• Anonym (kalla det?)

Frukost?

Vi (systrar som bor ihop) grälar om detta. Ge era åsikter.

Om man tar havregryn och hället i en kastrull med mjölk, och kanske lite salt, kokar upp, tar från plattan, blandar i ett ägg, lite jordnötssmör, en halv banan och en sked sylt, och äter, då är det frukost.

Om man tar havregryn och mixar tillsammans med mjölk, ett ägg, och en halv banan, häller hälften i en liten ugnsform, lägger på lite jordnötssmör och en sked sylt, häller på resten av havregrynssmeten, och sätter i ugnen i en kvart, då är de kaka och därmed inte frukost.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Frukost?
  • Anonym (kalla det?)
    Aliona skrev 2026-01-14 11:26:25 följande:

Vilket trams att gräla om. Olika åsikter, visst, men gräl? Allvarligt? Lägg ner och respektera varandras åsikter. 

Vill ni veta min åsikt så låter det som en kaka när den är bakad, och det kan man äta till frukost om man känner för det. 

Äh, ta inte det så hårt. 
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (kalla det?) skrev 2026-01-14 09:45:44 följande:
    Frukost?

Vi (systrar som bor ihop) grälar om detta. Ge era åsikter.

Om man tar havregryn och hället i en kastrull med mjölk, och kanske lite salt, kokar upp, tar från plattan, blandar i ett ägg, lite jordnötssmör, en halv banan och en sked sylt, och äter, då är det frukost.

Om man tar havregryn och mixar tillsammans med mjölk, ett ägg, och en halv banan, häller hälften i en liten ugnsform, lägger på lite jordnötssmör och en sked sylt, häller på resten av havregrynssmeten, och sätter i ugnen i en kvart, då är de kaka och därmed inte frukost.

Vad säger ni?

Jag säger att ni verkar vara extremt omogna som bråkar om nåt sånt här trivialt. Vad spelar det ens för roll? Om en vuxen person vill äta kakor istället för gröt till frukost spelar det ju ingen roll. Det är inte någon annans business. 

Släpp det där nu och ät vad fan ni vill på morgonen. Vad ni kallar den andres val av morgonmat är helt irrelevant.

• Anonym (...)

Tråkigt med de otrevliga svaren.

• Anonym (Rosie)
    Anonym (...) skrev 2026-01-14 10:41:30 följande:
    Engelsk frukost menar du det där de steker bacon, ägg, korv, tomat, bönor osv? Undrar om folk där äter det till vardags, varje morgon innan jobbet ställer sig och steker
    Nej, skulle säga att väldigt få äter det till vardags innan jobbet. Av egen erfarenhet brukar många äta en skål flingor och mjölk eller lite toast på jobbet som sin frukost, eller så äter man yoghurt, gröt, toast etc hemma. Känner ingen som gör en full English breakfast innan jobbet liksom. 
  • Anonym (kalla det?)
    Anonym (...) skrev 2026-01-14 11:44:28 följande:
    Borde ju ta tid och omständigt tänkte jag. Iallafall de dagar man ska iväg till jobbet känns det inte så praktiskt att innan ställa sig och laga mat...men de är väl vana vid det
    Vi äter också en full english/fry up ibland, pappa är från Warwickshire, men som du säger är det inte riktigt läge att göra en på en vardag. Om man inte går upp riktigt tidigt, då.
  • Anonym (kalla det?)
    Anonym (Pernilla) skrev 2026-01-14 14:55:44 följande:

Ts, vad handlar bråket om egentligen?  Det är ju samma ingredienser oavsett tillagningsmetod? 

Skulle du ta din gröt kall och steka den gör du ju plättar/pannkakor . Är det då inte frukost längre fast klockan är 8 ?  

Same same different name liksom... 

Det känns som att många i tråden har tagit väldigt hårt på ordet gräl. Vi grälar ju inte på högre nivå än att vi suckar och stönar och skrattar åt varandra.

Den ena av oss tycker att man inte äter kaka till frukost. Den andra säger att det ju är skit samma, samma ingredienser. 
  • Anonym (Pernilla)
    Anonym (kalla det?) skrev 2026-01-14 15:27:23 följande:
    Det känns som att många i tråden har tagit väldigt hårt på ordet gräl. Vi grälar ju inte på högre nivå än att vi suckar och stönar och skrattar åt varandra.

Den ena av oss tycker att man inte äter kaka till frukost. Den andra säger att det ju är skit samma, samma ingredienser. 
    Tja och svaret du har fått sv samtliga är ju att frukost är vad måltiden kallas på morgonen,  VAD man sen väljer att äta är irrelevant . 
    Kaka eller gröt är same same, det är fortfarande frukost.
  • Anonym (EN)
    Anonym (kalla det?) skrev 2026-01-14 15:23:04 följande:
    Vi äter också en full english/fry up ibland, pappa är från Warwickshire, men som du säger är det inte riktigt läge att göra en på en vardag. Om man inte går upp riktigt tidigt, då.

Tar inte särskilt lång tid att steka ägg och bacon. 
  • Anonym (P)
    Anonym (kalla det?) skrev 2026-01-14 15:27:23 följande:
    Ni verkar ha lite allmänna problem med hur olika ord definieras.

Det du beskriver är att ni är oense. Det är inte ett gräl.
  • Anonym (...)
    Anonym (P) skrev 2026-01-14 16:32:39 följande:
    Ni verkar ha lite allmänna problem med hur olika ord definieras.

Det du beskriver är att ni är oense. Det är inte ett gräl.
    Egentligen så spelar det väl ingen roll om frågan var om det är frukost eller kaka
  • Anonym (kalla det?)
    Anonym (EN) skrev 2026-01-14 16:25:16 följande:

Tar inte särskilt lång tid att steka ägg och bacon. 
    Och blodpudding, och tomater, och svamp, och korv och bröd, och värma bönor. 
  • Anonym (EN)
    Anonym (kalla det?) skrev 2026-01-14 17:02:46 följande:
    Och blodpudding, och tomater, och svamp, och korv och bröd, och värma bönor. 
    Nu måste man ju inte äta allt, men nej, inte heller korv, black pudding osv tar särskilt lång tid.
  • Anonym (Betty)

Jag skulle kalla der ena gröt, det andra kaka.

Båda går att ha till frukost. 

• Anonym (...)
    Anonym (EN) skrev 2026-01-14 17:55:08 följande:
    Nu måste man ju inte äta allt, men nej, inte heller korv, black pudding osv tar särskilt lång tid.
    Men då är det väl ingen "full English"
  • Anonym (EN)
    Anonym (...) skrev 2026-01-14 18:16:49 följande:
    Men då är det väl ingen "full English"
    Jo, English breakfast kallas också för fry-up. Det är helt enkelt stekt mat, som bacon, korv, ägg hash browns etc. Du måste inte äta allt för att det ska vara English Breakfast. Bott i North Yorkshire i snart 20 år i en industristad. Tro mig, jag har sett min andel engelska frukostar. Det finns variationer i regioner och efter smak. Självklart är det fortfarande en English breakfast även om man skippar korv och black pudding t.ex.
  • Anonym (...)
    Anonym (EN) skrev 2026-01-14 18:58:44 följande:
    Jo, English breakfast kallas också för fry-up. Det är helt enkelt stekt mat, som bacon, korv, ägg hash browns etc. Du måste inte äta allt för att det ska vara English Breakfast. Bott i North Yorkshire i snart 20 år i en industristad. Tro mig, jag har sett min andel engelska frukostar. Det finns variationer i regioner och efter smak. Självklart är det fortfarande en English breakfast även om man skippar korv och black pudding t.ex.
    Ok men då låter det inte direkt "full". "Full English" tänker man sig ju att då ingår allt. Iallafall i mina öron
Svar på tråden Frukost?