• Anonym (papershus)

tonåringar utan aptit

mina små bebisar har plötsligt blivit tonåringar, på senaste har dom slutet äta ordentligt, trodde först det var magvirus, men det blir inte bättre dom hoppar över måltider eller äter nästan ingenting. har försökt trycka ner mackor och powerbars i skolväskorna då dom säger skolmaten är äckligt. 
    Dom har haft jätte bra aptit innan, ätit allt, rökt lax, spenat, svamp, broccoli. är några av favoriterna. nu vill dom ha socker, glas, nudel soppa och korv. 
    Ja vad gör man, är det fas, eller ska man tjata eller inte tjata?

• Svar på tråden tonåringar utan aptit
  • Anonym (Mia)

Mina söner började skippa lunchen runt 13-14-års ålder och jag har inte lyckats övertyga dem om att börja äta lunch igen (nu är de 16 resp 19), trots intensiva övertalningskampanjer. Vi skickar med proteindrycker och granolabars till skolan numer, som ibland äts. Tidigare försökte jag med smörgåsar, mattermosar, sallader, frukt, med eftersom det mesta bara lämnades att mögla i väskan så har jag gett upp den strategin.

Vi har, i ett försök att kompensera, biffat upp frukost och kvällsmaten. Förklarat tallriksmodellen för dem och förväntar oss att de ska göra sitt bästa för att äta balanserat (självklart skulle de få frysta jordgubbar till kvällsmat, men det skulle också äta av de andra näringsgrupperna). Jag kör också med lagad frukost, ofta omelett, men igen en måltid enligt tallriksmodellen med näring och energi att ta dem genom dagen.
    Efterrätter är ett bra sätt att få upp kaloriintaget (även näringsintaget om man är väljer rätt), men man äter dessert efter att man har ätit en måltid och inte istället för.

Det finns en drös studier som visar att man presterar signifikant bättre i skolan om man äter så det är något att visa barnen. 

• Anonym (Vattenslang)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 12:40:20 följande:

Sen om man kan räkna pannkakor och sylt som en måltid varför skulle kladdkaka vara annorlunda? 
    liksom ibland.

Jämför ingredienserna bara.

Det känns som att du har gett upp och låter barnen äta kakor och jordgubbar istället för mat.
    Det är barn vi pratar om, bara för att en av dem fyllt 13 så går det inte att skylla på tonåren.

Hur ska du rodda detta när de är 15-16 om du inte klarar det nu?

Finns pappan med i bilden?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Vattenslang) skrev 2026-01-22 13:03:58 följande:

Det känns som att du har gett upp och låter barnen äta kakor och jordgubbar istället för mat.
    Det är barn vi pratar om, bara för att en av dem fyllt 13 så går det inte att skylla på tonåren.

Hur ska du rodda detta när de är 15-16 om du inte klarar det nu?

Mjöl, ägg, socker, smör, mjölk, kakao i kladdkaka. Inte så stor skillnad faktiskt. 

Om det inte sker varje dag ser jag inget problem med det.

TS du har helt rätt i att det är en slags trotsålder. Tonåren går ju ut på exakt samma sak - att frigöra sig från föräldrarna, skapa sin egen "grej" och personlighet och detta gör man genom att gå emot föräldrarnas åsikter och idéer. Vissa barn gör det med stor kraft och buller och bång, andra tonåringar är lite enklare. Inget av det är rätt eller fel. Frigörelsen är ju den viktigaste uppgiften en tonåring har och man måste bara igenom den.

Med min son har jag märkt att det går i faser. Det han gillar att äta idag kan vara helt utbytt om 6 månader. Så jag känner att jag sitter stadigt i båten, är en trygg person som är likadan hela tiden medan barnet får testa och pröva sig fram med varierande framgång. 

Jag tror på att välja sina strider och försöka knipa ihop näbben om det mesta. Ta striderna där det verkligen spelar roll så att man inte förvandlar hemmet till en krigszon. Fokusera på att upprätthålla kommunikationen, prata om allt, finnas där, påminna om hur viktigt det är att äta varierat men inte tvinga. 
  • Anonym (papershus)
    Anonym (Vattenslang) skrev 2026-01-22 13:03:58 följande:

Pankaka: ägg, mjölk, socker, smör,
    kladdkaka: ägg, mjölk, socker, smör, choklad, brukar även slänga in nötter och frö. 

Detta är ju än ganska ny grej därför jag blivit orolig, i november december har vi all haft magsjuka, och efter det har aptiten försvunnit. 

Hon 12 åringen har alltid haft väldigt bra aptit, vi äter väldigt bra och nyttig mat, sallad, böner, färsk frukt, färska grönsaker, spenat mm. allting finns hemma. pappan brukar komma med färsk sill som hon älskar, och lax kan hon äta hur mycket som helst av. 

när pappan lagar mat gör han alltid sallad,  såser kött fisk. Som dom har alltid äta väldigt mycket av och gillar. 
    Pappan är mycket bättre att laga mat. och när han säger kom så äter vi så kommer alla och äter. 

Jag är lite mer inne på att höra vad dom själv vill äta. 

Faktiskt senast säger hon, hon vill ha sushi. Får väl köpa det lite oftare. 
  • Anonym (Vattenslang)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 13:29:44 följande:
    Pankaka: ägg, mjölk, socker, smör,
    kladdkaka: ägg, mjölk, socker, smör, choklad, brukar även slänga in nötter och frö. 

Detta är ju än ganska ny grej därför jag blivit orolig, i november december har vi all haft magsjuka, och efter det har aptiten försvunnit. 

Hon 12 åringen har alltid haft väldigt bra aptit, vi äter väldigt bra och nyttig mat, sallad, böner, färsk frukt, färska grönsaker, spenat mm. allting finns hemma. pappan brukar komma med färsk sill som hon älskar, och lax kan hon äta hur mycket som helst av. 

när pappan lagar mat gör han alltid sallad,  såser kött fisk. Som dom har alltid äta väldigt mycket av och gillar. 
    Pappan är mycket bättre att laga mat. och när han säger kom så äter vi så kommer alla och äter. 

Jag är lite mer inne på att höra vad dom själv vill äta. 

Faktiskt senast säger hon, hon vill ha sushi. Får väl köpa det lite oftare. 
    Men snälla, jämför mängderna av ingredienserna!

Men så låt pappan sköta matbiten bara.
  • Anonym (papershus)
    Mrs Moneybags skrev 2026-01-22 13:24:21 följande:
    Jag tror på att välja sina strider och försöka knipa ihop näbben om det mesta. Ta striderna där det verkligen spelar roll så att man inte förvandlar hemmet till en krigszon. Fokusera på att upprätthålla kommunikationen, prata om allt, finnas där, påminna om hur viktigt det är att äta varierat men inte tvinga. 
    Men så är det nog, jag har nog börjat bråka med henne omedvetet.. ÄT..
    ska nog låta henne bli hungrig igen. 

Tror att det finns 2 problem. En är minskad aptit, och den andra är just trots. 

Tack för tips hjälpte faktiskt. 

By the way använder inga måt eller recept när jag lagar pannkakor eller kladdkaka. Slänger bara in vad som ser gått ut. Ibland är det banan och kokos pannkakor. Drömmer
  • Anonym (Vattenslang)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 13:48:51 följande:
    Men så är det nog, jag har nog börjat bråka med henne omedvetet.. ÄT..
    ska nog låta henne bli hungrig igen. 

Tror att det finns 2 problem. En är minskad aptit, och den andra är just trots. 

Tack för tips hjälpte faktiskt. 

By the way använder inga måt eller recept när jag lagar pannkakor eller kladdkaka. Slänger bara in vad som ser gått ut. Ibland är det banan och kokos pannkakor. Drömmer
    Tja, vräker du i lika mycket socker i pannkakssmeten som i kladdkakan så får ungarna sockerkaka istället.

Låt pappan sköta allt runt maten bara så blir det nog bra.

Att skämma bort som du gör är inte bra på något sätt.
  • Anonym (papershus)
    Anonym (Vattenslang) skrev 2026-01-22 14:31:28 följande:
    Tja, vräker du i lika mycket socker i pannkakssmeten som i kladdkakan så får ungarna sockerkaka istället.

Låt pappan sköta allt runt maten bara så blir det nog bra.

Att skämma bort som du gör är inte bra på något sätt.
    värför är du så negativ då??

Ja sa ibland tycker barnen om att laga kladdkaka .
    Är det nåt fel på det?
    Värför är barnen bortskämmda då dom får baka ibland. 

Läser du dina egna inlägg eller? 
  • Anonym (Vattenslang)
    Anonym (papershus) skrev 2026-01-22 14:41:18 följande:
    värför är du så negativ då??

Ja sa ibland tycker barnen om att laga kladdkaka .
    Är det nåt fel på det?
    Värför är barnen bortskämmda då dom får baka ibland. 

Läser du dina egna inlägg eller? 
    Detta är vad du själv skrivit och jag tycker att det är katastrofalt negativt att så små barn äter så.  

". Dom tycker det är kul att laga mat men då är det mest kladdkaka eller ägg, och jag frågar alltid innan jag går till affären vill ni ha nåt, så säger den ena frusna jordgubbar, kan hon sitta äta det till middag."

"
    Ibland har dom till och med en påse chips till middag, då gör vi en fin yoghurt sås morotter och gurka grönsaker, taco chips blandat med vanliga. "

Sedan säger du:

"
    Pappan är mycket bättre att laga mat. och när han säger kom så äter vi så kommer alla och äter. "

Så snälla, låt pappan hålla i detta och backa. Du klarar inte av det.
  • Anonym (papershus)

Tydligen vet du inte hur man ger råd på ett forum så snälla låt bli och låt nån annan sköta det.  

Detta var första gången jag har gjort inlägg på Familjeliv, men tack vattenslangen nu vet jag ska aldrig göra om det. 

Mina barn äter väldigt bra, har dom gjort hela livet. 
    och jo ibland nån gång i månaden blir det kladdkaka eller chips till middag. 

Problemet var bara att dom nyligen haft sämre aptit. 

Pappan som lagar godaste maten vaknar kl 5 på morgonen och kommer hem ca 5 på eftermiddagen. Han gör mat ibland. 

frågan var inte om jag är en dålig mamma, eller ger barnen dålig mat. Det var bara hur man resonerar med en tonåring. 

Så snälla spara din negativitet och råd till nån annan. Du klarar inte av det. 

Svar på tråden tonåringar utan aptit