• Anonym (Qrt)

Status quo i relationen

Ibland känns det som min sambo är med mig för att det smidigt. Av vana. Av bekvämlighet. Jag är som en gammal möbel som man sparar för den är så praktisk.

Vi har egentligen ingen interaktion med varandra förutom vardagsbestyren med hemmet och barnen. 

Visst vi har sex någon gång då och då och besöker släktingar ihop men annars är vi mest som hemmets arbetskamrater.

Det är kanske det är så det blir efter 20+ år tillsammans. Man får kanske bara försöka se det fina i det och fortsätta.

Hur lever ni andra som varit ihop länge?

• Svar på tråden Status quo i relationen
  • Anonym (Qrt)

Tillägg:

att jag känner mig som en möbel komplicerar ju ytterligare eftersom jag inte går runt och känner mig fantastisk längre. Jag blir alltså mindre attraktiv pga detta.

• KimLinnefeldt

Jag gör mitt bästa för att överraska henne. En present, en hemlig utflykt, ett nytt klädesplagg (på mig), en ny sexleksak, nya skämt (so hon i och för sig inte tycker är så kul), leker en stund med hennes barnbarn som jag aldrig gör annars, åker bort på en kurs en vecka.

Försök att vara lite ny, att överraska. Fundera på vad du tror att han skulle gilla. Sex utomhus? Stayups? Gå på studiecirkel tillsammans eller sjunga i samma kör.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Qrt) skrev 2026-02-22 15:50:20 följande:

Tillägg:

att jag känner mig som en möbel komplicerar ju ytterligare eftersom jag inte går runt och känner mig fantastisk längre. Jag blir alltså mindre attraktiv pga detta.

Ok, om du inte trivs i din relation behöver du ju inte stanna. Vad säger hen när ni pratar om det?
  • Tecum

Man ser till att bekräfta varann och göra saker tillsammans, gå promenad, ut och äta, bio osv. Se till att hålla liv i kommunikationen och sexlivet.
    Detär inte svårare än så - eller precis så svårt...

• Anonym (Granbarr)

Vad gör ni konkret för att motverka att vara varandras bekväma soffa? 

Pratar ni med varandra?  

Svar på tråden Status quo i relationen