• Anonym (Rådvill)

Högt blodtryck

Ni som har fått högt blodtryck och medicin för att får ner den hur har ni gjort med maten? 
    Har ni totalt lämnat allt med salt?
    Äter ni bara kokt kött, fågel, fisk och grönsaker?

Enligt vad man läser och får höra ska man inte äta en bit korv, varmkorv, grillad korv, eller som pålägg.

Skulle vara bra att få prata med er som haft problemet med högt blodtryck länge och hur ni lever med detta. Jag själv är rådvill och tänker inte leva med att bara äta kokt och bönor och allt som rekommenderas som inte ens är gott.

• Svar på tråden Högt blodtryck
  • Anonym (Moa)

Har ätit medicin i snart 30 år. Bytte några ggr i början men nu haft samma i massor med år. Trycket är helt normalt. Äter varierat, gillar grönsaker. Vi lagar det mesta från grunden. I början skulle man minska på saltet vilket jag gjorde men har sedan dess, trots ökad mängd, haft något för låga värden. Mao inte gjort några som helst förändringar i maten.

• Anonym (Hb)

Jag har högt blodtryck sedan några år. Men har ganska låg dos av min medicin. Äter som jag alltid gjort men är sen flera år innan dess mer för kyckling, fisk, vegetariskt än kött såsom kotletter och liknande. Äter det max kanske 2 gånger månaden. Sen har jag aldrig vart mycket för att salta extra på maten. 

Älskar lakrits och det är ju inte bra när man har högt blodtryck men det är inte så ofta jag köper det. 

Annars har jag fått till mig att förutom kosten så är motion bra och kan sänka trycket. Även då viktnedgång om man har övervikt. 

Har man väldigt högt blodtryck så är det nog än mer viktigare att tänka på vad man äter och inte salta mer om det redan är smaksatt. 

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Moa) skrev 2026-01-19 17:51:17 följande:

Har ätit medicin i snart 30 år. Bytte några ggr i början men nu haft samma i massor med år. Trycket är helt normalt. Äter varierat, gillar grönsaker. Vi lagar det mesta från grunden. I början skulle man minska på saltet vilket jag gjorde men har sedan dess, trots ökad mängd, haft något för låga värden. Mao inte gjort några som helst förändringar i maten.

Ok ja det blir väl för mig också att äta resten av livet. Har gått med högt blodtryck länge, men i södra Sverige gjordes inget åt detta. Nu bor jag i Norra delen av Sverige och fick kontakta läkare av en annan okomma och då märkte läkaren att jag har högt blodtryck och sa att det var dags och börja medicinera då jag är till åldern kommen.

Jag har minskat på salt, men har svårt att låta bli pålägg som kokt medvurst eller stekt korv till pastan och enligt läkaren var det inte bra med korv över huvud taget. Låter bra att man kan fortsätta äta som man gjort tidigare. 

Äta alltså både stekt och kokt.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hb) skrev 2026-01-19 18:11:01 följande:

Jag har högt blodtryck sedan några år. Men har ganska låg dos av min medicin. Äter som jag alltid gjort men är sen flera år innan dess mer för kyckling, fisk, vegetariskt än kött såsom kotletter och liknande. Äter det max kanske 2 gånger månaden. Sen har jag aldrig vart mycket för att salta extra på maten. 

Älskar lakrits och det är ju inte bra när man har högt blodtryck men det är inte så ofta jag köper det. 

Annars har jag fått till mig att förutom kosten så är motion bra och kan sänka trycket. Även då viktnedgång om man har övervikt. 

Har man väldigt högt blodtryck så är det nog än mer viktigare att tänka på vad man äter och inte salta mer om det redan är smaksatt. 

Medicinen jag kommer att få nu är låg dos. Jag gillar också kyckling som jag brukar göra i Airfryer, men gillar även grillad kyckling. Äter då och då fisk och grönsaker.

Som tur är tål jag inte lakrits eller gillar inte sötsaker heller.
    Promenerar när vädret tillåter då jag har väldigt ont i kroppen av Fibromyalgi.
    Övervikt har jag inte.

Vet inte vad som menas med Väldigt högt Blodtryck, men min ligger ungefär 159/80. Vet inte när medicin sätts in....Vet att normalt ska det vara 130/80 
  • Anonym (Hb)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 18:26:03 följande:
    Medicinen jag kommer att få nu är låg dos. Jag gillar också kyckling som jag brukar göra i Airfryer, men gillar även grillad kyckling. Äter då och då fisk och grönsaker.

Som tur är tål jag inte lakrits eller gillar inte sötsaker heller.
    Promenerar när vädret tillåter då jag har väldigt ont i kroppen av Fibromyalgi.
    Övervikt har jag inte.

Vet inte vad som menas med Väldigt högt Blodtryck, men min ligger ungefär 159/80. Vet inte när medicin sätts in....Vet att normalt ska det vara 130/80 
    Då har du inte så farligt högt blodtryck iaf. 

Sist jag var på kontroll låg jag på 122/76 vilket var väldigt bra. När det konstaterades så låg jag första gången på 200/100 men det var också en del stress då med och sen gick det ner till 160/90 och nu ligger jag mestadels runt 130-140/80. 
  • Anonym (Moa)

Ditt tryck är inte väldigt högt så medicinen kommer att hjälpa dig nå en lägre nivå. Hade själv ca 200/100 innan medicinen, fick låg dos  från början och har fortsatt det. Det kommer att gå bra för dig. Ett tips är att röra sig så gott det går för det gör också sitt. 

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hb) skrev 2026-01-19 18:39:00 följande:
    Då har du inte så farligt högt blodtryck iaf. 

Sist jag var på kontroll låg jag på 122/76 vilket var väldigt bra. När det konstaterades så låg jag första gången på 200/100 men det var också en del stress då med och sen gick det ner till 160/90 och nu ligger jag mestadels runt 130-140/80. 
    Låter bra i mina öron att du tycker att jag inte har så farligt högt. Enligt läkaren så var det så pass att det ska medicineras.

Oj du hade högt när det märktes. Jag har haft länge kring 160/90, men inget har gjorts förrän nu. Kan säga att mitt liv har också varit stressigt, men nu är jag pensionär.

Fick du yrsel när du började medicinera och huvudvärk av det eller är det bara vilka biverkningar man kan få.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Moa) skrev 2026-01-19 19:07:32 följande:

Ditt tryck är inte väldigt högt så medicinen kommer att hjälpa dig nå en lägre nivå. Hade själv ca 200/100 innan medicinen, fick låg dos  från början och har fortsatt det. Det kommer att gå bra för dig. Ett tips är att röra sig så gott det går för det gör också sitt. 

Ser nu att många har haft väldigt mycket högre än jag som åker på medicin, men helt klart så vill jag ha normal tryck så ska börja medicinera i morgon. 

Tar ni medicinen på morgonen eller kvällen?
  • Anonym (Hb)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 19:10:58 följande:
    Låter bra i mina öron att du tycker att jag inte har så farligt högt. Enligt läkaren så var det så pass att det ska medicineras.

Oj du hade högt när det märktes. Jag har haft länge kring 160/90, men inget har gjorts förrän nu. Kan säga att mitt liv har också varit stressigt, men nu är jag pensionär.

Fick du yrsel när du började medicinera och huvudvärk av det eller är det bara vilka biverkningar man kan få.
    Jag har klarat mig ifrån yrsel och huvudvärk och heller inte fått någon annan biverkning heller. Den medicin jag tar funkar för mig. 
  • Anonym (Hb)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 19:13:09 följande:
    Ser nu att många har haft väldigt mycket högre än jag som åker på medicin, men helt klart så vill jag ha normal tryck så ska börja medicinera i morgon. 

Tar ni medicinen på morgonen eller kvällen?
    Jag tar på morgonen. 
Svar på tråden Högt blodtryck