Inlägg från: Anonym (stressråttan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stressråttan)

Utmattning

Anonym (arbete ger inte utbrändhet) skrev 2026-03-03 17:03:40 följande:

Bra inlägg!
    Håller med. Och...

Stängt av sociala medier?

Stänger av telefonen och lägger den i ett annat rum när TS ska sova?

Vad är de bakomliggande orsakerna?
    Särskilt i relation till att i princip blir ingen utbränd av arbete, vare sig arbete på jobbet eller i hemmet,
    utmattningssyndrom beror i princip alltid på hur man mår.

Vad är egentligen och i verkligheten de bakomliggande orsakerna till att TS mår dåligt?

Jag blev stressutmattad av enbart arbete en gång. Hade det bra hemma, frisk, välfungerande barn osv osv men då en kollega minskade sin operativa del med 50% och vi fick ny chef som slopade sin 30% operativa del av arbetet så kände jag mig tvingad att kompensera det i en grupp på fem personer, för att verksamheten skulle fungera.

Fast jag skrek på hjälp i flera månader och flaggade två nivåer upp att detta inte håller var företaget för slött med att få in de där konsulterna som skulle avlasta. Då kan det bli sjukskrivning av det. Men sen är man ju inte dummare än att man låter det företag som ställde till med skiten reda ut det och sen byter man jobb.

Det var nu 10 år sen och jag har aldrig varit i närheten av den stressnivån sedan dess.
  • Anonym (stressråttan)
    Anonym (arbete ger inte utbrändhet) skrev 2026-03-04 07:19:46 följande:

"Det t ex finns massor av människor på jordklotet som har arbetet betydligt mycket mer och mycket hårdare än vad du har gjort, utan att de har gått in i väggen".

Skulle detta bara vara en fördom, menar du?

Om du väljer att känna och uppleva detta faktum (sannolikt faktum) som att jag skulle klappa dig på huvudet och säga "lilla-gumman" så är det tyvärr bara upp till dig själv.
    Och om du väljer att vara en dryg fjant som inte tar in andras upplevelser så är det också upp till dig själv. Jag hade en man på jobbet som "inte trodde på" utmattning. 

Det blev spektakulärt när han rasade och han jobbar inte alls idag.
  • Anonym (stressråttan)
    Anonym (arbete ger inte utbrändhet) skrev 2026-03-04 08:58:56 följande:
    Du vet alltså rent faktabaserat att det finns ingen människa som du känner till i din omgivning, ingen människa på jordklotet, som har arbetat mer och hårdare än du, utan att gå in i väggen?

Skulle det få dig må bättre av att jag håller med dig, låt mig följa dig ner i den djupaste brunnen, låt oss hjälpas åt att älta alla dina problem, och försöka finna fler prblem, det är jättesynd om dig, det är fel på allt annat i omvärlden, alla dina problem i världen beror enbart på arbetsmängden och inget annat.
    Skulle detta hjälpa dig må bättre?
    Jag mår utmärkt, jag bara håller inte med om dina svepande generaliseringar och försök att svartmåla personer som har en hög stressnivå i sitt arbete, oavsett orsak.

Man kan må dåligt både i Sverige och i ett fattigt land där man sliter ut sin kropp dagligen för att ha råd att överleva, det visar undersökningar som görs i olika länder klart och tydligt. Att vi jämför med vad vi varit vana vid och sett omkring oss och inte med att bli traffickad och inlåst i bur i Pakistan är heller inte så konstigt som du vill få det till.
  • Anonym (stressråttan)
    Anonym (arbete ger inte utbrändhet) skrev 2026-03-05 11:27:44 följande:
    Du vet alltså rent faktabaserat att det finns
    ingen människa som du känner till, ingen i din omgivning,
    som har arbetat mer och hårdare än du, utan att gå in i väggen?
    Det är inte alls vad jag skriver. Du är en typisk ohederlig debattör och därför inte värd min tid.
Svar på tråden Utmattning