• Anonym (123)

Ta från de rika

Jag läste lite vänsterinlägg på Instagram och landade i frågan:

Varför är vänstern mer fokuserad på att rika ska bli fattigare än att fattiga ska bli rikare?

Jag förstår ju att de kan bli av med sina väljare om de får det för bra men ändå?

Varför löser man inte ersättningarna för matbud och taxichaufförer med giglöner istället? 

De pratar om ökade klyftor men vill bara hyvla i toppen och inte ersätta i botten.

• Svar på tråden Ta från de rika
  • Anonym (H)
    Anonym (123) skrev 2026-02-16 08:33:24 följande:
    Fast nu svarar du inte på frågan.
    Varför prioriterar man Inte att fixa problemen i botten? 

istället för Robin Hood-politik där man ger de rikas skattepengar i bidrag till de fattigaste borde man fixa lönerna för de fattigaste. Gigjobben är modernt slaveri.
    Men vänstern ser hellre att folk är bidragsberoende För att ha väljarna i koppel.
    Min fråga är: Varför har ingen regering satt stopp för den typen av gig-jobb? Ovärdigt är det.

Om man tar USA som exempel så visades för ett antal år sedan (kan ha varit ca 20 år sedan), att det var lättare för en person i Sverige som hade fattiga föräldtar att bli rik, än för en persom med fattiga föräldrar i USA att bli rik.  

Nu har mycket ändrata i Sverige, sämre välfärd och sämre skolor. Vet inte om det gäller längre.
  • Tecum
    Tukt skrev 2026-02-16 20:19:49 följande:
    Jag håller med dig om att bidrag ofta är dumt. Men jag har svårt att förstå hur det skulle fungera i praktiken. I ditt exempel med matbud så är det antingen så att köparen får betala mer, vilket de inte kommer att göra. Eller så måste ägaren frivilligt gå med på att tjäna mindre.
    Många av låglönejobben är dessutom inte privata, förskolelärare, busschaffis, så där måste en höjd lön komma någon stans i från. Det behöver nödvändigtvis inte komma från de rika. Det finns gott om skatter vi i Sverige tagit bort men som är vanliga i andra länder: Fastighetsskatt, arvsskatt, gåvoskatt och liknande.  
    Arvsskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt är inget annat än stöld, det är pengar som redan är skattade och som är en följd av ansvarsfullt sparande för ålderdomen eller för efterlevande.
    Höj istället skatten på vinst, utdelning och  ränteinkomster, bara en procentenhet gör en massa pengar för staten.
  • nattuw
    GrannyGoodness skrev 2026-02-16 19:41:08 följande:

För att citera Kamrat Marx

"Från var och en efter deras förmåga. Till var och en efter deras behov."

För att citera den svenska arbetarrörelsen "Gör din plikt, kräv din rätt".

Skillnaden är att de system som lever efter kamrat Marx ideal alltid slutar med miljontals döda medan ett system där alla gör sin plikt och inte kräver någon annans pengar lägger grunden till ett välfärdssamhälle.
  • Anonym (Vill inte alls hyvla i toppen)

Att vänstern vill hyvla i toppen är förlegat. Dagens vänster älskar toppen,: EU, WEF, ja i stort sett alla megarika maktmänniskor utom Musk. 

De vill hyvla i övre delen av mellanskiktet, inte toppen. Vänstern vill ha en liten auktoritär elit och ett massivt köttberg av halvfattiga, lättledda människor utan kultur, religion, egendom, personöiga band eller annan lojalitet än "utopin".

• Anonym (Den stora lögnen)
    Tukt skrev 2026-02-16 20:19:49 följande:
    Jag håller med dig om att bidrag ofta är dumt. Men jag har svårt att förstå hur det skulle fungera i praktiken. I ditt exempel med matbud så är det antingen så att köparen får betala mer, vilket de inte kommer att göra. Eller så måste ägaren frivilligt gå med på att tjäna mindre.
    Många av låglönejobben är dessutom inte privata, förskolelärare, busschaffis, så där måste en höjd lön komma någon stans i från. Det behöver nödvändigtvis inte komma från de rika. Det finns gott om skatter vi i Sverige tagit bort men som är vanliga i andra länder: Fastighetsskatt, arvsskatt, gåvoskatt och liknande.  
    Att höja det totala skattetrycket ännu mer leder till minskad summa skatteintäkter.

Det går inte att begränsa till vissa skatter eller punktskatter. Sanningen gäller generellt.

Vare sig skattebetalare eller konsumenterna i Sverige är beredda betala mer än vad vi gör i dag.
    Sverige är inte en avgränsad ankdamm i världen utan vi lever i en internationell kontext och med internationell konkurrens på alla plan.

De som köper förhållandevis allra mest från låglöneländer, producerat av barnarbetare, är generellt de vänsterblivna.

Det är så symptomatiskt då dessa lever aldrig som de lär!
  • Anonym (Lilla q)
    Anonym (123) skrev 2026-02-16 00:27:02 följande:
    Ta från de rika

Jag läste lite vänsterinlägg på Instagram och landade i frågan:

Varför är vänstern mer fokuserad på att rika ska bli fattigare än att fattiga ska bli rikare?

Jag förstår ju att de kan bli av med sina väljare om de får det för bra men ändå?

Varför löser man inte ersättningarna för matbud och taxichaufförer med giglöner istället? 

De pratar om ökade klyftor men vill bara hyvla i toppen och inte ersätta i botten.

Av samma anledning som högern. Rika ska bli rikare och fattiga fattigare. Varje partis egna intressen. Jag rösta hellre på ett parti som vill att fattiga ska överleva, än på ett parti som gör livet enklare för de som har det enkelt och svårare för de som redan har det svårt.
  • Anonym (Den stora lögnen)

Till alla vänsterblivna:

Varför gör ni inte själva valet att bli löngivare, alltså arbetsgivare?

Ni klagar på alla löngivare och på alla som betalar extremt höga skatter, men vad gör ni själva åt saken?

Ni kan ju alltid välja att bli löngivare och betala jättehöga löner och gränslöst mycket skatt, så har ni själva löst problemet som ni gapar om!

• Anonym (because)
    Anonym (H) skrev 2026-02-16 20:29:07 följande:
    Min fråga är: Varför har ingen regering satt stopp för den typen av gig-jobb? Ovärdigt är det.

Om man tar USA som exempel så visades för ett antal år sedan (kan ha varit ca 20 år sedan), att det var lättare för en person i Sverige som hade fattiga föräldtar att bli rik, än för en persom med fattiga föräldrar i USA att bli rik.  

Nu har mycket ändrata i Sverige, sämre välfärd och sämre skolor. Vet inte om det gäller längre.
    Jag håller helhjärtat med dig, och TS, om att gig-jobben är förkastliga och bör stoppas.

Det är fortfarande sant att den socio-ekonomiska mobiliteten i Sverige är högre än i USA. Den har dessutom blivit sämre i USA. Som det är vid senaste sammanstänllningen av världens länder låg, gissa fem gånger, i topp, och USA låg på 21 plats. 
  • Anonym (because)
    Anonym (Den stora lögnen) skrev 2026-02-16 20:45:15 följande:

Till alla vänsterblivna:

Varför gör ni inte själva valet att bli löngivare, alltså arbetsgivare?

Ni klagar på alla löngivare och på alla som betalar extremt höga skatter, men vad gör ni själva åt saken?

Ni kan ju alltid välja att bli löngivare och betala jättehöga löner och gränslöst mycket skatt, så har ni själva löst problemet som ni gapar om!

Tack, jag med flera "vänsterblivna" är faktiskt småföretagare vi också. Fifflar mindre, tar ut mindre vinst och betalar bättre löner gör vi också

Men, nej, "extremt höga skatter" betalar inte de som faktiskt är rika. Tvärt om betalar de extremt låga skatter. Men många högerspöken tror ju att kronor och ören är viktigare än procentsatser.
  • Tukt
    Anonym (123) skrev 2026-02-16 20:11:08 följande:
    Bättre att priserna för hemkörning av mat, taxitjänster och liknande styrs av vad det faktiskt kostar om man betalar riktiga löner.
    Hur många tror du skulle betala 200 extra för sin sushi om det var schyssta löner?
Svar på tråden Ta från de rika