• Anonym (Fräsigatjejen)

Min man är överviktig

Nör jag träffa min man så var han lite mullig men vi tränade då kampsport ihop och innan dess så hade han varit en smal kille så jag tänkte aldrig på att det skulle bli såhär. Jag märkte av att han inte gillade att träna och han åt ett mål om dagen oftast köpt mat. idag gått ca 13 år sedan vi har varit gifta i många år men jag blir typ avtänd på hur han aldrig tränar, aldrig tar en promenad, bilen ska alltid tas. Dricker cola till allt verkligen och hör hur han äter på kvällarna alltså efter 22. Jag stör mig på hur obrydd han är. vi har 3 barn med och jag känner att han är en dålig förebild för barnen. Han är 181 cm och väger runt 115 kg. Det är ju för fan mycket! Jag älskar honom men jag kan bli irriterad på hur lite han gör åt det. Han börjar träna i några dagar eller veckor och sen slutar han av någon anledning. Vad kan jag göra för att motivera honom?

• Svar på tråden Min man är överviktig
  • chrico

Börja med att laga nyttig mat r honom och köp ej hem onyttigt.När han börjar bli lättare piggnar han nog till.Frukt ist f godis ,inga efterrätter osv...

• Anonym (Motivation är svårt)
    chrico skrev 2026-01-29 14:49:05 följande:

Börja med att laga nyttig mat r honom och köp ej hem onyttigt.När han börjar bli lättare piggnar han nog till.Frukt ist f godis ,inga efterrätter osv...

Men det funkar ju inte...man måste vilja själv.

En vuxen karl kan äta vad som helst utanför hemmet, köpa feta luncher och gå bananas på jobbpraktikantens avslutsfika, så kan ju kvinnan servera sallad bäst hon vill hemma liksom.

Det är oftast inte en skål chips på fredan som ger den övervikten, det är att man äter för mycket energi varje dag hela tiden.
  • Anonym (Kalle Kula)
    Anonym (Fräsigatjejen) skrev 2026-01-28 18:28:26 följande:
    Anonym (Kalle Kula) skrev 2026-01-10 07:29:18 följande:
    Hur påverkar det din lust till honom? Hur det funkar i sängen?

Jag är 60+ och har gått upp lite grann varje sedan jag fyllde 35. Pappa blev lite tjock, morfar var tjock, farfar var lite tjock. Så det ligger nog i generna. Om jag ska minska eller ligga still så måste jag ständigt tänka på vad jag äter, och det är ju så trist. Just nu försöker jag utesluta alla kolhydrater. Ingen pasta, ris, potatis eller bröd. Så tråkigt...

Jag är lite osmidig i sängen, men njuter av sex som förr. Och frun har inte slagit stopp än. Men jag gissar att hon skulle tända mer på mig om jag var slankare. "Nu ska du få se magrutor" sa jag härom dagen. "Det behövs inte, men lite smalare vore väl bra", sa hon.

Har 15 kilo övervikt enligt BMI.
    Det har inte påverkat så mycket tycker det kan vara lite jobbigt när han ligger ovanpå bara men jag älskar honom väldigt mycket men kan bli lite avtänd på hur obrydd han är. Skulle han åtminstone försöka tänka på vad han får i sig och träna för att vara en bra förebild för barnen så hade der gjort mycket. 

Förstår och håller med. Dock tror jag inte på träning för att gå ner i vikt. Det finns många överviktiga människor som tränar mycket men ändå är tjocka. För att gå ner i vikt behöver man äta mindre och nyttigare. 

Den senaste metoden jag blev rekommenderad, av två kvinnor som varit gravt överviktiga: SVÄLT!
  • Anonym (m)
    Anonym (Motivation är svårt) skrev 2026-01-29 14:52:57 följande:

En vuxen karl kan äta vad som helst utanför hemmet, köpa feta luncher och gå bananas på jobbpraktikantens avslutsfika, så kan ju kvinnan servera sallad bäst hon vill hemma liksom.

Det är oftast inte en skål chips på fredan som ger den övervikten, det är att man äter för mycket energi varje dag hela tiden.
    En viss skillnad gör det väl ändå. Att äta onyttigt både hemma och borta är väl sämre än att äta nyttigt hemma och onyttigt borta.
  • Anonym (m)
    Anonym (Motivation är svårt) skrev 2026-01-29 14:52:57 följande:

En viss skillnad gör det väl ändå. Att äta onyttigt både hemma och borta är väl sämre än att äta nyttigt hemma och onyttigt borta.
    Anonym (Kalle Kula) skrev 2026-01-29 14:54:51 följande:
    Förstår och håller med. Dock tror jag inte på träning för att gå ner i vikt. Det finns många överviktiga människor som tränar mycket men ändå är tjocka. För att gå ner i vikt behöver man äta mindre och nyttigare. 

Den senaste metoden jag blev rekommenderad, av två kvinnor som varit gravt överviktiga: SVÄLT!
    Kosten är 70-80 %, absolut.

Men vi som blir höga av att träna kan med det motverka den hjärndepression som följer av att neka sig själv socker efter en period med socker. Utan den kicken hade jag trillat dit igen mycket lättare.

Endorfiner är aptitdämpande också. Jag vill inte ha mat på minst en timme efter ett bra pass. Så effekten blir dubbel- tiden medan jag tränar kan jag inte gå och rota i skåpen hemma, och efter träning är jag ändå inte sugen på ett tag.

Att svälta sig är bara ett annat sätt att manipulera kroppens belöningssystem.    När vi svälter (fastar) förbi en viss tid frisätter hjärnan endorfiner och dopamin och tömmer sina sista biokemiska resurser för att vi ska orka ta oss till en ny plats där det finns mat, och därmed överleva. Liksom vi får kemisk belöning när vi springer, för då behöver vi troligen komma undan från något farligt.

Men med fastan bryter vi också ner delar av oss som vi behöver, man tappar muskler likaväl som fett. Så att träna måttligt är bättre för kroppen om man orkar det, och fasta förbi vissa gränser ger näringsbrist som kan ge andra oönskade symptom och problem.
  • Anonym (m)
    Anonym (m) skrev 2026-01-28 22:55:34 följande:

Kanske det om barnen? Att du inte vill att de ska ta efter hans dåliga vanor eller se det som något normalt för det kan skaffa dem.

Ser nu att det står fel. skada dem, inte skaffa dem
  • Anonym (tjocko)

Träningen är ju det minsta problemet. Det är fel kost. Klart han inte har energi till att träna när han snaskar i sig socker. Sätt honom på lågkolhydratdiet, med mycket protein och animaliskt fett. Då kommer energin komma tillbaka, vikten gå ner och sen kan han börja träna. Sexstrejka tills det händer.

• Anonym (Kalle Kula)
    Anonym (Motivation är svårt) skrev 2026-01-29 15:09:05 följande:
    Kosten är 70-80 %, absolut.

Men vi som blir höga av att träna kan med det motverka den hjärndepression som följer av att neka sig själv socker efter en period med socker. Utan den kicken hade jag trillat dit igen mycket lättare.

Endorfiner är aptitdämpande också. Jag vill inte ha mat på minst en timme efter ett bra pass. Så effekten blir dubbel- tiden medan jag tränar kan jag inte gå och rota i skåpen hemma, och efter träning är jag ändå inte sugen på ett tag.

Att svälta sig är bara ett annat sätt att manipulera kroppens belöningssystem.    När vi svälter (fastar) förbi en viss tid frisätter hjärnan endorfiner och dopamin och tömmer sina sista biokemiska resurser för att vi ska orka ta oss till en ny plats där det finns mat, och därmed överleva. Liksom vi får kemisk belöning när vi springer, för då behöver vi troligen komma undan från något farligt.

Men med fastan bryter vi också ner delar av oss som vi behöver, man tappar muskler likaväl som fett. Så att träna måttligt är bättre för kroppen om man orkar det, och fasta förbi vissa gränser ger näringsbrist som kan ge andra oönskade symptom och problem.
    Ja, du har säkert rätt. Just nu försöker jag helt enkelt minska portionerna, låta bli chips, äta mer grönsaker och mindre pasta och potatis, dricka mindre alkohol och undvika kakor och bullar. (Å vad jag längtar efter en semla nu...)
    Anonym (m) skrev 2026-01-29 15:08:59 följande:
    Var och en väljer själv vad den stoppar i sig och hur mycket.

Jag kanske inte vill sitta med broccolisoppa varje kväll för att försöka kompensera att min partner väljer utelunch varje dag, smörgåstårtebuffé eller pizza medan jag packar små väl anpassade matlådor till mig av den nyttigare maten vi lagar hemma?

Blir det frukost på jobbet äter jag ingen hemma, han äter båda två, osv osv.
    Det krävs liksom inget geni för att fatta var hans övervikt kommer ifrån.
Svar på tråden Min man är överviktig