Inlägg från: mellie |Visa alla inlägg
  • mellie

Extraslag

Jag har sedan jag var barn, i högstadieåldern någon gång, haft extraslag på hjärtat. Jag är 44 år nu. I början kom det bara om jag ansträngde mig hårt, t.ex. sprang allt vad jag orkade utan att värma upp först. I 20-årsåldern när jag flyttade hemifrån för att studera kom det om jag sov för lite, stressade eller drack alkohol. Nu i den här åldern kan det komma helt utan orsak om jag är lite trött bara. Att dricka ett glas vin kan också framkalla extraslag. 

Saken har undersökts både med EKG och Holtermätare och läkarna har inte hittat något fel. Det är godartat har jag fått veta, så det finns inte så mycket att göra åt det annat än att sköta om hälsan, vila tillräckligt och inte stressa. 

För ett antal år sedan när jag hade ett väldigt stressigt jobb hade jag extraslag mest hela tiden. Nu kommer de lite då och då ifall jag slarvat med sömnen.

Jag har tidigare ätit betablockare när det var som jobbigast, men jag tycker att det hjälper mycket mera att sova tillräckligt, undvika alkohol och att inte stressa.

Svar på tråden Extraslag