• Anonym (123)

Ta från de rika

Jag läste lite vänsterinlägg på Instagram och landade i frågan:

Varför är vänstern mer fokuserad på att rika ska bli fattigare än att fattiga ska bli rikare?

Jag förstår ju att de kan bli av med sina väljare om de får det för bra men ändå?

Varför löser man inte ersättningarna för matbud och taxichaufförer med giglöner istället? 

De pratar om ökade klyftor men vill bara hyvla i toppen och inte ersätta i botten.

• Svar på tråden Ta från de rika
  • Tukt
    Tecum skrev 2026-02-16 20:33:55 följande:
    Arvsskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt är inget annat än stöld, det är pengar som redan är skattade och som är en följd av ansvarsfullt sparande för ålderdomen eller för efterlevande.
    Höj istället skatten på vinst, utdelning och  ränteinkomster, bara en procentenhet gör en massa pengar för staten.
    Jag gav bara ett exempel på skatter som andra länder har. Vad som är bäst får någon som har lite högre kunskap om ekonomi avgöra.
  • Anonym (123)
    Tukt skrev 2026-02-16 21:14:01 följande:
    Hur många tror du skulle betala 200 extra för sin sushi om det var schyssta löner?
    Väldigt få!

Så därför krävs det att staten skjuter till lite bidrag?
    Vilka övriga yrken bör subventioneras?
  • Mentat
    Tecum skrev 2026-02-16 20:33:55 följande:
    Arvsskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt är inget annat än stöld, det är pengar som redan är skattade och som är en följd av ansvarsfullt sparande för ålderdomen eller för efterlevande.
    Höj istället skatten på vinst, utdelning och  ränteinkomster, bara en procentenhet gör en massa pengar för staten.
    Jag har inget problem med att betala skatt när jag gör en vinst på något, t.ex. säljer aktier eller ett boende. Däremot finner jag det direkt stötande att man skall betala skatt på inflationen. 

Den som t.ex. köpte en lägenhet eller aktier eller what-ever 2000 för t.ex. 1 miljon och 2026 säljer samma sak för 1,62 milj har gjort exakt noll vinst, när man tagit hänsyn till allmän inflation. Skattemyndigheten däremot påstår att man har gjort en stor vinst och kräver inbetalning. Höj gärna skatten för all del, så länge det är på reala vinster, inte fiktiva.
  • Tukt
    Anonym (123) skrev 2026-02-16 21:22:46 följande:
    Väldigt få!

Nej det tycker jag inte. Men det är också där ditt resonemang haltar lite.
    Men vi subventionerar i dag med rut och rot, och det är ett val att företrädesvis rika personer ska kunna få ett nytt kök i stället för att höja transferera det till kommunal nivå för att ge förskolepersonalen den lön de förtjänar.
  • Anonym (123)
    Tukt skrev 2026-02-16 22:20:18 följande:
    Nej det tycker jag inte. Men det är också där ditt resonemang haltar lite.
    Men vi subventionerar i dag med rut och rot, och det är ett val att företrädesvis rika personer ska kunna få ett nytt kök i stället för att höja transferera det till kommunal nivå för att ge förskolepersonalen den lön de förtjänar.
    Nej det är där ditt resonemang haltar! Du kommer med lite dubbla budskap. 

Nu har vi inte pratat om Rut och Rot men visst är det bättre att ta bort det än att höja skatter. Nu har ju regeringen faktiskt sänkt avdragen från första januari.
  • Tukt
    Anonym (123) skrev 2026-02-16 22:33:05 följande:
    Nej det är där ditt resonemang haltar! Du kommer med lite dubbla budskap. 

Nu har vi inte pratat om Rut och Rot men visst är det bättre att ta bort det än att höja skatter. Nu har ju regeringen faktiskt sänkt avdragen från första januari.
    Det finns ju två sätt när det gäller att höja de sämst betalade löner. 
    När det gäller offentligt anställda så är det en prioritering man måste göra. Ta bort något av utgifterna, eller beskatta mer.
    När det gäller det privata så får man ha låga löner eller lägga ned verksamheten. Det är ju den krassa verkligheten.
  • septembermamma2022
    Anonym (Vill inte alls hyvla i toppen) skrev 2026-02-16 20:40:30 följande:

Att vänstern vill hyvla i toppen är förlegat. Dagens vänster älskar toppen,: EU, WEF, ja i stort sett alla megarika maktmänniskor utom Musk. 

De vill hyvla i övre delen av mellanskiktet, inte toppen. Vänstern vill ha en liten auktoritär elit och ett massivt köttberg av halvfattiga, lättledda människor utan kultur, religion, egendom, personöiga band eller annan lojalitet än "utopin".

Detta. Jag håller med till 100 %.

Vänstern verkar har glömt bort den marxistiska klassanalysen. Vänsterpartiets måltavla idag är de högre skikten av det som Marx kallade arbetarklassen. Det är folk som mestadels lever av förvärvsinkomst och inte klarar sig utan den, men som har turen att ha en lite högre lön än genomsnittet.

Superrikingarna struntar man i, det är priviligerad svenne som ska klämmas åt och skattas ihjäl.
    Det finns redan många arbetare i det här landet som hellre förhandlar om andra fördelar än högre lön då den ändå skattas bort till stor del.

Själv har jag valt att inte jobba 100 % för att slippa betala statlig inkomstskatt på för höga belopp.
  • nattuw
    Anonym (H) skrev 2026-02-16 20:29:07 följande:
    Min fråga är: Varför har ingen regering satt stopp för den typen av gig-jobb? Ovärdigt är det.
    När vurmen för fler flyktingar och invandrare till Sverige var som störst så framhölls det som något bra att vissa skulle jobba för lägre löner.
  • Rataxes
    septembermamma2022 skrev 2026-02-17 09:28:48 följande:
    Detta. Jag håller med till 100 %.

Vänstern verkar har glömt bort den marxistiska klassanalysen. Vänsterpartiets måltavla idag är de högre skikten av det som Marx kallade arbetarklassen. Det är folk som mestadels lever av förvärvsinkomst och inte klarar sig utan den, men som har turen att ha en lite högre lön än genomsnittet.

Superrikingarna struntar man i, det är priviligerad svenne som ska klämmas åt och skattas ihjäl.
    Det finns redan många arbetare i det här landet som hellre förhandlar om andra fördelar än högre lön då den ändå skattas bort till stor del.

Själv har jag valt att inte jobba 100 % för att slippa betala statlig inkomstskatt på för höga belopp.
    Jag gör något liknande, tar ut övertiden i ledighet istället för i pengar, som annars skulle beskattas med 60%...
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Den stora lögnen)
    Anonym (123) skrev 2026-02-16 21:22:46 följande:
    Väldigt få!

Vem och hur ska alla dessa bidrag finansieras?

Varför ska det finnas väldigt många särskilda bidrag i Sverige som inte finns i andra länder i världen?

När andra länder anser att det blir för dyrt att köpa varor och tjänster från Sverige, var ska då pengarna till en massa bidrag och till välfärden komma ifrån?

Vem ska betala?
Svar på tråden Ta från de rika