Extraslag
Jag är visserligen man men upplevde extraslag ibland.
När det började var jag ca 30 år gammal och tävlade i längdskidåkning. Kunde inte prestera på topp om jag hade extraslag under tävling/träning. Jag sökte naturligtvis vård. Men eftersom det inträffade så sällan syntes inget på ekg när jag undersöktes. Jag fick en stående remiss till cardiologmottagningen så att jag kunde åka direkt dit när det inträffade. Det tog ändå flera år innan jag kunde få diagnos. Förmaksflimmer. Så småningom fick jag längre perioder med flimmer och gjorde ett stort antal elkonverteringar (elstart under ytlig narkos). Men flimmret återkom efter en tid trots det. Levde så under flera år samtidigt som jag tävlade och jobbade hårt. Stress ökade problemen avsevärt. Hade tufft på jobbet och genomgick en jobbig skilsmässa då. Vid 50 gjorde man en abladering. En sorts operation genom blodkärlen i ljumsken där man bränner vissa nervbanor i lungvenerna. Det funkade inte heller. Efter ytterligare ett år gjordes en andra abladering, men på Karolinska i Huddinge denna gång. Har sen dess varit helt symtomfri i 15 år. Kommer aldrig klaga på skatten efter det.