Inlägg från: Anonym (W) |Visa alla inlägg
  • Anonym (W)

Högt blodtryck

Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 17:32:00 följande:
    Högt blodtryck

Ni som har fått högt blodtryck och medicin för att får ner den hur har ni gjort med maten? 
    Har ni totalt lämnat allt med salt?
    Äter ni bara kokt kött, fågel, fisk och grönsaker?

Enligt vad man läser och får höra ska man inte äta en bit korv, varmkorv, grillad korv, eller som pålägg.

Skulle vara bra att få prata med er som haft problemet med högt blodtryck länge och hur ni lever med detta. Jag själv är rådvill och tänker inte leva med att bara äta kokt och bönor och allt som rekommenderas som inte ens är gott.

Jag äter medicin för högt blodtryck sedan många år tillbaka. Äter sunt, medelhavskost och håller mig borta från alkohol och sånt.

Självklart kan man äta godsaker som inte är så nyttiga ibland. Men allt handlar om balans.
  • Anonym (W)
    Anonym (Paleo) skrev 2026-01-21 13:13:30 följande:

Att låta bli att äta salt vid högt blodtryck är fel. 
    Det är vilken typ av salt man äter som är viktigt. 
    Vi behöver mineralerna. För lite salt kan ge högt blodtryck också!

Hoppa över saltet som är tillsatt (Dvs. hel- och halvfabrikat) så långt det går.  Använd riktigt salt UTAN klumpförebyggande medel. Gärna havssalt. 

Förutom att äta hälsosamt (= inte som livsmedelsverket säger), dvs, riktigt kött, riktigt smör, fulllfeta mejeriprodukter. Undvika spannmål, växtbaserade oljor, socker och ultraprocessad mat, socker, sötningsmedel (tror det var det mesta) så tillsätt bra kryddor!
    Bladkryddor, cayennepeppar, chili, gurkmeja och ingefära är rena hälsokuren!

Att hoppa över korv och olika påläggsprodukter är inte helt fel. Brödernas har bra köttpålägg utan konstiga tillsatser. 

Drick rödbetsjuice för blodrtyckets skull så kanske du slipper mediciner på sikt. Träna utifrån det du kan. Yoga är jättebra när man har problem med blodtrycket. 

Som sagt. Det du skriver har ingenting med vetenskapen att göra och är inte vad varken läkare eller dietister rekommenderar. Tvärtom. 

Det är nog betydligt lättare att leva normalt hälsosamt, skippa rött kött och korv  och skitmat men göra undantag ett rimligt antal gånger. Strunta i vad tiktok-dietisterna säger och följa vetenskapligt belagda råd och rön. 

Jag tror inte man behöver göra något extremt, särskilt inte om man är den typen som lätt får blodtrycket under kontroll med medicin. Vissa får ju inte det och då kanske man måste ta i extra.

Vi är alla olika, TS. 
  • Anonym (W)
    Anonym (Paleo) skrev 2026-01-22 12:13:09 följande:
    Fibro är en autoimunsjukdom. En inflammation i kroppen. Det kan man få hyfsad ordning på med hjälp av kosten. Att få ner inflammationen i kroppen är det viktigaste. Då ska man äta mat som är antiinflammatorisk. AIP kost. 

Det räcker inte med att göra en sak utan man måste ställa om allt!
    Du behöver inte äta kokt mat enbart. Vilka korkade råd!

Jag får inte ihop fibro med att du inte tål en massa mat eller dryck. Firbo hör hemma i samma "grupp" sjukdomar som jag har. Min mamma hade fibro. Så jag blir nyfiken hur det hänger ihop i ditt fall.

Sen ska man inte glömma att läkare har haft i princip EN lektion gällande kost under sin utbildning. Hur mycket lär man sig då?
    Nja...läkare har ungefär 15 timmar näringsfysiologi samt att de lär sig om hela människokroppen från topp till tå under sex års tid. 

Hur många timmars lektioner har du själv i näringslära och sjukdomslära?
Svar på tråden Högt blodtryck