• Anonym (Matstress)

Lunch Sverige vs Norge

Är delvis uppvuxen i Norge. I Sverige är det stressigt som förälder nu under lov att tillaga två måltider både till lunch och middag. I Sverige har det ju inte alltid varit så. Lunchen i skolan var ju från början för att ge alla barn möjlighet till en daglig näringsrik måltid. Vilket är toppen för att kunna ta till sig kunskap i skolan. Kompisar till mig från familjer med tex ensamstående mamma åt sen gröt till middag hemma (alltså i Sverige). Men nuförtiden skulle det kunna leda till orosanmälan.

I Norge är brödet näringsrikt matbröd. Den större varma måltiden är middag, alltså mitt på dagen ca kl tre/ fyra. Sen kvällsmat. Tycker vi stressar så mycket med maten i Sverige och blir sjukt dyrt. Jag är ensamstående och blir ruinerad på det här.

• Svar på tråden Lunch Sverige vs Norge
  • Anonym (Matstress)
    Anonym (?) skrev 2026-01-06 19:12:10 följande:
    Skönt att föräldrar i mycket stor utsträckning kan bestämma själva hur det gör med mat i hemmet.

Ja, det är bra! 

Tror jag blir stressad över vad barnen förväntar sig. Även det med resor. Klasskompisarna reser varje liv. Visar bildspel på lektionstid och berättar om resan till diverse solparadis. Resor verkar också vara något som ska vara självklart för en familj. Men det är en annan tråd.

• Anonym (Matstress)
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-06 19:22:44 följande:

Ja, det är bra! 

Tror jag blir stressad över vad barnen förväntar sig. Även det med resor. Klasskompisarna reser varje liv. Visar bildspel på lektionstid och berättar om resan till diverse solparadis. Resor verkar också vara något som ska vara självklart för en familj. Men det är en annan tråd.

Varje lov
  • Anonym (Tina)

Ja, det är bra! 

Så länge barnen är små är resorna inte så viktiga, utan hur kul de har. När min son var liten skrev han en liten uppsats om en rolig dag - det var när jag tog honom till en fin lekpark i en skogsdunge nära hemmet, jag hade hjälpt honom att klä ut sig som ninja med ?häftiga ninjavapen?, han lekte med trevliga barn han träffade där och någon blåste massvis med såpbubblor som alla barn jagade, och vi hade fin pick-nick. Perfekt dag! Han skrev inte om badsemestern i Turkiet eller djurparken. Stressa inte om resor!
  • Anonym (Matstress)
    Anonym (Tina) skrev 2026-01-06 19:44:49 följande:
    Så länge barnen är små är resorna inte så viktiga, utan hur kul de har. När min son var liten skrev han en liten uppsats om en rolig dag - det var när jag tog honom till en fin lekpark i en skogsdunge nära hemmet, jag hade hjälpt honom att klä ut sig som ninja med ?häftiga ninjavapen?, han lekte med trevliga barn han träffade där och någon blåste massvis med såpbubblor som alla barn jagade, och vi hade fin pick-nick. Perfekt dag! Han skrev inte om badsemestern i Turkiet eller djurparken. Stressa inte om resor!
    Vad fint! Nej jag har inte råd eller lust resa varje lov. Men vet att barnen vill. Alla andra gör ju det. Men jag kommer inte göra det bara för att alla andra gör det.

främst är jag orolig över maten, men känner mig lugnare nu efter att jag fått så många fina svar.
  • Anonym (Irja)

Vad barn vill och vad barn får och vad barn påstår att andra barn får är väldigt olika saker ofta. "Alla andra" har den där prylen eller får den där resan eller få se den där filmen, men "alla andra" är egentligen bara någon enstaka. Även här, i ett hyfsat välbärgat område i Stockholm, där råd finns i 999 fall av 1000. 

Vad häller mat, så har vi alltid så att det finns varm mat om man vill ha. Sen är det inte alltid en superkomlicerad från-grunden-matlagning varje dag. Lunch kan vara rester, ett par varmkorvar, en hamburgare, lite makaroner med ost eller vad som helst egentligen. Även mackor, fil, osv, men det blir mer sånt på sommaren. När det är kallt vill de ha mer "riktig" mat. Middagen lagas ofta ny och på lite "högre" nivå, men inte alltid.

Ta det lugnt, bara. Så länge barnen får äta sig mätta räcker det gott. 

• Anonym (Anonym)

Vi brukar inte äta två lagade mål på helger och lov. Det räcker med mackor till lunch. Det är enkelt och snabbt vilket gör att man kan göra roliga saker tillsammans istället. Vi äter nyttig mat till middag och bra frukost, mellanmål mm så det går verkligen ingen nöd på barnen. De är friska, långa och har en bra vikt. Jag tycker det blir för mycket att äta två lagade mål om dagen. Det blir nästa lite äckligt.

• Tow2Mater

Slår ett slag för micrade frysta grönsaker (brockoli, blomkål, majs, ärtor, bönor, morötter, eller flera i en mix), det är ju superenkelt och snabbt och kan serveras tillsammans med smörgås eller vad som helst om man vill ha något varmt. En enkel grej t o m tonåringen nu orkar göra åt sig själv.

• Xenia
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-06 11:36:39 följande:

Ja det är ju helt sant, vissa dagar har mina barn inte ätit så mycket i skolan. 

Men det är som att barnen förväntar sig nu på lovet att det ska vara två lagade måltider. Dom blir oroliga annars, att vi är fattiga. Vilket vi är, men det vet dom inte.

Men det är inte skrämselpropaganda. Socialtjänsten lägger stor vikt vid att fråga om barnen går middag hemma. Har själv fått den frågan när jag tyvärr under en period behövde deras hjälp.

Nu är jag en sån som alltid vill göra rätt så mina barn får alltid det som förväntas. Men det tar på kraft och pengar.

Förväntar sig? Barnen brukar förvänta sig som det brukar vara hemma. Du får sluta ge dem vad de "förväntar sig". Påpeka att skolan är deras arbete, det är därför de får lagad mat där. När de är lediga får de nöja sig med annan mat.

Aldrig att jag skulle ställt mig och lagat två riktiga mål om dan när det är lov. Jag äter gröt eller yoghurt med flingor + en smörgås till lunch, och det fick dottern göra också. Ev komplettera med en extra smörgås eller en frukt om hon var hungrig. Vad andra föräldrar gör struntade jag i.

Dottern var alltid frisk, bland de bästa i klassen och tränade extra.

Jag tycker inte man behöver göra "alla rätt", dvs lyda vad andra gör utan tänka själv.
  • Xenia

Ja, det är bra! 

Vi var med dottern till Mumindalen och till Legoland när hon var liten. En gång var vi till Grekland. Men annars var det inga utlandsresor.

När hon påpekade att en kompis for utomlands varje år så sa jag att hennes föräldrar hade mycket mer pengar än oss, så var det bara. Vi var fattiga jämfört med dem. Men aldrig att jag skulle skämts för det. Det är bara bra att lära barnen att folk har olika ekonomi. Är pengar viktigt för dem får de se till att skaffa ett högavönat yrke.

Jag tycker ni binder ris åt egen rygg om ni ska dölja er dåliga ekonomi för barnen, som om det var en skamlig hemlighet. Det är ingen skam att vara fattig, däremot att göra av med pengar man inte har (som i Lyxfällan).
  • Anonym (rätt)

Nu var han typ 2-3 år, men kompisarna tog sin son till Borås Djurpark då med entre och allt. Allt han ville se och göra var grävmaskinen innan för entren och gråsparvarna. 

Ibland betyder utflyter i närområdet så otroligt mycket mer. 

Vi har kompisar som är avundsjuka för oss för att vi ofta är ute och grillar. Det vill säga vi tar oss till en iordningsställd grillplats, eldar med veden som finns tillgänglig där och har med oss korv och bröd eller hamburgare. 

När barnen var i skogen var det ett äventyr att hitta roliga pinnar och stenar. 

Nu när det är snö är åka pulka spännande. Ännu mer knasigt och minnesvärt är att åka sopsäck eller plastpåse - för alla andra har ju pulkor, madrasser och åkplattor. 

Ha picknick i ett annat rum än det ni äter eller varför inte under köksbordet. 

Gör det enkelt. Det är det som de minns. 

Svar på tråden Lunch Sverige vs Norge