• Anonym (Fräsigatjejen)

Min man är överviktig

Nör jag träffa min man så var han lite mullig men vi tränade då kampsport ihop och innan dess så hade han varit en smal kille så jag tänkte aldrig på att det skulle bli såhär. Jag märkte av att han inte gillade att träna och han åt ett mål om dagen oftast köpt mat. idag gått ca 13 år sedan vi har varit gifta i många år men jag blir typ avtänd på hur han aldrig tränar, aldrig tar en promenad, bilen ska alltid tas. Dricker cola till allt verkligen och hör hur han äter på kvällarna alltså efter 22. Jag stör mig på hur obrydd han är. vi har 3 barn med och jag känner att han är en dålig förebild för barnen. Han är 181 cm och väger runt 115 kg. Det är ju för fan mycket! Jag älskar honom men jag kan bli irriterad på hur lite han gör åt det. Han börjar träna i några dagar eller veckor och sen slutar han av någon anledning. Vad kan jag göra för att motivera honom?

• Svar på tråden Min man är överviktig
  • Anonym (m)
    Anonym (Motivation är svårt) skrev 2026-01-29 15:17:27 följande:
    Var och en väljer själv vad den stoppar i sig och hur mycket.

Jag kanske inte vill sitta med broccolisoppa varje kväll för att försöka kompensera att min partner väljer utelunch varje dag, smörgåstårtebuffé eller pizza medan jag packar små väl anpassade matlådor till mig av den nyttigare maten vi lagar hemma?

Blir det frukost på jobbet äter jag ingen hemma, han äter båda två, osv osv.
    Det krävs liksom inget geni för att fatta var hans övervikt kommer ifrån.
    Fast nu handlade ju tråden inte om vad du vill. Det var TS som fick ett förslag om hur hon kan få mannen att äta bättre än han gör idag. 
  • Anonym (Fe)

Det stämmer att man lättare går ner i vikt av kostomläggning än av träning! Det är klarlagt nu.

Men det är inte fel med muskler, för de förbränner fler kalorier än vad samma vikt i kroppsfett gör. Och motion eller promenader reglerar hormonerna som har med känslan av mättnad att göra. Man känner sig lättare mätt. 

Men kosten är avgörande för nedgången! 

Nyckeln är att man måste äta så att man håller sig mätt. Annars kroknar man snabbt. Vem vill gå genom livet hungrig?

Så det gäller att hitta mat och maträtter som förbränns långsamt och håller en mätt länge. Tyvärr kräver det en kostomläggning, man kan inte bara äta mindre av allt i sin vanliga kost, efter att ha haft en vana att stoppa i sig massor var dag. 

Sedan har man också sett att sent kvällsätande är det värsta man kan göra. Kroppen förbränner inte maten så bra på natten. Man lägger på sig och får höga blodfetter. Blir faktiskt sjuk i det långa loppet. 

Skräm honom med att han får demens! För det är mycket större risk för det för överviktiga personer. 

Vad förbränns långsamt - vad känner man sig mätt på länge?
    Nötter (man tar inte upp allt fettet som är i dem har forskning visat och de har bra fibrer).
    Kött, ägg, fisk och fågel på grund av hög proteinhalt.
    Men också tofu, bönor, kikärtor och linser. Högt i protein och fibrer. Nästan omöjliga att bli tjock av. 
    Äkta surdegsbröd och bröd med en del hela korn i. 
    Olivolja (konstigt nog)
    Alla typer av rotfrukter som har fått kallna. (De omvandlas från snabba till långsamma kolhydrater när de har kallnat.  De går att värma upp igen, de fortsätter ändå att vara långsamma). Dvs. kålrot, rotselleri, morot, rödbeta, gulbeta, potatis, palsternacka, jordärtskocka, sötpotatis o.s.v.

Ovanjordsgrönsaker har väldigt lite kalorier, men mättar  på grund av sin volym och fiberinnehåll. Och tar plats i magen så att man känner sig mätt. 

Bär ligger lågt i sötma och lågt i kalorier. 

Sedan håller man sig längre mätt på en apelsin än på apelsinjuice. 

Om man inte har känslig mage, så håller man sig också mättare längre på hela korn av havre, vete, råg och korn. Lägg i blöt över natten med lite vinäger och koka länge, för att kunna bättre tillgodogöra sig mineralerna i kornet. 

Äldre vetesorter har mer och lite andra proteiner än vanligt vete. Lite skonsammare för magen. 
    Chiafrön blötlagda i youghurt eller liknande. 

Försök att ta med mannen ut på pronenadet till att börja med.

• Anonym (Motivation är svårt)
    Anonym (m) skrev 2026-01-29 15:34:44 följande:
    Fast nu handlade ju tråden inte om vad du vill. Det var TS som fick ett förslag om hur hon kan få mannen att äta bättre än han gör idag. 
    Och jag förklarar att personen själv måste vara motiverad, på något sätt, för annars funkar det inte. Den kommer att kompensera på annat håll.
  • Sporadisk78
    Jag var tidigare extremt vältränad. Arbetade med ett jobb som krävde fysik, tränade varje dag på jobbet, genomförde extremt krävande övningar om inte varje månad så varje kvartal. Sedan kom jag in i en ny fas i livet, började arbeta med annat och gick så sakteliga upp i vikt. Hade helt enkelt inte tid med träning då jag reste mycket i mitt nya jobb, oregelbundna tider och onyttig mat helt enkelt. 
    Efter några år hade jag och några kollegor som var i samma sits bestämt oss för att ta tag i det. Började träna igen, hade koll på kosten osv. Gick ner 15 kg på typ tre månader enbart på kosthållning och simning. 
    Lyckades hålla den vikten ganska bra men när barnen kom så hanns inte träning och noggrann kosthållning med på samma sätt. Gick inte upp men gick heller inte ned trots att jag hade några kilon kvar. När småbarnsåren var över blev det återigen dags att ta tag i det. Gick ned 15 kg till med återupptagen träning och LifeSum. Finns en uppsjö av appar för att räkna kalorier, alla har sina för- och nackdelar. Jag tyckte det var bra bara att hålla koll på vad man stoppade i sig. Har lyckats hålla min vikt de senaste fem åren och jag är nöjd med den. (Också 181 cm och ligger på ca 80 kg). 
    Och sedan har vi partnern då. Också fit och snygg när vi träffades men har gått upp i vikt genom åren. Jag var helt ok med det då barn förändrar ens kropp och man har inte alltid tid att ta tag i den när livspussel och kaos råder. Hon hakade på mig och räknade kalorier först och gick också ned en del på det men orkade inte hålla fast vid det. Det blev hela tiden återfall med en massa godis i soffan på vardagar och generellt onyttig mat. Skit som jag orkade stå emot men som var svårare när hon hela tiden hade skåpen fulla förstås. Jag kan tycka att det är ganska respektlöst. Det är inte heller hennes vikt i sig jag bryr mig om, jag är absolut inte ytlig på det sättet, utan det som är avtändande är ju oviljan och oförmågan att göra något åt det. Att man bara skiter i sin hälsa. 
    Jag är inte lika nitisk med kaloriräknandet men håller vikten och min träning. Hon kör numera på Ozempic istället vilket fungerar, men ju ändå är latmaskens genväg. Hon hade kunnat få bättre resultat genom att också ändra en del av sina vanor men det verkar hon inte ha någon större lust med. Irriterande förstås och därför förstår jag din situation och hur du tänker. 
    Men, trots alla nackdelar med "genvägen" som Ozempic och liknande preparat ger kanske du kan föreslå det för din man? Om inget annat hjälper så kanske det är en väg att gå?
  • Anonym (m)
    Anonym (Motivation är svårt) skrev 2026-01-29 15:40:31 följande:
    Och jag förklarar att personen själv måste vara motiverad, på något sätt, för annars funkar det inte. Den kommer att kompensera på annat håll.
    Nej det är inte säkert, personen kanske äter samma som förut på annat håll. Får han bättre mat hemma så kan det göra skillnad mot att äta dåligt även hemma.
  • lunnabo

Jag tränar typ 3 - 4 gånger i månaden men arbetar också fysiskt 4-5 månader om året.
    Ser till att inte äta onyttigt mer än ibland.
    Svårare än så behöver det inte vara kanske ska tillägga att jag knappt dricker alkohol eller öl som ger många tomma kalorier.

Har nästan samma vikt som för 45 år sedan.

• Anonym (Kalle Kula)
    lunnabo skrev 2026-01-29 16:07:51 följande:

Jag tränar typ 3 - 4 gånger i månaden men arbetar också fysiskt 4-5 månader om året.
    Ser till att inte äta onyttigt mer än ibland.
    Svårare än så behöver det inte vara kanske ska tillägga att jag knappt dricker alkohol eller öl som ger många tomma kalorier.

Har nästan samma vikt som för 45 år sedan.

Sexig kille! Synd att man inte är bög.
  • UngGubbeinorr

Äter o växer, äter o växer.. Du är troligen inte så olik själv, äter o växer. Vidriga mängder. Men jag äter nyttigt. Kanske det, men äter man ensam för en hel familj, då blir man ett växande fetto med typ 2 diabetes innan 50. 

Vad äter ni till lunch? I Norge äter man en smörgås. Ni?

• Anonym (Fe)
    UngGubbeinorr skrev 2026-01-29 19:42:55 följande:

Äter o växer, äter o växer.. Du är troligen inte så olik själv, äter o växer. Vidriga mängder. Men jag äter nyttigt. Kanske det, men äter man ensam för en hel familj, då blir man ett växande fetto med typ 2 diabetes innan 50. 

Vad äter ni till lunch? I Norge äter man en smörgås. Ni?

Äter lagad mat. Största målet på dagen eftersom kroppen är bäst på att smälta mat mitt på dagen. 
  • Anonym (Fe)
    Anonym (Kalle Kula) skrev 2026-01-29 14:54:51 följande:
    Förstår och håller med. Dock tror jag inte på träning för att gå ner i vikt. Det finns många överviktiga människor som tränar mycket men ändå är tjocka. För att gå ner i vikt behöver man äta mindre och nyttigare. 

Den senaste metoden jag blev rekommenderad, av två kvinnor som varit gravt överviktiga: SVÄLT!
    Om man verkligen ska svälta sig så får man vara väldigt försiktig med hur man går till väga. Dels hur man startar fastan och hur man avslutar den. Dessutom kan man få oblans på elektrolyter i kroppen under fastan.

Slarvar man med att dricka så kan man bli uttorkad, för den mat man äter brukar innehålla vätska. Dricker man däremot för mycket så kan man få för lågt av vissa nödvändiga salter. 

Har man anlag för anorexi kan fastan ge en höjning i sinnesstämning för den personen så länge man går ner,  och att man når en viss vikt, göra att man utlöser sjukdomen.

Barn, gamla personer och riktigt sköra personer ska inte fasta alls. 

Under fastan ska man inte motionera eller röra sig mycket. Gör man det är risken att man förlorar muskelmassa istället för fett. 

Fasta light kan man istället göra med 5:2 metoden (viktreducering)  eller Dr. Longos "Fasting mimicing" -metoden. 
    Då är det mindre risk för att det blir fel.
  • Anonym (tjocko)
    Anonym (Fe) skrev 2026-02-02 21:58:57 följande:
    Om man verkligen ska svälta sig så får man vara väldigt försiktig med hur man går till väga. Dels hur man startar fastan och hur man avslutar den. Dessutom kan man få oblans på elektrolyter i kroppen under fastan.

Slarvar man med att dricka så kan man bli uttorkad, för den mat man äter brukar innehålla vätska. Dricker man däremot för mycket så kan man få för lågt av vissa nödvändiga salter. 

Har man anlag för anorexi kan fastan ge en höjning i sinnesstämning för den personen så länge man går ner,  och att man når en viss vikt, göra att man utlöser sjukdomen.

Under fastan ska man inte motionera eller röra sig mycket. Gör man det är risken att man förlorar muskelmassa istället för fett. 

Fasta light kan man istället göra med 5:2 metoden (viktreducering)  eller Dr. Longos "Fasting mimicing" -metoden. 
    Kolla in Jonas Colting på Fb. Han kör sin måndagsfasta varje vecka, jobbar och motionerar som vanligt. Men det är nog svårt om man går på kolhydrater, då lär man ju kolavippen på en gång.
  • Anonym (Fe)
    Anonym (Fe) skrev 2026-02-02 21:58:57 följande:

Jag beskrev här en längre vattenfasta. Den är mycket påfrestande för kroppen. Därför behöver man tänka på flera saker om man ger sig in på det, och det är inte för alla. Och man måste vara uppmärksam på om man börjar känna sig svag eller fpr andra symtom på obalans. 

Däremot kan man äta mindre eller avstå helt från mat någon dag.

Dr. Longo har också ett fasting mimicing  program där man 5-7 dagar äter en speciell diet som ska upprätthålla balansen i kroppen medan man har ett lägre kaloriintag. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Min man är överviktig