• Anonym (Ts)

Migrän hjälp

Har i 2 veckors tid haft svårt migrän med illamående (varit kanske 2-3dagar där det varit bra) men saken är den att jag väldigt sällan har huvudvärk! Huvudvärken sitter i pannan och bakom ena ögat.

Hade en period för över 1år sedan när jag mådde väldigt dåligt och var stressad och kom ofta hem från jobbet med svår migrän men har sedan dess inte haft det.

Vet inte varför jag har det men det är otroligt jobbigt. Har märkt att morgonen/förmiddag känner jag inte av det, men huvudvärken/illamåendet kommer senare under dagen.

Jag hade ägglossning för 2v sedan och fick min mens idag, kan det vara relaterat till mens? Vet inte när det är dags att kontakta vårdcentralen heller, hade mkt kontakt med dom förra året och vill helst undvika kontakta dom igen. 

• Svar på tråden Migrän hjälp
  • Anonym (Ts)

Har också känt av ont i halsen som kommer och går, det försvinner men sedan kommer det tillbaka på morgonen och så försvinner det igen. Kanske en infektion i kroppen?

• Anonym (Bella)

Det är inte bihålorna som spökar? Jag kan lova att det känns nästan som migrän... 

Har du provat att ta avsvällande nässpray och se om det hjälper? 

Eller enkla självtestet: sätt dig på en stol, luta dig framåt med huvudet ner mellan knäna. Det brukar dunka ganska fort om bihålorna spökar. 

Ofta får man snuva, men mina bihålor kan leva ett eget liv och värka utan snuva. Exempelvis när man åker bil och har temperaturskillnader mellan bilens innetemp och temperaturen utanför bilen. 

• Aliona

Det låter inte som migrän, och absolut inte som svår migrän. Skulle gissa på spänningshuvudvärk. Det låter som en ganska typisk sån. Vilka behandlingsmetoder har du försökt med? 

Man kan ha hormoniell migrän, men då borde du ha haft det tidigare och återkommande, så det låter inte heller rimligt. 

Har du kollat syn? Ergonomi på jobbet? Stress? Förkylning/bihålor? 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Bella) skrev 2026-02-16 21:11:41 följande:

Det är inte bihålorna som spökar? Jag kan lova att det känns nästan som migrän... 

Har du provat att ta avsvällande nässpray och se om det hjälper? 

Eller enkla självtestet: sätt dig på en stol, luta dig framåt med huvudet ner mellan knäna. Det brukar dunka ganska fort om bihålorna spökar. 

Ofta får man snuva, men mina bihålor kan leva ett eget liv och värka utan snuva. Exempelvis när man åker bil och har temperaturskillnader mellan bilens innetemp och temperaturen utanför bilen. 

Känner mig inte snuvig eller tjock i bihålorna, kan testa med nässpray och se om det kan hjälpa! 
  • Anonym (Ts)
    Aliona skrev 2026-02-16 21:28:04 följande:

Det låter inte som migrän, och absolut inte som svår migrän. Skulle gissa på spänningshuvudvärk. Det låter som en ganska typisk sån. Vilka behandlingsmetoder har du försökt med? 

Man kan ha hormoniell migrän, men då borde du ha haft det tidigare och återkommande, så det låter inte heller rimligt. 

Har du kollat syn? Ergonomi på jobbet? Stress? Förkylning/bihålor? 

Jag har dock haft ihållande illamående samtidigt, en gång nära till att kräkas och känslig för ljus som triggat igång huvudvärken som gjort att jag misstänkt migrän.

Har haft återkommande halsont som kommit och gått som jag känt av kanske 2 gr under den här perioden. Har inte haft ont eller haft tjocka bihålor, men ska testa nässpray och se om det kan hjälpa.

Har inte kollat syn, men har en stressig period just nu  med flytt däremot. 
  • Anonym (G)

Kan absolut vara någon typ av migrän. Jag har nästan bara neurologiska symtom av min migrän och aldrig huvudvärk.

Svar på tråden Migrän hjälp