• Agda90

Partner eller hund?

Det flög förbi en tråd i en fb grupp där en person frågade vad andra hade gjort om deras partner hade utvecklat en allergi om de hade hund. Det var många svar i den tråden och förvånansvärt många svarade att partnern hade fått flytta och hunden stanna. 

Är det så folk resonerar? En livskamrat överges för en hund? Vad annat hade man i så fall övergett sin livskamrat för?
    Och vad hade hänt om man hade skaffat barn som hade utvecklat en allergi? Skulle barnet sparkas ut ur bostaden för hundens skull?

Min livskamrat är min make. Det är han som har stått vid min sida i ur och skur. En hund kan stå stadigt vid sin husses/mattes sida men det finns massor med saker/livs händelser som en hund inte kan vara med på. 

När jag läste om detta att man valde hund framför partner då var min spontana tanke att det inte är så konstigt att det finns så många singel hushåll i Sverige. Varför ska man våga satsa på en eventuell partner om man ska riskera att bli utkastad? 
    Pratade med min man, som haft x antal hundar genom åren innan vi träffades, och hans svar var att människor idag är för egoistiska. Han menar på att de har svårt att förstå vad ett bra förhållande och partnerskap är för något. 

Är det så? Att folk prioriterar ett husdjur framför en livskamart?

• Svar på tråden Partner eller hund?
  • Mayjel

Ibland känner man ingen själslig gemenskap med folk av det motsatta könet helt enkelt. Jag har haft den erfarenheten med mig genom hela livet och föredrar hellre ett husdjur isåfall, om valet stod mellan detta och en partner.

Folk är olika, det bottnar nog inte i nåt mer märkvärdigt än så i det här fallet.

• Trent

Folk är korkade. Vi köper och äger hundar. Det är otroligt korkat att jämföra en hund med en människa oavsett vad alla inskränkta idioter upprört brukar påstå.

• Anonym (uroskur)
    Trent skrev 2026-02-05 13:49:57 följande:

Folk är korkade. Vi köper och äger hundar. Det är otroligt korkat att jämföra en hund med en människa oavsett vad alla inskränkta idioter upprört brukar påstå.

Och förhållanden mellan människor ingås på en massa lösa orsaker.
  • Anonym

Jag förstår inte heller varför man väljer hundar framför människor

• Anonym (E)

Min man hade hund när vi träffades, jag är absolut inte en hundmänniska men accepterade givetvis hunden, hjälpte till att mata, leka och allt sånt där, alltså, jag hade helst inte haft hund alls men han var där först och självklart tog jag hand om honom ordentligt, jag var liksom inte elak utan accepterade att han var där och skötte om honom ordentligt, när den hunden tyvärr dog så ville min man ha en ny hund, det ville inte jag, "men du älskade ju xx" nej det gjorde jag absolut inte men är hunden väl där så ska den ju få bästa möjliga livet liksom, det är ju inte hans fel att han råkade hamna hos mig, missförstå mig rätt, jag trodde den tiden var över nu, jag sa att det är ny hund eller jag, maken trodde inte att jag var allvarlig och åkte och hämtade en hund, 2 dagar senare flyttade jag och barnen, 8 års äktenskap rakt ner i avloppet 

För mig är det helt ofattbart att sätta ett djur framför en människa, men var hunden där först så bör man inte inleda en relation, man kan inte kräva att någon ska göra sig av med den men är man redan i en stadig relation och problem uppstår så TYCKER JAG att det mest logiska är att omplacera hunden, finns möjlighet till någon närstående så man fortfarande kan träffas

• Anonym (uroskur)
    Anonym (E) skrev 2026-02-05 14:17:39 följande:

Min man hade hund när vi träffades, jag är absolut inte en hundmänniska men accepterade givetvis hunden, hjälpte till att mata, leka och allt sånt där, alltså, jag hade helst inte haft hund alls men han var där först och självklart tog jag hand om honom ordentligt, jag var liksom inte elak utan accepterade att han var där och skötte om honom ordentligt, när den hunden tyvärr dog så ville min man ha en ny hund, det ville inte jag, "men du älskade ju xx" nej det gjorde jag absolut inte men är hunden väl där så ska den ju få bästa möjliga livet liksom, det är ju inte hans fel att han råkade hamna hos mig, missförstå mig rätt, jag trodde den tiden var över nu, jag sa att det är ny hund eller jag, maken trodde inte att jag var allvarlig och åkte och hämtade en hund, 2 dagar senare flyttade jag och barnen, 8 års äktenskap rakt ner i avloppet 

För mig är det helt ofattbart att sätta ett djur framför en människa, men var hunden där först så bör man inte inleda en relation, man kan inte kräva att någon ska göra sig av med den men är man redan i en stadig relation och problem uppstår så TYCKER JAG att det mest logiska är att omplacera hunden, finns möjlighet till någon närstående så man fortfarande kan träffas

Var det bara dina barn, eller ville de inte heller bo med en hund? 
  • Trent
    Anonym (uroskur) skrev 2026-02-05 13:54:12 följande:
    Och förhållanden mellan människor ingås på en massa lösa orsaker.
    Ingen har påstått annat.
  • Anonym (E)
    Anonym (uroskur) skrev 2026-02-05 16:06:20 följande:
    Var det bara dina barn, eller ville de inte heller bo med en hund? 
    Ena var bara mitt och det andra ville flytta med sitt syskon, de hade ju även tidigare sett att det inte fanns någon respekt längre 
  • Anonym (uroskur)
    Anonym (E) skrev 2026-02-05 16:29:43 följande:
    Ena var bara mitt och det andra ville flytta med sitt syskon, de hade ju även tidigare sett att det inte fanns någon respekt längre 
    Så det barnet bara gjorde slut med sin pappa, flyttade två dagar efter att hunden kom, och så var det med det? Spännande föräldraskap. 
  • Anonym (E)
    Anonym (uroskur) skrev 2026-02-05 16:41:14 följande:
    Så det barnet bara gjorde slut med sin pappa, flyttade två dagar efter att hunden kom, och så var det med det? Spännande föräldraskap. 
    Det var lite längre än så, hunden började bli äldre, jag hade varit väldigt tydlig från början att jag accepterar denna hund men vill inte ha en ny senare, i takt med att hunden blev äldre så blev diskussionerna tätare, det var alltså månader, nästan ett år av detta där jag var extremt tydlig att jag inte vill ha en till hund, det var liksom inte från dag 1 till dag 2
Svar på tråden Partner eller hund?