• Anonym (kalla det?)

Frukost?

Vi (systrar som bor ihop) grälar om detta. Ge era åsikter.

Om man tar havregryn och hället i en kastrull med mjölk, och kanske lite salt, kokar upp, tar från plattan, blandar i ett ägg, lite jordnötssmör, en halv banan och en sked sylt, och äter, då är det frukost.

Om man tar havregryn och mixar tillsammans med mjölk, ett ägg, och en halv banan, häller hälften i en liten ugnsform, lägger på lite jordnötssmör och en sked sylt, häller på resten av havregrynssmeten, och sätter i ugnen i en kvart, då är de kaka och därmed inte frukost.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Frukost?
  • Fjäril kär
    Frukost handlar om tidpunkten på dagen för första måltiden.. inte VAD ni äter...  

Vill ni ha en åsikt om det ni stoppar i er är min personliga åsikt stt ni äter skit båda två. Ät vettigt. 
  • Anonym (.)

Det man äter på morgonen är frukost, oavsett vad enligt mig.

• Anonym (Pernilla)

Frukost är namnet på dagens första måltid oavsett vad ni väljer att äta. 

Det finns folk som väljer att äta lagad mat till Frukost ocj det finns dom som dricker kaffe och röker 2 cigg som Frukost ..

Allt är relativt.   

Min yngsta son skulle utan problem kunna trycka i sig en halv sockerkaka och ett glas mjölk till Frukost...medan storebror utan att tänka skulle steka en korv att äta ... 

• Anonym (...)
    Fjäril kär skrev 2026-01-14 09:51:22 följande:
    Frukost handlar om tidpunkten på dagen för första måltiden.. inte VAD ni äter...  

Vill ni ha en åsikt om det ni stoppar i er är min personliga åsikt stt ni äter skit båda två. Ät vettigt. 
    Vad tyckte du var fel med de ingredienserna? Havregryn och banan brukar väl ses som nyttigt iallafall.
  • Anonym (X)

Med tanke på att champagnefrukost är frukost, så förstår jag knappt frågan. En annan höjdare är risgrynsgröt med punch isf mjölk. 

• Anonym (Mat)

Jag säger att man föredrar olika konsistenser till frukost. 

Hade vi gjort samma som er så hade en i huset ätit som enda systern medan en annan ätit som den andra systern. Den ena vill ha en "fast" frukost att tugga som macka osv. Den andra mer flytande som fil/yoghurt. 

Det som skiljer är saltet i vad ni äter. Själv gör jag aldrig havregrynsgröt med salt - betyder det att jag inte äter frukost? 

Hur ser ni på de som tycker att tränande ska äta proteinpuddingar som liknar chokladpudding till frukost? Chokladpudding för mig är ju efterrätt... Eller hela England som äter engelsk frukost = svensk lunch/ middag. 

• Anonym (Tofflan)

Grälar?
    Seriöst, hitta något annat att tjafsa om eller bara lägg ner.
    Vem bryr sig om hundra år om vad ni åt 2026?

Men i övrigt som fler säger, det är namnet på måltiden. 
    Sen att vissa föredrar ägg till frukost och andra tar en klase vindruvor. Eller en svart kaffe. Spela roll. 

• Anonym (...)
    Anonym (Mat) skrev 2026-01-14 10:37:37 följande:

Jag säger att man föredrar olika konsistenser till frukost. 

Hade vi gjort samma som er så hade en i huset ätit som enda systern medan en annan ätit som den andra systern. Den ena vill ha en "fast" frukost att tugga som macka osv. Den andra mer flytande som fil/yoghurt. 

Det som skiljer är saltet i vad ni äter. Själv gör jag aldrig havregrynsgröt med salt - betyder det att jag inte äter frukost? 

Hur ser ni på de som tycker att tränande ska äta proteinpuddingar som liknar chokladpudding till frukost? Chokladpudding för mig är ju efterrätt... Eller hela England som äter engelsk frukost = svensk lunch/ middag. 

Engelsk frukost menar du det där de steker bacon, ägg, korv, tomat, bönor osv? Undrar om folk där äter det till vardags, varje morgon innan jobbet ställer sig och steker
  • Anonym (kalla det?)
    Fjäril kär skrev 2026-01-14 09:51:22 följande:

Visste inte att gröt inte var vettigt. Förlåt.
  • Anonym (kalla det?)
    Anonym (.) skrev 2026-01-14 09:55:40 följande:

Det man äter på morgonen är frukost, oavsett vad enligt mig.

Kan jag iofs hålla med om.
Svar på tråden Frukost?