• Anonym (TS)

Nekad jobb pga attitydproblem

Jag har nu fått reda på att jag har dåligt rykte och därför inte fått ett jobb som jag sökt. 

Orsaken till detta är för att jag kan bli besvärlig i olika sammanhang. 

Ja hävdar att jag gjort rätt i sak men att andra människor inte tyckt om när något blivit obekvämt. 

Saker jag gjort då. 

Under min studietid på universitetet så hamnade jag i en dysfunktionell klass. 

En elev kunde ta en timme av undervisningstiden åt att diskutera saker som att kurslitteraturen vi hade inte hade tillräckligt många personer med andra hudfärger än vita (Författarna till litteraturen). 

Till saken är att ämnet är mycket litet i Sverige och det finns mycket begränsad svensk litteratur? Vi använde den litteraturen som vi fick tag på. 

Efter att ha använt en timme av lektionen till detta så bad jag om att gå vidare och ifrågasatte hur detta kunde vara obligatoriskt att närvara på. Smidigt, nja. 

Jag har idag en mycket nära relation till mina lärare på universitetet och jag har deras privata telefonnummer och vi har ofta kontakt. Men VISSA av mina klasskamrater va nog lite rädda för mig. 

Jag har även blivit irriterad på en tidigare arbetsplats när en kollega gång på gång kommit kraftigt berusad till jobbet. Alla har gullat med personen. Jag har meddelat att det inte är okej och att det finns hjälp inom beroendevården. Jag var en gång även tvungen att ringa ambulans pga han berusning och hans organ var i riktigt dåligt skick då,. 

Alla andra har agerat som att vi har all tid i världen och jag saknar dessvärre tålamod till detta. Jag vill göra det vi ska på jobbet eller i skolan.

Jag har även på en arbetsplats fått igenom att en chef blivit av med sitt jobb då han gjorde saker som verkligen inte var okej. Efter en omfattande utredning så dömdes han i både tingsrätt och hovrätt bland annat för att han gjort olagliga saker på arbetsplatsen som att förskingra pengar i mycket stora belopp. Anställa familjemedlemmar som aldrig var där men som han betalade ut löner till varje månad och så vidare? Alla gick med på att han var som han var när jag kom in på den arbetsplatsen. Jag samlade mina kollegor och fick dom med mig att situationen var absurd. Och utredningen visade sig ju sen att mina kollegor var fullständigt livrädda för honom? Men jag var den som sa ifrån Och fick bort honom. Alla led innan dess i tystnad. 

Har jag verkligen attitydproblem? 

• Svar på tråden Nekad jobb pga attitydproblem
  • Anonym (P)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 18:03:56 följande:

Skäller inte ut folk i största allmänhet,  

Men du skäller ut folk?

Jag ska erkänna att jag själv har gjort det emellanåt, men med åren har det blivit alltmer sällan. Skarpa tillsägelser är bra att ta till ibland, men att skälla har sällan önskad effekt. Antingen blir folk alldeles för rädda eller så tycker de (med visst fog) att man är löjlig och överdriver.
  • Anonym (Framförandet.)
    Anonym (Jo) skrev 2026-01-22 17:05:20 följande:

Du skriver att vissa av dina kurskamrater nog var lite rädda för dig. Bara det är anledning nog till att jag inte vill ha en sådan person på arbetsplatsen. Du låter osmidig och odiplomatisk. Att det verkar ha hänt saker på olika ställen gör att det verkar som att problem följer dig. Så nej, är inte värt att riskera något.

Förekommer det direkta olagligheter på en arbetsplats så tycker INTE jag att man är besvärlig som följer upp det. Det finns gränser för hur smidig man kan vara. TS före detta chef blev ju fälld i två rättsinstanser. 

Men sedan gäller det hur man uttrycker sig och agerar i mer vardagliga situationer. Om en del kurskamrater var rädda för dig så kanske du behöver vara lugnare i din framtoning, även om du kan ha rätt i att det bara fanns litteratur som var begränsad i ämbet så att mångfald var svår att uppnå när det gällde den. 

Sedan är det chefen på arbetsplatsen som har ansvar för att se till att medarbetar som missbrukar substanser ska få rehabilitering. Så det är inte ditt ärende så att säga.

Sedan kan chefen vara en mesig typ och i praktiken inte måna tillräckligt om de andra medarbetarna och att arbetet utförs på ett bra sätt. Men det är fortfarande den chefebs ansvar och han kan känna sig hotad när någon annan tar tag i det. Det kan också finnas saker som avhandlas mellan HR och chefen om den här personen som du inte har information om.

Kort sagt så är det bra om rena olagligheter uppdagas och anmäls!

Men i andra fall behöver du tänka på vems ansvar en sak är och vilken roll som du har. Kanske kunde du gått till facket när det gällde den berusade medarbetaren. Det är ju den kanalen den anställde har. Du behöver också fundera på hur du uttrycker dig om det finns klasskamrater som är rädda för dig.

Du kan ha rätt i sak men du får fundera på hur du ska hantera saker smidigare när de dyker upp. 
    Man behöver ju inte bli en passiv mespropp för det. 

Fundera alltid på hur du får folk att känna genom det du säger och agerar. Man kan ofta driva saker på smidigare sätt. T.ex. bara påtalat att "nu har diskussionen om författarna till litteraturen dragit ut länge och det verkar inte finnas så mycket bra sådan litteratur på svenska, så kanske att vi nu kan ta upp lite av det som vi skulle ha pratat om idag?" Försiktigt.  
  • Anonym (osvensk)

du är väl osvensk för det här konflikträdda meslandet. du vågar stå upp för det rätta, folk gillar inte det. alla vill leva i en konfliktlös lögn hellre. rekryteraren var inte objektiv i processen du beskriver, det var synd. sök jobb i nån annan stad.

sen skadar det inte att lära sig välja sina fighter och vara smooth och inte superdirekt i alla lägen.

• Anonym (osvensk)
    Anonym (Framförandet.) skrev 2026-01-22 18:58:53 följande:
    Förekommer det direkta olagligheter på en arbetsplats så tycker INTE jag att man är besvärlig som följer upp det. Det finns gränser för hur smidig man kan vara. TS före detta chef blev ju fälld i två rättsinstanser. 

Men sedan gäller det hur man uttrycker sig och agerar i mer vardagliga situationer. Om en del kurskamrater var rädda för dig så kanske du behöver vara lugnare i din framtoning, även om du kan ha rätt i att det bara fanns litteratur som var begränsad i ämbet så att mångfald var svår att uppnå när det gällde den. 

Sedan är det chefen på arbetsplatsen som har ansvar för att se till att medarbetar som missbrukar substanser ska få rehabilitering. Så det är inte ditt ärende så att säga.

Sedan kan chefen vara en mesig typ och i praktiken inte måna tillräckligt om de andra medarbetarna och att arbetet utförs på ett bra sätt. Men det är fortfarande den chefebs ansvar och han kan känna sig hotad när någon annan tar tag i det. Det kan också finnas saker som avhandlas mellan HR och chefen om den här personen som du inte har information om.

Kort sagt så är det bra om rena olagligheter uppdagas och anmäls!

Men i andra fall behöver du tänka på vems ansvar en sak är och vilken roll som du har. Kanske kunde du gått till facket när det gällde den berusade medarbetaren. Det är ju den kanalen den anställde har. Du behöver också fundera på hur du uttrycker dig om det finns klasskamrater som är rädda för dig.

Du kan ha rätt i sak men du får fundera på hur du ska hantera saker smidigare när de dyker upp. 
    Man behöver ju inte bli en passiv mespropp för det. 

Fundera alltid på hur du får folk att känna genom det du säger och agerar. Man kan ofta driva saker på smidigare sätt. T.ex. bara påtalat att "nu har diskussionen om författarna till litteraturen dragit ut länge och det verkar inte finnas så mycket bra sådan litteratur på svenska, så kanske att vi nu kan ta upp lite av det som vi skulle ha pratat om idag?" Försiktigt.  
    Bra skrivet! :)
  • Anonym (Stabilitet)

Arbetsgivare vill främst anställa stabila och pålitliga människor. Jag har en bekant som har en historia med psykisk ohälsa och aggressionsutbrott och han får inte ens börja arbetsträna, pga risken för konflikter med andra.

Idag är det ett minimikrav att vara stabil och inte ha hett temperament,

• EpicF

Jag skulle intr hellet anställa dig med det rykte. Det är allt för risker att du blir en besvärlig anställd och även en stor risk för konflikter på arbetsplatsen. 

Har du aldrig någonsin reflekterat över hur du är socialt?

• EpicF
    Xenia skrev 2026-01-22 17:40:50 följande:

Jag tycker du gjort rätt. Att ha anställda som uppträder berusade på jobbet eller chefer som förskingrar borde väl ingen gilla? Men tydligen är det bättre än att som pojken  i sagan säga att kejsaren är naken.

Sen vet jag inte om du uppträder burdust och skäller ut folk.

Det får dock att lösa på betydligt smidigere sätt än vad ts har gjort. Finns en grund till att ts har det ryktet. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-01-22 19:44:34 följande:
    Det får dock att lösa på betydligt smidigere sätt än vad ts har gjort. Finns en grund till att ts har det ryktet. 
    Den bilden av mig är det väldigt få som har. Men räcker ju med att en person ser mig i några sekvenser och det kan gälla även dig. Ingen människa är perfekt 24 timmar om dygnet.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 19:49:05 följande:
    Den bilden av mig är det väldigt få som har. Men räcker ju med att en person ser mig i några sekvenser och det kan gälla även dig. Ingen människa är perfekt 24 timmar om dygnet.
    Det är du som har ett rykte om dig, ett rykte som gör att du inte får jobb. Det är allvarligt att ha ett sådant rykte.. 

Nej, självklart är ingen människa perfekt 24 timmar om dygnet. Men få personer har ett rykte som gör att man inte får jobb. Ett rykte som gör att potentiella arbetsgivare inte vill ta i en men tång ens. 
  • Anonym (Tantbotox)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-22 18:03:56 följande:

Skäller inte ut folk i största allmänhet, verkligen inte. Jag har mycket goda relationer med många av mina lärare från universitetet. Är driven och framåt. Jag har väldigt god relation med många av mina tidigare chefer och kollegor. Men i fel arbetslag så kanske jag inte är den mest sympatiska personen alla gånger? Då kan det handla om att jag säger ifrån till helt självklara saker. 

Men orsaker till att jag inte jobbar för dom cheferna jag verkligen klickat med har handlat om att de flyttat i Sverige, blivit sjuka och inte kunnat jobba och liknande. 

Du låter som en kollega till mig som bettet sig så dominant och överlägset att hon fått dåligt rykte och det t.o.m. sägs hon är psykopat. Skyr inga medel för att få sin vilja igenom med helt orimliga krav på omgivningen och såklart är hon offret.
Svar på tråden Nekad jobb pga attitydproblem