• Anonym (papershus)

tonåringar utan aptit

mina små bebisar har plötsligt blivit tonåringar, på senaste har dom slutet äta ordentligt, trodde först det var magvirus, men det blir inte bättre dom hoppar över måltider eller äter nästan ingenting. har försökt trycka ner mackor och powerbars i skolväskorna då dom säger skolmaten är äckligt. 
    Dom har haft jätte bra aptit innan, ätit allt, rökt lax, spenat, svamp, broccoli. är några av favoriterna. nu vill dom ha socker, glas, nudel soppa och korv. 
    Ja vad gör man, är det fas, eller ska man tjata eller inte tjata?

• Svar på tråden tonåringar utan aptit
  • Anonym (E)

Låter som min ena. Tjej. Vi har kontakt med skolsköterskan och försöker hålla koll. 

Min andra äter som en häst- en kille. 

Förstår bitvis skolmaten. Den lagas på annan skola för ena barnet, andra barnens skola lagar dem för mellan 1000-1500 elever. 

All denna vegetariska kosten, allt ersättas med kyckling. Jag blir tokig!

Det går att göra god och bra vegetarisk mat där de inte tänker på att den är vegetarisk på samma sätt ex pannkakorna och tomatsoppa. Med veg nuggets och veg snitzel verkar inte vara någonnstörre hit direkt. Köttbullar åt de med aptit förut, nu är det kycklingköttbullar - eller studsbollar som barnen kallar dem. 

Lägg till att på gymnasiet är det inte coolt att äta i matsalen utan de går hellre till närmaste affär/restaurang (McDonalds bland annat). 

Dina barn låter som dottern. Äter helst nudlar. 

Här har de dessutom infört 50/50 färs på flera saker. Det smakar annorlunda och det är inte till det positiva hållet.

Det vi gör hemma är att involvera dem i middagsmaten. De får bestämma en dag i veckan/varannan vecka beroende på aktiviteter och prov. Då får de bestämma mat och laga middagen. Det hjälper liiiite. 

• Mrs Moneybags

Det är ingen lätt fråga, men jag tänker ungefär som när min son var liten - växer han normalt och utvecklas han normalt? Verkar han ha energi och ork till de saker han vill göra?

Han har haft perioder när han har ätit lite märkligt och i mitt tycke för lite av vissa matvaror, men vikten fortsätter gå upp och även längden, även om han har haft sitt stora tillväxt-ryck redan. 

Han är nu 14,5 år. 

• Anonym (papershus)

det blir ju så långa dagar för dom, vi bor ganska nära skolan, ibland springer dom hem på lunchrast och äter. Ibland säger dom jo jag ätit lit ris eller pasta till lunch. Dom tycker det är kul att laga mat men då är det mest kladdkaka eller ägg, och jag frågar alltid innan jag går till affären vill ni ha nåt, så säger den ena frusna jordgubbar, kan hon sitta äta det till middag. Nu vill dom ha energi drinkar, så jag har köpt några med 105 mg kaffein bara så dom känner sig coola. Dom är fortferfande ganska unga, två tjejer på 12 och 13, snart 13, 14. 
    Har iallafall köpt en massa vitaminer, järn, calcium och biotin gummies, säger det är bra till håret och naglar. Dom har börjat med smink så det tycker dom är bra.. ibland. 
    Känns som det är trotsig tonårsåldern som börjat typ som 3 åringar, fast nu är det 13åringar.

• Anonym (E)

För att vara lite hård men kladdkaka, ägg och frysta jordgubbar är inte mat/ middag. 

Du är vuxen och berättar att de kan få äta det också - efter maten som efterrätt. 

Energidryck är förbjudet av en anledning för barn under 15. Min 13 åring vill gärna dricka monster men inte en chans att hon får det (av flera anledningar). Du har väl inte missat nyheterna från idag? www.aftonbladet.se/nyheter/a/QJm1eA/sa-mycket-energidryck-ar-okej-for-unga

Jag stångar mig också blodig mot främst 13-åringen. Vi har som regel att när alla är hemma äter vi middag tillsammans. Är någon borta äter de som är hemma ihop. Inga mobiler eller surfplattor i köket. 

Jag gör i perioder matsedlar för flera veckor framöver,  anpassat efter skolans mat. Är det veg nuggets i skolan behöver jag göra mat Jag vet att de äter, är det något jag vet de äter bra av i skolan kan jag experimentera lite fler göra rätter som de inte gillar så mycket.  Jag vet annars att vi hamnar i en ond cirkel med köttbullar, köttfärssås och pannkakor typ.  

• Anonym (Vattenslang)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 11:24:04 följande:

det blir ju så långa dagar för dom, vi bor ganska nära skolan, ibland springer dom hem på lunchrast och äter. Ibland säger dom jo jag ätit lit ris eller pasta till lunch. Dom tycker det är kul att laga mat men då är det mest kladdkaka eller ägg, och jag frågar alltid innan jag går till affären vill ni ha nåt, så säger den ena frusna jordgubbar, kan hon sitta äta det till middag. Nu vill dom ha energi drinkar, så jag har köpt några med 105 mg kaffein bara så dom känner sig coola. Dom är fortferfande ganska unga, två tjejer på 12 och 13, snart 13, 14. 
    Har iallafall köpt en massa vitaminer, järn, calcium och biotin gummies, säger det är bra till håret och naglar. Dom har börjat med smink så det tycker dom är bra.. ibland. 
    Känns som det är trotsig tonårsåldern som börjat typ som 3 åringar, fast nu är det 13åringar.

Tycker du att kladdkaka är att laga mat???

Och köp för guds skulle inte energidrycker till dem, de har inte ens åldern inne för att kunna köpa detta själva.

Jordgubbar till middag, hör du inte själv hur det låter?

Nej, det är dags för dig att sätta ner foten och det med besked. Så unga barn ska inte styra över vad som äts hemma.

Börjat med smink?
    Nej, nu orkar jag inte mer.
    De är BARN, låt dem vara det. De hinner bli "stora", ännu är de mer i lekåldern än något annat.
  • Anonym (Vattenslang)
    Anonym (E) skrev 2026-01-22 11:38:33 följande:

För att vara lite hård men kladdkaka, ägg och frysta jordgubbar är inte mat/ middag. 

Du är vuxen och berättar att de kan få äta det också - efter maten som efterrätt. 

Energidryck är förbjudet av en anledning för barn under 15. Min 13 åring vill gärna dricka monster men inte en chans att hon får det (av flera anledningar). Du har väl inte missat nyheterna från idag? www.aftonbladet.se/nyheter/a/QJm1eA/sa-mycket-energidryck-ar-okej-for-unga

Jag stångar mig också blodig mot främst 13-åringen. Vi har som regel att när alla är hemma äter vi middag tillsammans. Är någon borta äter de som är hemma ihop. Inga mobiler eller surfplattor i köket. 

Jag gör i perioder matsedlar för flera veckor framöver,  anpassat efter skolans mat. Är det veg nuggets i skolan behöver jag göra mat Jag vet att de äter, är det något jag vet de äter bra av i skolan kan jag experimentera lite fler göra rätter som de inte gillar så mycket.  Jag vet annars att vi hamnar i en ond cirkel med köttbullar, köttfärssås och pannkakor typ.  

Energidryck är inte förbjudet för barn under 15, det är en (förvisso bra) rekommendation som de flesta återförsäljare följer. Men absolut inget förbud.
  • Anonym (papershus)

haha vi ni var roliga då. 

klart frusna jordgubbar är inte tillräckligt för middag, det var ju det som var hela poängen med tråden. dom har dåligt aptit. 

Jo jag förstår kladdkaka är inte alltid middag, annan mat vill dom inte laga, men dom tycker det är roligt och ibland blir det faktiskt middag, med grädde glass banan frukt salad. på en lördag. 

Ibland har dom till och med en påse chips till middag, då gör vi en fin yoghurt sås morotter och gurka grönsaker, taco chips blandat med vanliga. 

(nu får jag stryk eller hahaha) 

En energi drink med 105 mg kaffein är lika mycket som en kopp te. tänkte det är bättre än att dom köper redbull, tror inte dom gör det men ändå. 

Smink och naglar är väl roligt, inte nånting som jag själv har köpt till dom. dom köpte med egna pengar. 

Tack supporten.

• Anonym (papershus)

problemet är just att man kan inte tvångs mata en 13 åring. även om jag säger du måste äta hjälper det inte, därför jag ville ha lite tips kring hur man kan förhandla med tonåringar.

• Anonym (papershus)

Sen om man kan räkna pannkakor och sylt som en måltid varför skulle kladdkaka vara annorlunda? 
    liksom ibland.

• Anonym (E)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 12:14:37 följande:

Jo jag förstår kladdkaka är inte alltid middag, annan mat vill dom inte laga, men dom tycker det är roligt och ibland blir det faktiskt middag, med grädde glass banan frukt salad. på en lördag. 

Den stora bör ju ha hemkunskap? Om hon inte vill slipper hon där med? 

Det handlar inte om en trerätters, det handlar om att de fixar nåt ibland till familjen ex pasta och köttbullar. Ju mer uppmuntran och uppskattning de får desto bättre så länge de inte har någon mer bakomliggande sjukdom eller liknande. Vår 13-åring ligger på gränsen till arfid (selektiv) och har alltid gjort. Det finns en anledning till att vi har grundläggande strul men det blir inte bättre som tonåring. 

Med storasyskonet märkte vi just att matintresset ökar när hen lagar mat och får uppskattning. Ofta någon pastarätt men även annat tillagas ibland. 

Det märks också på den yngre ett visst intresset för att fixa middag när storasyskonet gjort det. 
Svar på tråden tonåringar utan aptit