Anonym (Bambi) skrev 2026-03-01 12:52:19 följande:
Oj då, det låter som rena rama blodbadet.
Och allt detta blod på grund av ungar "som inte kan åka skidor"? Är du riktigt säker på det? Att dessa olyckor berodde på barn som inte kan svänga? Eller var det ungar som kan svänga men som krockade ändå? Det händer alltid olyckor, som du själv skrev.
Och tänk nu på att du specifikt pekat ut föräldrar som åker bredvid och jublar när deras barn som inte kan svänga kör störtlopp nedför backen som problemet.
Välkommen till skidbacken. Den är lite grand som badet. Det finns alla sorter där. Är man vuxen vet man det och agerar därefter. Suckar åt de jobbiga ungarna och håller koll på sina egna. För ungar i en viss ålder kommer alltid att "härja runt" och det är OK, faktiskt.
Jag försvarar det du tycker är "hänsynslöshet" för att jag menar att du har fel i din grundsyn på barn och deras beteende. Barn behöver få härja och göra "farliga" saker.
Svär åt dem om du vill och det lättar på trycket men det kommer inta att göra skillnad på något sätt att sitta här och kräva att andra föräldrar uppfostrar sina barn.
Har du barn som du uppfostrar på det hänsynslösa sättet? Jag suckar inte åt dem, jag skäller ut dem.
Självklart är barn vilda och tokiga. Självklart lever de om på äventyrsbadet, men det kan inte vara på bekostnad va andra. Det kan inte vara okej att någon annan hamnar under ytan, för att de är hänsynslösa. Självklart kommer barn klättra högt upp i klätterställningen och springa runt, men det kan inte vara okej att de gör det så att någon annan ramlar ner.
Kan barnen inte bete sig, får man ta att ansvarstagande föräldrar läxar upp dem. Man får också ta att man inte alltid passar i alla sammanhang. Jag önskar att fler avvisades från skidanläggningar i Sverige, så som jag sett i bland annat Frankrike.
Klart att barn är barn, men det är vårt förbannade ansvar som föräldrar att vägleda och visa när det räcker och när hänsyn måste tas. Klarar man inte det, bör man snarast ta hjälp i sitt föräldraskap.