Inlägg från: Anonym (Hb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hb)

Högt blodtryck

Jag har högt blodtryck sedan några år. Men har ganska låg dos av min medicin. Äter som jag alltid gjort men är sen flera år innan dess mer för kyckling, fisk, vegetariskt än kött såsom kotletter och liknande. Äter det max kanske 2 gånger månaden. Sen har jag aldrig vart mycket för att salta extra på maten. 

Älskar lakrits och det är ju inte bra när man har högt blodtryck men det är inte så ofta jag köper det. 

Annars har jag fått till mig att förutom kosten så är motion bra och kan sänka trycket. Även då viktnedgång om man har övervikt. 

Har man väldigt högt blodtryck så är det nog än mer viktigare att tänka på vad man äter och inte salta mer om det redan är smaksatt. 

• Anonym (Hb)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 18:26:03 följande:
    Medicinen jag kommer att få nu är låg dos. Jag gillar också kyckling som jag brukar göra i Airfryer, men gillar även grillad kyckling. Äter då och då fisk och grönsaker.

Som tur är tål jag inte lakrits eller gillar inte sötsaker heller.
    Promenerar när vädret tillåter då jag har väldigt ont i kroppen av Fibromyalgi.
    Övervikt har jag inte.

Vet inte vad som menas med Väldigt högt Blodtryck, men min ligger ungefär 159/80. Vet inte när medicin sätts in....Vet att normalt ska det vara 130/80 
    Då har du inte så farligt högt blodtryck iaf. 

Sist jag var på kontroll låg jag på 122/76 vilket var väldigt bra. När det konstaterades så låg jag första gången på 200/100 men det var också en del stress då med och sen gick det ner till 160/90 och nu ligger jag mestadels runt 130-140/80. 
  • Anonym (Hb)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 19:10:58 följande:
    Låter bra i mina öron att du tycker att jag inte har så farligt högt. Enligt läkaren så var det så pass att det ska medicineras.

Oj du hade högt när det märktes. Jag har haft länge kring 160/90, men inget har gjorts förrän nu. Kan säga att mitt liv har också varit stressigt, men nu är jag pensionär.

Fick du yrsel när du började medicinera och huvudvärk av det eller är det bara vilka biverkningar man kan få.
    Jag har klarat mig ifrån yrsel och huvudvärk och heller inte fått någon annan biverkning heller. Den medicin jag tar funkar för mig. 
  • Anonym (Hb)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 19:13:09 följande:
    Ser nu att många har haft väldigt mycket högre än jag som åker på medicin, men helt klart så vill jag ha normal tryck så ska börja medicinera i morgon. 

Tar ni medicinen på morgonen eller kvällen?
    Jag tar på morgonen. 
  • Anonym (Hb)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 21:13:43 följande:
    Nja hon sa ta den samma tid varje dag....kan vara att hon sa på morgonen, men hon vet att jag inte är en morogn människa.
    Vad är det för medicin du ska ta? Jag har Candesartan och är heller ingen direkt morgonmänniska egentligen men när jag jobbar dag så tar jag ju den tidigare än om jag är ledig eller jobbar kväll då kanske det blir allt mellan  3-6 timmar senare beroende på när jag går upp. Någon gång har jag missat helt att ta men det har inte påverkat blodtrycket.
  • Anonym (Hb)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-22 20:27:18 följande:
    Jag är absolut inte emot att folk ta mediciner och vaccinationer som finns att ta när det behövs. Enda är att jag själv är orolig för biverkningar som jag vet att jag fått innan.

Jag får hopas att denna blodtrycks medicin inte ger någon biverkning.

Hade det inte vart nödvändigt för mig att ta blodtrycksmedicin så hade jag själv inte tagit det. Annars är det enda jag tar nu i medicinväg p-piller och det har fungerat bra ihop med min blodtrycksmedicin. Annars tar jag sällan Alvedon och och då är det om värk inte går över trots vila, vatten etc. Tål inte Ipren eller acetylsalisyra då jag börjar må illa. Har hellre då ont än att må illa så man vill kräkas och även bli yr.

Enligt mig är medicin det sista och inte det första att ta. De gånger jag haft uvi så har jag låtit det läka av sig själv. Än så länge har jag sluppit ta penicillin mot det. Men med åren kan det ju bli att man blir tvungen ändå men så länge det går över av sig själv med hjälp av att dricka mycket så är det att föredra. 

Jag hoppas jag slipper en massa medicin när jag blir äldre. Kommer välja bort de jag skulle kunna klara mig utan. Som det är nu finns det säkert många både yngre och äldre som har mer än vad de behöver. Antingen för de blint litar på läkare eller för att de tror att desto mer är bättre när det i själva verket kan göra en sjukare. 

Svar på tråden Högt blodtryck