• Anonym (Lena)

Extraslag

Har sedan över en vecka tillbaka extraslag på hjärtat. Känner det mest i vila och ibland flera i minuten. Kommer och går. Blir även yr samtidigt emellanåt. 
    Blödde väldigt kraftigt förra veckan vid mens men var också stressad. Aldrig varit med om detta förut. Äter järn och magnesium. Någon som känner igen det?
    Är under 40 år. 

• Svar på tråden Extraslag
  • viktorjohan

Jag är visserligen man men upplevde extraslag ibland.
    När det började var jag ca 30 år gammal och tävlade i längdskidåkning. Kunde inte prestera på topp om jag hade extraslag under tävling/träning. Jag sökte naturligtvis vård. Men eftersom det inträffade så sällan syntes inget på ekg när jag undersöktes. Jag fick en stående remiss till cardiologmottagningen så att jag kunde åka direkt dit när det inträffade. Det tog ändå flera år innan jag kunde få diagnos. Förmaksflimmer. Så småningom fick jag längre perioder med flimmer och gjorde ett stort antal elkonverteringar (elstart under ytlig narkos). Men flimmret återkom efter en tid trots det. Levde så under flera år samtidigt som jag tävlade och jobbade hårt. Stress ökade problemen avsevärt. Hade tufft på jobbet och genomgick en jobbig skilsmässa då.  Vid 50 gjorde man en abladering. En sorts operation genom blodkärlen i ljumsken där man bränner vissa nervbanor i lungvenerna. Det funkade inte heller. Efter ytterligare ett år gjordes en andra abladering, men på Karolinska i Huddinge denna gång. Har sen dess varit helt symtomfri i 15 år. Kommer aldrig klaga på skatten efter det. 

• mellie

Jag har sedan jag var barn, i högstadieåldern någon gång, haft extraslag på hjärtat. Jag är 44 år nu. I början kom det bara om jag ansträngde mig hårt, t.ex. sprang allt vad jag orkade utan att värma upp först. I 20-årsåldern när jag flyttade hemifrån för att studera kom det om jag sov för lite, stressade eller drack alkohol. Nu i den här åldern kan det komma helt utan orsak om jag är lite trött bara. Att dricka ett glas vin kan också framkalla extraslag. 

Saken har undersökts både med EKG och Holtermätare och läkarna har inte hittat något fel. Det är godartat har jag fått veta, så det finns inte så mycket att göra åt det annat än att sköta om hälsan, vila tillräckligt och inte stressa. 

För ett antal år sedan när jag hade ett väldigt stressigt jobb hade jag extraslag mest hela tiden. Nu kommer de lite då och då ifall jag slarvat med sömnen.

Jag har tidigare ätit betablockare när det var som jobbigast, men jag tycker att det hjälper mycket mera att sova tillräckligt, undvika alkohol och att inte stressa.

• Anonym (Kalium)

be att få kolla ditt kalium. Jag har problem med kaliumbrist och när det blir för lågt får jag väldigt mycket extra slag, rusningar och även vad som känns som extra starka slag. Gör nästan ont när hjärtat dunkar till

• Anonym (Extraslag)
    Anonym (Lena) skrev 2026-01-22 08:42:15 följande:
    Extraslag

Har sedan över en vecka tillbaka extraslag på hjärtat. Känner det mest i vila och ibland flera i minuten. Kommer och går. Blir även yr samtidigt emellanåt. 
    Blödde väldigt kraftigt förra veckan vid mens men var också stressad. Aldrig varit med om detta förut. Äter järn och magnesium. Någon som känner igen det?
    Är under 40 år. 

Gå och kolla upp det? Jag fick plötsligt hjärtrusningar med hög puls när jag var höggravid, MVC tog det på allvar så dom skickade mig till hjärtläkare. Fick gå med 48h EKG-mätning. Visade sig att vilopulsen varierade mellan 38 i djupsömn och runt 120 vid de här rusningarna. Jag hade också både extra slag och överhoppade slag som jag aldrig märkt av.

Dr kollade också hjärtat med ultraljud som var u.a. Summa summarum så var det inget farligt utan något jag haft jämt och rusningarna pga graviditeten. Har känt av hög vilopuls efter detta nån enstaka gång då pulsen seglat iväg så det kan nog dra igång på stress också.
Svar på tråden Extraslag