• Anonym (TS)

Alla killkompisar får känslor för mig

Jag har aldrig kunnat ha en killkompis. Alla mina vänner av det manliga könet får förr eller senare känslor för mig. Så har det varit i hela mitt liv. Som barn. I tonåren fick flera av mina bästa killkompisar känslor och jag förstod aldrig att de såg det som en dejt när vi gick på bio eller gjorde dylikt, utan det fick jag veta längre fram. Min bästa killkompis sen tjugo år tillbaka har så starka känslor för mig att det skrämmer mig. Och jag har även fler killkompisar som uttryckt starka känslor. Och det här knäcker mig. För det här förstör mina vänskapsrelationer. Jag har genomlevt ett helvete med killar genom åren och jag är färdig med det där nu. Jag vill inte ha en ny man någonsin. Jag trivs bättre med killkompisar och vill bara kunna ha en killkompis som inte känner något för mig. Jag är inte ens attraktiv och inte heller speciellt inbjudande personlighetsmässigt, så jag vet ärligt inte vad problemet är. Någon mer som har samma problem? Vad kan man göra åt det här? För jag är verkligen trött på att mina vänner försvinner på grund av obesvarade kärlekskänslor som jag aldrig bett om.
  • Svar på tråden Alla killkompisar får känslor för mig
  • Anonym (TS)

Jag har massa tjejkompisar, men där har jag inte problemet att de får känslor för mig och därför lyfter jag bara mina killkompisar. Och jag inser att ni vet för lite om mitt liv för att ha någon förståelse. Men sexuella övergrepp man utsätts för som femåring är inget man på något sätt ber om eller själv är skyldig till. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-05 13:31:19 följande:

Jag har massa tjejkompisar, men där har jag inte problemet att de får känslor för mig och därför lyfter jag bara mina killkompisar. Och jag inser att ni vet för lite om mitt liv för att ha någon förståelse. Men sexuella övergrepp man utsätts för som femåring är inget man på något sätt ber om eller själv är skyldig till. 

Självklart är du inte skyldig till de övergrepp som du varit med om när du var liten. Men du måste förstå att det hör ihop med ditt beteende nu som vuxen. Du verkar självmedicinera genom att vilja ha killar som kompisar eftersom du inte vill ha sex med killar. 

Har du bearbetat det du varit med om? 
  • Anonym (Patricia)

Kan du inte själv inse att vissa relationer med manliga kompisar är osunda och kanske går över gränsen? 

• Anonym (.m.)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-05 13:31:19 följande:

Men måste du ha killkompisar då? Funkar inte vänskapsrelationen så ägna dig åt de som funkar istället, oavsett vilket kön det är på vännerna.
  • Anonym (The Air)

Tycker inte heller att du bör ha killkompisar, du får de bara att bli kära i dig, och de blir sårade när du nobbar dem.

Så håll dig till kvinnor istället och var vän med dem. 

• Ikaros12

Intressant och viktigt ämne. Jag tycker nämligen att det finns så mycket fördelar med att ha kvinnliga nära vänner. Jag har några väldigt nära både manlig och kvinnliga vänner. Personer som man trivs med och gillar väldigt mycket har en tendens att bli vackrare. Vilket gör att det kan uppstå svåra situationer då jag bara vill ha dem som vänner. 

En sak jag verkligen har gillat med mina nära kvinnliga vänner är sättet jag blir lyft på när det t ex tagit slut med någon. Jag har nära manliga vänner, men det är det är på ett annat sätt skönare för självförtroendet att gå ut när nära tjejkompisar är med. Jag märker också att de kvinnorna gärna går ut med mina manliga vänner när de är låga. 

Jag vet vilka jag bara vill vara vänner med oavsett hur vackra de är, just för att vänskapen är så mycket viktigare. En sak jag gör är att prata om det med dem ibland. Att jag älskar dem som vänner och att jag därför vill att det ska förbli så. Självklart har det hänt att attraktion har uppstått, men jag är alltid lika glad över att den jag eller den andra tydligt markerat då. Har det hänt så har den som gjort det varit sårbar, så det har alltid funnits en förståelse, men också en tacksamhet att den andra inte tagit det vidare. Jag bara tänker att det kanske inte så farligt att det händer så länge man inte gör något opassande och påträngande.

I en riktigt bra vänskap måste man också få vara sårbar, göra misstag, vara människa. Sen får man ju aldrig gå över den andras gräns. Jag har en kompis som var lite sårbar som för några år sen ville att jag skulle följa med henne hem efter en fest. Jag sa till henne med ett leende att nej det Ska vi inte och kramade om henne. vi är fortfarande väldigt goda vänner och jag tror att hon är glad att jag inte tog det vidare. Någonstans så tyckte jag att det var fint att hon tycker så mycket om mig, men väljer att inte lägga så mycket energi på det som hände. Hon är fortfarande absolut en av mina bästa vänner.

• Anonym (Hagtorn)
    Anonym (Betty) skrev 2026-02-05 12:04:16 följande:
    Ja inte så konstigt att frun blev lack om han har en så nära och djup relation med en kvinna på jobbet. 

Det är nåt med ditt beteende som känns destruktivt. Typ lite bordeline. 
    Du igen? Som vill förbjuda män att ha några relationer alls med kvinnor annat än deras partner.

Och sen får män hån för att de inte har ett socialt nätverk efter separationen, jo det är fint...
  • Ikaros12

Det jag kortfattat vill säga är nog att det är fantastiskt med vänner av det motsatta könet. Däremot måste man nog vara beredd på att plötsliga känslor kan uppstå och lära sig att hantera det utan att bli sårad eller att såra. Att kunna prata om det och gå vidare. Kanske till och med skratta åt det om det behövs. Personer som följer känslor när den andra är i en relation har jag däremot aldrig uppskattat. För mig har det varit en vattendelare.

• Queen Ice

De har aldrig varit några killkompisar. Du behöver inte vara snygg för att en kille ska vilja ligga med dig.

• baaa

Alla killar vill ha en flickvän/kk. Personligen skulle jag ta illa upp om en tjej sa till mig att hon bara vill vara kompis med mig. Då hade jag sagt upp kontakten direkt. bättre att lägga tid på en tjej som tycker om mig på riktigt.

• TriC

Undantag finns såklart, men de flesta killkompisar tjejer har vill egentligen mer.

• Anonym (Patricia)

Man kan absolut vara vänner med motsatt kön men då måste man vara tydlig med sina intentioner och verkligen sätta upp gränser och också inte vara så naiv och tro att alla fungerar likadant. 

Vänskap fungerar när det finns tillit och respekt åt båda håll och man är överens om att man faktiskt inte gör vad som helst med varandra.  Oavsett om det är på nätet eller IRL 

Har någon eller båda svårt att sätta gränser ja då kan det bli känslor. 

Detta är fan inte raketforskning. 

• Anonym (123)

Jag har alltid haft mycket killkompisar och visst har det hänt att någon fått känslor för en men de flesta har så vitt jag vet aldrig haft det (nu pratar jag kärlekskänslor, inte ev fysisk attraktion). Och hade två nära vänner i 20-årsåldern som det kändes som att killar blev kära i till höger och vänster. 

Det har definitivt inte handlat om utseende, vi har alla sett hyfsat bra ut på lite olika sätt (typ en som är liten och söt, en som är kurvig och kvinnlig, en som är smidig och vältränad).

En sak som de har gemensamt trots att det är väldigt olika är att de har som något gulligt i deras personligheter. Den ena att hon verkar vara i behov av beskydd och hjälp och den andra tvärtom att hon är omhändertagande.

Så jag skulle gissa att du helt enkelt har någonting liknande i din personlighet som de hade. 

• Anonym (Lezbro)
    Anonym (Hmhm) skrev 2026-02-05 01:24:06 följande:

Enligt min erfarenhet kan inte män (obs, MIN erfarenhet,  ingen sanning) vara kompis med kvinnor utan att vilja nåt mer. Vissa försöker dölja det, andra visar eller säger nåt till slut. 

Kan inte säga om kvinnor kan det? Jag själv har dock aldrig haft intresse av en manlig vän, då hade jag dejtat och inte varit kompis.

Sen flera år har jag bara ytliga manliga bekanta, vänner är kvinnor.  Funkar mycket bättre.

Det här stämmer i de flesta fall. Jag kan ha en tjejkompis, men om vi umgås mycket och är nära så kommer det alltid nån form av "mer än vän" känslor, även om det inte fanns det från början.

Det finns undantag med barndomsvänner och nån enstaka vän där jag tror att hon känt så för mig istället.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Hagtorn) skrev 2026-02-05 18:53:08 följande:
    Du igen? Som vill förbjuda män att ha några relationer alls med kvinnor annat än deras partner.

Och sen får män hån för att de inte har ett socialt nätverk efter separationen, jo det är fint...
    Haha och se vem som har rätt till slut då. Ts säger att att killkompisar blir kära i henne. Även de upptagna. Och I den andra tråden som jag gissar att du syftar på som jag skrivit i; ja vi ser ju vart den tråden är på väg att leda också. Så som sagt. Precis som jag trodde och förutspådde. 

Så min slutsats förblir att killar inte bara kan vara kompis med en tjej utan att få känslor/attraktion
  • Anonym (The Air)
    Anonym (Betty) skrev 2026-02-05 22:15:47 följande:
    Haha och se vem som har rätt till slut då. Ts säger att att killkompisar blir kära i henne. Även de upptagna. Och I den andra tråden som jag gissar att du syftar på som jag skrivit i; ja vi ser ju vart den tråden är på väg att leda också. Så som sagt. Precis som jag trodde och förutspådde. 

Så min slutsats förblir att killar inte bara kan vara kompis med en tjej utan att få känslor/attraktion
    Jo det kan vi, men är man med någon och har kontakt hela dagarna, och även umgås och hittar på saker tillsammans hela tiden, så kan det ske. Ibland blir det även tvärtom att kvinnan får känslor för mannen.

Men det är oftast män/killar som faller för kvinnorna, vi knyter lättare ett band på så vis tror jag.  
  • Anonym (Lezbro)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-04 23:25:26 följande:
    Alla killkompisar får känslor för mig Jag har aldrig kunnat ha en killkompis. Alla mina vänner av det manliga könet får förr eller senare känslor för mig. Så har det varit i hela mitt liv. Som barn. I tonåren fick flera av mina bästa killkompisar känslor och jag förstod aldrig att de såg det som en dejt när vi gick på bio eller gjorde dylikt, utan det fick jag veta längre fram. Min bästa killkompis sen tjugo år tillbaka har så starka känslor för mig att det skrämmer mig. Och jag har även fler killkompisar som uttryckt starka känslor. Och det här knäcker mig. För det här förstör mina vänskapsrelationer. Jag har genomlevt ett helvete med killar genom åren och jag är färdig med det där nu. Jag vill inte ha en ny man någonsin. Jag trivs bättre med killkompisar och vill bara kunna ha en killkompis som inte känner något för mig. Jag är inte ens attraktiv och inte heller speciellt inbjudande personlighetsmässigt, så jag vet ärligt inte vad problemet är. Någon mer som har samma problem? Vad kan man göra åt det här? För jag är verkligen trött på att mina vänner försvinner på grund av obesvarade kärlekskänslor som jag aldrig bett om.
    Jag vill också säga att jag tror inte att du gör något "fel" eller leder in dem i något eller inte sätter gränser etc.., som vissa i tråden antyder.

Det är bara så män (+personer som gillar tjejer) funkar. Vi har inte samma tydliga gräns.. vi säger nästan alltid ja... vi är tillgängliga.

Jag har en kvinnlig vän som är bisexuell. Hon säger att tjejer är alltid nått fint, man vill alltid vara nära dem... Män bara ibland.

Kvinnlig energi och personlighet är som healing, den är behaglig för manliga personer, den är alltid välkommen.... å så inser man att man vill ha mer o mer av personen när man lär känna henne... 

Manliga vänner som skulle funka är väl homosexuella män. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (The Air) skrev 2026-02-05 22:20:37 följande:
    Jo det kan vi, men är man med någon och har kontakt hela dagarna, och även umgås och hittar på saker tillsammans hela tiden, så kan det ske. Ibland blir det även tvärtom att kvinnan får känslor för mannen.

Men det är oftast män/killar som faller för kvinnorna, vi knyter lättare ett band på så vis tror jag.  
    Ja men då bekräftar ju du då det jag tror  att en man inte kan ha en så djup och nära relation med en annan kvinna utan att utveckla andra känslor. 

Alltså är det olämligt att en upptagen man engagerar sig väldigt mycket känslomässigt och tidsmässigt i en annan kvinna. 

Du bekräftar det. Den här tråden bekräftar det. Den andra tråden som nämns bekräftar det. Alla trådar men kvinnor som är oroliga över att deras män blivit nära med nån på jobbet bekräftar det. Mina egna erfarenheter (har varit med om båda sidorna) bekräftar det. Vänners upplevelser bekräftar det. Osv. Osv.

Ändå ska personer som tex signaturen hagtorn göra sig lustig över det.

Det är bara naiva godtrogna kvinnor som tror annat. 
  • Anonym (The Air)
    Anonym (Betty) skrev 2026-02-05 23:07:33 följande:
    Ja men då bekräftar ju du då det jag tror  att en man inte kan ha en så djup och nära relation med en annan kvinna utan att utveckla andra känslor. 

Alltså är det olämligt att en upptagen man engagerar sig väldigt mycket känslomässigt och tidsmässigt i en annan kvinna. 

Du bekräftar det. Den här tråden bekräftar det. Den andra tråden som nämns bekräftar det. Alla trådar men kvinnor som är oroliga över att deras män blivit nära med nån på jobbet bekräftar det. Mina egna erfarenheter (har varit med om båda sidorna) bekräftar det. Vänners upplevelser bekräftar det. Osv. Osv.

Ändå ska personer som tex signaturen hagtorn göra sig lustig över det.

Det är bara naiva godtrogna kvinnor som tror annat. 
    Jag har haft flera kvinnliga vänner som jag inte fått känslor för, så nej du har inte rätt. 
    MEN det kan hända var det jag sa, och även kvinnor faller för den manliga vännen ibland.

Tror tom. att jag läste en tråd här då just det hade hänt. 
Svar på tråden Alla killkompisar får känslor för mig