Inlägg från: Anonym (Locket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Locket)

Disk

Föreställ dig att du har ett kastrullock av metall med glas högst upp. Du har kokat linser och det har varit kokade linser på locket och av någon anledning inte diskat den efteråt och bestämmer dig för att göra det tre veckor senare. Skulle ni då anse att locket är rent? 

• Svar på tråden Disk
  • Anonym (Locket)

Det jag undrar med ts är om det av hälsoskäl gör någon skillnad om man diskar något samma dag som det blivit smutsigt eller om det blir lika rent om man väljer att diska något flera dagar/veckor senare. 

• Anonym (Locket)
    Anonym (Nad) skrev 2026-01-15 18:48:22 följande:

Det beror väl på hur du rengör locket. Rekommenderar att lägga locket i skållhett vatten en stund först, så stärkelsen från linserna löses upp. Sen bör du skrubba tills precis allt är borta. Först då hade jag sett locket som hygieniskt rent.

Jag lade den i diskmaskinen utan någon annan disk (sköljde först av den i varm vatten för att få bort det mesta av linserna som satt fast) och den SER ren ut men svårt att veta hur det ser ut i den tunna glipan mellan metall och glas. Kanske fullt med mögel eller bakterier? 
  • Anonym (Locket)

Jag valde att diska den i diskmaskinen en gång till med annan disk. Det borde väl inte finnas någon risk att annan disk blir ?förorenad? av locket OM nu denna har mögel eller bakterier på sig? 

Svar på tråden Disk