• Anonym (TS)

Nekad jobb pga attitydproblem

Jag har nu fått reda på att jag har dåligt rykte och därför inte fått ett jobb som jag sökt. 

Orsaken till detta är för att jag kan bli besvärlig i olika sammanhang. 

Ja hävdar att jag gjort rätt i sak men att andra människor inte tyckt om när något blivit obekvämt. 

Saker jag gjort då. 

Under min studietid på universitetet så hamnade jag i en dysfunktionell klass. 

En elev kunde ta en timme av undervisningstiden åt att diskutera saker som att kurslitteraturen vi hade inte hade tillräckligt många personer med andra hudfärger än vita (Författarna till litteraturen). 

Till saken är att ämnet är mycket litet i Sverige och det finns mycket begränsad svensk litteratur? Vi använde den litteraturen som vi fick tag på. 

Efter att ha använt en timme av lektionen till detta så bad jag om att gå vidare och ifrågasatte hur detta kunde vara obligatoriskt att närvara på. Smidigt, nja. 

Jag har idag en mycket nära relation till mina lärare på universitetet och jag har deras privata telefonnummer och vi har ofta kontakt. Men VISSA av mina klasskamrater va nog lite rädda för mig. 

Jag har även blivit irriterad på en tidigare arbetsplats när en kollega gång på gång kommit kraftigt berusad till jobbet. Alla har gullat med personen. Jag har meddelat att det inte är okej och att det finns hjälp inom beroendevården. Jag var en gång även tvungen att ringa ambulans pga han berusning och hans organ var i riktigt dåligt skick då,. 

Alla andra har agerat som att vi har all tid i världen och jag saknar dessvärre tålamod till detta. Jag vill göra det vi ska på jobbet eller i skolan.

Jag har även på en arbetsplats fått igenom att en chef blivit av med sitt jobb då han gjorde saker som verkligen inte var okej. Efter en omfattande utredning så dömdes han i både tingsrätt och hovrätt bland annat för att han gjort olagliga saker på arbetsplatsen som att förskingra pengar i mycket stora belopp. Anställa familjemedlemmar som aldrig var där men som han betalade ut löner till varje månad och så vidare? Alla gick med på att han var som han var när jag kom in på den arbetsplatsen. Jag samlade mina kollegor och fick dom med mig att situationen var absurd. Och utredningen visade sig ju sen att mina kollegor var fullständigt livrädda för honom? Men jag var den som sa ifrån Och fick bort honom. Alla led innan dess i tystnad. 

Har jag verkligen attitydproblem? 

• Svar på tråden Nekad jobb pga attitydproblem
  • Anonym (Jo)

Ja, jag skulle inte anställa dig. Hur har ryktet nått en ny arbetsgivare? Det måste vara ganska illa.

• Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2026-01-22 16:54:59 följande:

Ja, jag skulle inte anställa dig. Hur har ryktet nått en ny arbetsgivare? Det måste vara ganska illa.

Varför skulle du inte anställa mig. Rekryteraren är bror till en person som jag jobbat med tidigare och som även känner folk från min studietid 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 16:57:06 följande:
    Varför skulle du inte anställa mig. Rekryteraren är bror till en person som jag jobbat med tidigare och som även känner folk från min studietid 
    För att du låter besvärlig, ärligt talat. Finns smidigare sätt att lösa problem än de sätt du verkar välja. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2026-01-22 16:59:04 följande:
    För att du låter besvärlig, ärligt talat. Finns smidigare sätt att lösa problem än de sätt du verkar välja. 
    Kan du utveckla? 
  • Anonym (Jo)

Du skriver att vissa av dina kurskamrater nog var lite rädda för dig. Bara det är anledning nog till att jag inte vill ha en sådan person på arbetsplatsen. Du låter osmidig och odiplomatisk. Att det verkar ha hänt saker på olika ställen gör att det verkar som att problem följer dig. Så nej, är inte värt att riskera något.

• Djurvän03

Ibland handlar det inte om hur rätt man har utan hur man upplevs socialt. Hade tyvärr inte anställt dig pga risk för konflikter. 

• Anonym (Jo)
    Djurvän03 skrev 2026-01-22 17:12:07 följande:

Ibland handlar det inte om hur rätt man har utan hur man upplevs socialt. Hade tyvärr inte anställt dig pga risk för konflikter. 

Bra förklarat. Håller med till 100 procent.
  • Xenia

Jag tycker du gjort rätt. Att ha anställda som uppträder berusade på jobbet eller chefer som förskingrar borde väl ingen gilla? Men tydligen är det bättre än att som pojken  i sagan säga att kejsaren är naken.

Sen vet jag inte om du uppträder burdust och skäller ut folk.

• Anonym (TS)
    Xenia skrev 2026-01-22 17:40:50 följande:

Jag tycker du gjort rätt. Att ha anställda som uppträder berusade på jobbet eller chefer som förskingrar borde väl ingen gilla? Men tydligen är det bättre än att som pojken  i sagan säga att kejsaren är naken.

Sen vet jag inte om du uppträder burdust och skäller ut folk.

Skäller inte ut folk i största allmänhet, verkligen inte. Jag har mycket goda relationer med många av mina lärare från universitetet. Är driven och framåt. Jag har väldigt god relation med många av mina tidigare chefer och kollegor. Men i fel arbetslag så kanske jag inte är den mest sympatiska personen alla gånger? Då kan det handla om att jag säger ifrån till helt självklara saker. 

Men orsaker till att jag inte jobbar för dom cheferna jag verkligen klickat med har handlat om att de flyttat i Sverige, blivit sjuka och inte kunnat jobba och liknande. 

• Anonym (orion)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 16:42:31 följande:

Har jag verkligen attitydproblem? 

Verkar konstigt att andra arbetsgivare eller rekryterare allmänt skulle känna till något omkring alla dom episoder du berättar om. Måste vara något mer grundläggande det handlar om.

När du själv säger att vissa andra på studiet har varit rädda för dig men du tydligen inte brytt dig om det, så har du väl en ledtråd om var du skall börja söka redan där.

Påtar du dig en auktoritet som inte passar med den roll som studerande eller anställd som du förväntas ha? Och varför får du så väldigt goda relationer till vissa av dina lärare och chefer, men tydligen ofta inte så normalt hyfsade relationer mer allmänt?
Svar på tråden Nekad jobb pga attitydproblem