Är det standard i Sverige att alla barn ska äta både lunch och middag varje dag. Men inte i andra länder.

Där vill jag ju så klart göra rätt då. Men det blir extra börda att behöva bli extra noga med det.
    Jag fick frågor om det på möte med socialtjänsten soc. Min kompis som gick hembesök fick frågan direkt ställd till hennes barn. Barnen svarar ju som det är oavsett om dom inte vet anledning.
    min kompis fick hembesök pga av att hon blivit inlagd pga utmattning och kollaps.

Troligtvis för att skolan ska se om det behövs extra insatser, många har frukostinitiativ.

Ja det är jättebra att soc kollar att barnen får i sig mat men det finns inga krav på att alla måltider ska vara lagad mat. Ingen blir socanmäld för grötmåltider... Extremt katastroftänk. Så bra att de kollade upp att barnen fick vad de behövde när hon mådde dåligt, hade varit dumt annars!

• Mkay

Vi äter två lagade måltider om dagen (lunch och middag) men lagar bara mat en gång i veckan per person. Hur kan det vara så? Jo vi gör storkok varje gång. Man kan dessutom välja recept av billiga råvaror och göra storkok på det (exempelvis potatis är mycket billigt och bra). Det behöver inte var så komplicerat .
    men som andra skriver så är det inte fel att den ena måltiden är kall heller. Nej du kommer inte få en anmälan för det eller för att du ger barnen gröt. Så länge de inte går hungriga så är allt lugnt. 

• Anonym (vanir)
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-06 12:37:32 följande:

Tack för era svar. Det ger mig mer lugn att höra att det inte stressas med perfekta måltider två ggr per dag.

Ja jag är stressad av mig. Vill inte att barnen ska sakna något. 

Om ni har behövt ekonomisk hjälp av Soc, vill de kanske kolla att barnen får tillräckligt med mat öht. Samt någorlunda varierat.

Att pengarna inte går till annat. Att föräldrarna inte köper cigg för en del av matpengarna t ex, och låter barnen leva på smörgås.

Med middag menas nog ett lagat mål per dag, samt hyfsat varierat. Jag kan inte tänka mig att det krävs både lagad lunch och lagad middag? Sen beror det förstås på vad barnen äter i övrigt.

Det är inget att skämmas för att man ibland behöver hjälp. Särskilt inte som ensamstående. Bor barnen hos dig på heltid? Det är ett tungt lass att dra. Jag tänker ibland på det, att det är synd att så många barn inte har två närvarande och fungerande föräldrar. Men bra att de i alla fall har en som fungerar och tar ansvar. Alla har ju inte ens det.

Jag och min syster växte upp med en ensamstående mamma. Vi hade dock aldrig ont om pengar. Pappa bodde ca 50 mil bort. Vi var där två veckor på sommaren samt vissa lov. Då hade mamma barnfri tid. Men vardagen hade hon hand om själv. Pappa bidrog dock mycket ekonomiskt, annars hade vi haft det sämre, men klarat oss.
  • fornminne

TS, nu vet jag inte exakt hur Soc uttryckte sig. Men som flera redan har skrivit, handlar frågan om mat dels om att se vad man behöver för hjälp, dels om föräldern förstår vad barnen behöver. Att barnen inte går hungriga eller serveras alltför ensidig eller näringsfattig kost. Utan hyfsat varierat och näringsrikt.

Det behöver däremot INTE vara två lagade mål per dag. Exempelvis går det utmärkt med gröt till frukost, lagad lunch och sedan smörgås till kvällsmat, så länge barnen blir mätta. Eller fil och flingor till lunch, rejälare middag senare.

Du behöver inte slå knut på dig själv.

Svar på tråden Lunch Sverige vs Norge