Partner eller hund?
Det flög förbi en tråd i en fb grupp där en person frågade vad andra hade gjort om deras partner hade utvecklat en allergi om de hade hund. Det var många svar i den tråden och förvånansvärt många svarade att partnern hade fått flytta och hunden stanna.
Är det så folk resonerar? En livskamrat överges för en hund? Vad annat hade man i så fall övergett sin livskamrat för?
Och vad hade hänt om man hade skaffat barn som hade utvecklat en allergi? Skulle barnet sparkas ut ur bostaden för hundens skull?
Min livskamrat är min make. Det är han som har stått vid min sida i ur och skur. En hund kan stå stadigt vid sin husses/mattes sida men det finns massor med saker/livs händelser som en hund inte kan vara med på.
När jag läste om detta att man valde hund framför partner då var min spontana tanke att det inte är så konstigt att det finns så många singel hushåll i Sverige. Varför ska man våga satsa på en eventuell partner om man ska riskera att bli utkastad?
Pratade med min man, som haft x antal hundar genom åren innan vi träffades, och hans svar var att människor idag är för egoistiska. Han menar på att de har svårt att förstå vad ett bra förhållande och partnerskap är för något.
Är det så? Att folk prioriterar ett husdjur framför en livskamart?