Anonym (Locket) skrev 2026-01-15 18:42:43 följande:
Det jag undrar med ts är om det av hälsoskäl gör någon skillnad om man diskar något samma dag som det blivit smutsigt eller om det blir lika rent om man väljer att diska något flera dagar/veckor senare.
Fascinerande fråga, och varför svaret skulle vara annat än ja, är lite svårt och greppa.
Dock hade du inte behövt diska alls, kanske inte synligt rent, men inga som helst problem hälsomässigt och då det har torkat.
Anonym (Locket) skrev 2026-01-15 19:06:23 följande:
Jag valde att diska den i diskmaskinen en gång till med annan disk. Det borde väl inte finnas någon risk att annan disk blir ?förorenad? av locket OM nu denna har mögel eller bakterier på sig?
Har det torkat så är inte bakterier en sak, två bakterier överlever inte 100 gradigt vattenånga heller.(Ja, om man nu använder locket att koka något.)
Mögel, ja, då har det varit fuktigt, men krävs inte mycket för att få bort heller.
Så diska på bara i diskmaskinen, så behöver du inte bry dig längre om det är nått av det.
Din fråga påminner lite om svärfars en gång och när ha vart irriterad över jag aldrig gör rent grillgallret och bara startar nästa grillning.
Men jag lägger grillgallret över kolen och sen borstar av med mässingsborste.
Tydligen var det inte bra för jag fick bakterier då 
Sade aldrig något direkt, men tänkte hur ska dom överleva 800 grader.
Men hans kunskaper om mat är ungefär på denna nivå och att han vet vart man stoppar maten i(Munnen om någon var osäker.), och sen undra vad det är för brunt som kommer ut där bak.