• Anonym (kalla det?)

Frukost?

Vi (systrar som bor ihop) grälar om detta. Ge era åsikter.

Om man tar havregryn och hället i en kastrull med mjölk, och kanske lite salt, kokar upp, tar från plattan, blandar i ett ägg, lite jordnötssmör, en halv banan och en sked sylt, och äter, då är det frukost.

Om man tar havregryn och mixar tillsammans med mjölk, ett ägg, och en halv banan, häller hälften i en liten ugnsform, lägger på lite jordnötssmör och en sked sylt, häller på resten av havregrynssmeten, och sätter i ugnen i en kvart, då är de kaka och därmed inte frukost.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Frukost?
  • Anonym (kalla det?)
    Anonym (Mat) skrev 2026-01-14 10:37:37 följande:

Jag säger att man föredrar olika konsistenser till frukost. 

Hade vi gjort samma som er så hade en i huset ätit som enda systern medan en annan ätit som den andra systern. Den ena vill ha en "fast" frukost att tugga som macka osv. Den andra mer flytande som fil/yoghurt. 

Det som skiljer är saltet i vad ni äter. Själv gör jag aldrig havregrynsgröt med salt - betyder det att jag inte äter frukost? 

Hur ser ni på de som tycker att tränande ska äta proteinpuddingar som liknar chokladpudding till frukost? Chokladpudding för mig är ju efterrätt... Eller hela England som äter engelsk frukost = svensk lunch/ middag. 

En av orsakerna till denna frukost är mer protein. Och mer fibrer Just för att vi tränar en del. 
  • Fjäril kär
    Anonym (kalla det?) skrev 2026-01-14 10:46:15 följande:
    Visste inte att gröt inte var vettigt. Förlåt.
    Gröt är fantastiskt men vill ni ha mer protein så ät mat istället för denna sörja 
  • Anonym (Tofflan)
    Fjäril kär skrev 2026-01-14 10:55:47 följande:
    Gröt är fantastiskt men vill ni ha mer protein så ät mat istället för denna sörja 
    Så resonerar mina söner. Mat är mat liksom.
    Varför inte äta gårdagens kyckling med ris till frukost, det spelar väl ingen roll.
    Eller så steker de äggröra/omelett och hackar ner skinka eller salami.
    För min del gör det inget, det är bara bra.
    Jag äter ytterst sällan mjukt bröd till exempel och eftersom de inte heller är såna som äter mackor till frukost så behöver inget bröd köpas hem och sen ligga i skafferiet och mögla.

Jag säkerställer att det finns ägg, grönsaker, olja/smör och olika slags proteinkällor. Då är de nöjda. 
  • Anonym (P)

Bakar du den i ugnen så blir det en kaka.

Äter du kakan på morgonen så är den frukost

• Anonym (EN)
    Anonym (...) skrev 2026-01-14 10:41:30 följande:
    Engelsk frukost menar du det där de steker bacon, ägg, korv, tomat, bönor osv? Undrar om folk där äter det till vardags, varje morgon innan jobbet ställer sig och steker
    Jadå, det äts till vardags. 
  • Aliona

Vilket trams att gräla om. Olika åsikter, visst, men gräl? Allvarligt? Lägg ner och respektera varandras åsikter. 

Vill ni veta min åsikt så låter det som en kaka när den är bakad, och det kan man äta till frukost om man känner för det. 

• Anonym (Mat)
    Anonym (...) skrev 2026-01-14 10:41:30 följande:
    Engelsk frukost menar du det där de steker bacon, ägg, korv, tomat, bönor osv? Undrar om folk där äter det till vardags, varje morgon innan jobbet ställer sig och steker
    Ja? 

Det gör dem.
  • Anonym (n)

Bakad gröt eller gröt på spisen är båda en rimlig frukost. Herregud folks idiotkommentarer om att gröt inte är mat. Men visst kan man inte nöja alla så får börja äta pepparkakor igen till frukost om gröt är katastrof.

• Mayjel
    Anonym (kalla det?) skrev 2026-01-14 10:46:15 följande:
    Visste inte att gröt inte var vettigt. Förlåt.
    Nej då, gröt är ju gott, särskilt till frukost. Jag åt själv lite mannagrynsgröt för en stund sen, med en hemgjord äppelkompott till, jittegott. 

De tillbehör du nämnde i gröten låter också som typisk frukostmat, dock lite annorlunda att röra ner jordnötssmör i gröten. Men kanske blir det gott! Jag har tidigare smaksatt min egen gröt med macadamianötsirap så. Nötter passar bra till gröt.
  • Anonym (Mat)
    Anonym (kalla det?) skrev 2026-01-14 10:51:54 följande:
    En av orsakerna till denna frukost är mer protein. Och mer fibrer Just för att vi tränar en del. 
    Syftade nog mer på att ni verkar bråka om att en äter mer kakliknande till frukost än den andra och att det kunde jämställas med chokladpudding eftersom det finns åsikter om det också. 

Ät det nu vill och det som passar er själva så blir det nog bra. Ät på olika tider eller flytta isär om detta är så jobbigt är väl ett tips 
Svar på tråden Frukost?