• Anonym (TS)

Orkar inte med hans studier

Jag är en heltidsarbetande mamma med två små barn. Min man studerar nu och är färdig till sommaren. Han jobbar varannan helg (24 timmar) då jag är själv med barnen. 

Det har varit tufft. Speciellt under praktikperioder eller nu under c-uppsatsen. Under december var jag hemma själv varje helg och nästan varenda kväll då han behövde skriva. 

Jag är så trött på att hans behov och det han behöver göra ska vara viktigare. Jag förstår att han inte får någon vila när det är som värst för honom heller. Men jag känner mig så jäkla ensam i allt. 

Han har ju haft perioder som är lugnare där han kan träna under förmiddagen eller helt enkelt vara ?ledig? en dag. Men jag har inte samma möjlighet. 

Exempel där jag har fått ställa in mina saker för att hans plugg ska prioriteras:
    Tjo
    Viktiga möten som jag får boka om för vab för han har praktik. Många gånger. 

Julbord för han måste plugga. 

Träffar med vänner/bokklubb för att han måste plugga. 

Han vet aldrig heller när han blir klar. 

Det stora problemet är att jag känner att han inte ser vilken uppoffring även jag gör för att detta ska vara möjligt. Jag slutar känna glädje för att han klarar en tenta eller vad det kan vara. Allt handlar om jobbet han gör medan jag spenderar månader endast på jobb eller själv hemma. Då kan han slänga in en utekväll för att han behöver koppla av. 

Och jag får heller inte säga att jag tycker det är jobbigt för då upplever han mer stress. 

Jag vet inte. Jag är säkert ologisk. Det är över till sommaren men jag är bara så trött på att allting utgår från hand måsten och inte mina. 

Det enda som är bra är att barnen går kortare dagar på förskolan under perioderna han inte har praktik. 

Får väl bara kämpa på. Hoppas dock på att någon kan få mig att tänka annorlunda. Jag känner mig dålig på jobbet för jag få ta så mycket vab. Jag har också en väldig stressig situation på jobbet och får ingen vidare avkoppling då jag är med barnen själv mycket och tja?jag känner mig trött. 

• Svar på tråden Orkar inte med hans studier
  • Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-06 16:09:24 följande:
    Jag vet. De har det ju värre. Men när livet är menat att delas med någon så är det ju så man vill ha det. Jag känner väl mig förbisedd. Och när jag gör en månad själv (helger och kvällar) så är det lätt att känna sig ensam (fast man inte borde det). 
    Förstår dig så väl att han inte ser dig och det du gör, har tyvärr inga råd att ge.
  • Anonym (Katrin)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-06 16:09:24 följande:
    Jag vet. De har det ju värre. Men när livet är menat att delas med någon så är det ju så man vill ha det. Jag känner väl mig förbisedd. Och när jag gör en månad själv (helger och kvällar) så är det lätt att känna sig ensam (fast man inte borde det). 
    Visst, men då får han kompensera för det under perioder när studierna tar mindre tid, då får du planera in tjejkvällar etc. 
  • Anonym (Bell)

Man har han inte haft ledigt nu över julen? Hoppas du har fått tid till egentid.

Även om man pluggar kan man behöva vabba ibland. Det är inte omöjligt att vara borta en dag eller två när man har praktik. Alla blir sjuka ibland.  Jag tycker det låter som att din ma ser sitt liv som viktigare än ditt. Det är väl lättare att vabba när man pluggar eller har praktik än när man har provanställning så jag förstår inte riktigt tanken där.

Jag pluggar just nu och jag och min man har delat på vab. Jag var borta 3 dagar under min praktik. Men då är ju jag kvinna och gift med en man, du har det omvända förhållandet 

• KimLinnefeldt

Ni kanske måste sköta det hela lite organiserat. Sätta er med kalender och listor och dela upp saker mellan er. Planera in att ni firar när han klarar en tenta.

Ytligt sett så låter han inte tillräckligt organiserad när det gäller studierna och oempatisk när det gäller dig. Prata med varandra. Ni kan inte skjuta upp livet till efter examen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Bell) skrev 2026-01-06 16:45:25 följande:

Man har han inte haft ledigt nu över julen? Hoppas du har fått tid till egentid.

Även om man pluggar kan man behöva vabba ibland. Det är inte omöjligt att vara borta en dag eller två när man har praktik. Alla blir sjuka ibland.  Jag tycker det låter som att din ma ser sitt liv som viktigare än ditt. Det är väl lättare att vabba när man pluggar eller har praktik än när man har provanställning så jag förstår inte riktigt tanken där.

Jag pluggar just nu och jag och min man har delat på vab. Jag var borta 3 dagar under min praktik. Men då är ju jag kvinna och gift med en man, du har det omvända förhållandet 

Tack för ditt svar. Jo han var ledig under julen och vi hade tid för vila. Men jag var så slutkörd när ledigheten kom att jag bara ville försvinna. Och jag sa till honom hur trött jag var. Så jag fick vila en kväll men sen skulle han ha sovmorgon för han var ju också trött. Men visst, efter detta så hade vi varannan sovmorgon hela ledigheten. Jag vet inte. Jag kände bara att Jag önskar att han kunde inse hur mycket jag faktiskt ställer upp för honom. 

Han har tagit vab när han har kunnat men aldrig under praktik eller om han har seminarier. Han gick själv dit med feber några dagar. Och när han har praktik så har jag också tyvärr haft (och kommer ha) mina mest mötelse-täta veckor också. 

• Anonym (Katrin)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-06 16:54:24 följande:

Tack för ditt svar. Jo han var ledig under julen och vi hade tid för vila. Men jag var så slutkörd när ledigheten kom att jag bara ville försvinna. Och jag sa till honom hur trött jag var. Så jag fick vila en kväll men sen skulle han ha sovmorgon för han var ju också trött. Men visst, efter detta så hade vi varannan sovmorgon hela ledigheten. Jag vet inte. Jag kände bara att Jag önskar att han kunde inse hur mycket jag faktiskt ställer upp för honom. 

Han har tagit vab när han har kunnat men aldrig under praktik eller om han har seminarier. Han gick själv dit med feber några dagar. Och när han har praktik så har jag också tyvärr haft (och kommer ha) mina mest mötelse-täta veckor också. 

Vet själv hur jobbigt det är med vab när man har viktiga möten, men återigen, detta är en ganska kort tid och det blir ett större elände om han inte får sin praktik godkänd och måste förlänga studierna. 
  • Anonym (Anonym)

Hej. Förstår du blir trött men det kan jag lova han blir också. Det handlar om ett halvt år, sen är han färdig. Självklart är det tufft med småbarn när ena parten studerar och jobbar! 

Studerar han på universitetet?Om han gör det har de på en del utbildningar ganska höga krav det kan inte jämföras med gymnasiestudier! Frågan är studerar han på heltid samt jobbar på helgen så borde du kunna glädja dig över att han snart är färdig. Ta en dag i taget! 

Att plugga 100 % på vissa utbildningar 
    på universitetet kan vara som att jobba ca 150% på ett vanligt jobb. Du borde glädjas över hans framgångar. Han gör nog så gott han kan. Varje tenta man klarar blir en personlig seger sådan är det för de flesta vid högre studier. När man jobbar blir man hemma om man är riktigt sjuk men många inklusive mig själv har suttit med hög feber och förkylning och skrivit både arbeten och tentamen. Man vill bara bli godkänd och kunna gå vidare. 

I all välmening! 

• Anonym (M)
    Goneril skrev 2026-01-06 15:29:26 följande:

C-uppsatser är detta, på TS låter det som om det handlar om doktorsavhandlingar, och det har han fått TS att tro. C-uppsatser är inte så märkvärdiga och har man en bra handledare och skriver om något som intresserar en är halva slaget vunnet. För att TS ska få lite perspektiv; som nybliven pensionär tog jag en högskoleexamen, en till, och kandidatuppsatser skrev jag, två stycken, för att jag tyckte att det var kul. Jag minns inte att det var särskilt betungande - och då är jag en medelmåttig student, inget geni.                                                                                                                                  Det gäller att prioritera, utekvällarna och "den lediga tiden" får anstå tills man är klar. Att läsa är väl inte utmattande! Fattar inte det här, att så mycket tid måste vikas för sambons studier! Jag hade en studiekamrat som nu blivit färdig med sin master, ensamstående med tre barn. Antingen läser sambon något som inte intresserar honom och därför går det trögt, eller också saknar han förmåga att planera sina studier. Om han organiserar sig vettigt kan han dela hemarbetet med TS - men då får han avstå från utekvällarna och det är väl inte så farligt!                                                                                                                                              

En c-uppsats/kandidat kan vara nog så tufft och det är inte alltid man kan skriva om exakt det man vill. C-uppsatsen är kopplad till programmet man läser, inte till intressen man har i övrigt. 

Sedan får man inte alltid en bra handledare eller ens en snrivpartner man går ihop med. Så nej, det är absolut inte alltid lätt med att skriva c-uppsats.
  • Anonym (M)
    Anonym (Bell) skrev 2026-01-06 16:45:25 följande:

Finns många studenter som inte är lediga över jul och nyår, och som inte kan vara borta för mycket på praktiker. Allt beror på vad för program man läser. 
  • Anonym (Bell)

Det är klart att man inte kan vara borta för mycket. Att vara borta ett par dagar har jag aldrig hört ska vara ett problem. Lärosäten får pengar för elever som klarar av sina studier inte de som hoppar av. Man brukar planerar för att man kan vara borta ett par dagar på en termin. De flesta har t.o.m. bestämt vilken procents närvaro som krävs. 

Jag tycker TS ska kolla direkt med skolan hur mycket närvaro som krävs på praktiken om han har det nu i vår. Jag tror tyvärr att hennes man är som många män och prioriterar sitt före fruns. Det kommer troligen inte ändras när han börjar jobba för då ska han göra karriär 

• Anonym (Nytt jobb)

Sätt er ner för att prata om hur ni sedan ska göra när han får ett nytt jobb då han är utbildad. Var noggrann med att han också prioriterar dig och inte ska vara den som går till jobbet för att han är nyast på jobbet och behöver visa framfötterna. Jag har också svårt att se varför hans praktik ska gå före ditt arbete.

Stå upp för din sak och kräv egentid/utekvällar för din trivsel så att det här inte blir ert nya liv och eventuellt ert fall.

• Anonym (M)
    Anonym (Bell) skrev 2026-01-17 09:32:57 följande:

Det är klart att man inte kan vara borta för mycket. Att vara borta ett par dagar har jag aldrig hört ska vara ett problem. Lärosäten får pengar för elever som klarar av sina studier inte de som hoppar av. Man brukar planerar för att man kan vara borta ett par dagar på en termin. De flesta har t.o.m. bestämt vilken procents närvaro som krävs. 

Jag tycker TS ska kolla direkt med skolan hur mycket närvaro som krävs på praktiken om han har det nu i vår. Jag tror tyvärr att hennes man är som många män och prioriterar sitt före fruns. Det kommer troligen inte ändras när han börjar jobba för då ska han göra karriär 

Normalt sätt så får de faktiskt inte vara borta från VFU då det är obligatorisk närvaro. Men är man nu borta pga vab eller sjukdomar så får man ta igen de dagarna. 

Är man borta under en större antal dagar, ca en vecka, så får man göra om hela VFUn. 

Och nej, universitetet får inga pengar alls för elever oavsett hur studierna går. Elever finns inte på universitetet.  

Däremot får universitet ersättning för studenter och det ersättningen är högre för de som faktiskt tar examen. Men de får också får de som inte tar examen (hoppar av eller aldrig slutför). 
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-06 16:54:24 följande:

Hur gamla är barnen och hur många dagar har ni kvar? Tänkte att ni kanske redan nu skulle planera in att han tar ett större ansvar efter examen till exempel genom att arbeta deltid med uttag av föräldradagar. 

Viktigt hursomhelst som någon annan skrev att du markerar att det är hans tur att ta ett större ansvar när studierna är klara. Hur ni nu gör det. Du kan ju fundera lite? Han tar all VAB?

Svar på tråden Orkar inte med hans studier