Anonym (Agera) skrev 2026-03-09 12:21:17 följande:
Vet inte, kanske du dömer dig själv till ett ensamt liv pga vad du gör av ditt liv? Jag har flyttat flera gånger i mitt liv, ensam, och alltid lyckats bygga upp ett nätverk. Men ingen kommer ju att knacka på din dörr och lösa ensamheten åt dig.
Jag är väl inte världsbäst på det sociala helt enkelt heller.
Anonym (förening?) skrev 2026-03-09 13:25:50 följande:
Gå med i någon förening? Engagera dig i styrelsen. Jag har själv svårt att få vänner. har dock familj. Men mig hjälper det endel att vara med i en förening och engagera mig. Då får jag i alla fall ett sammanhang dör jag har kontakt med andra.
Jag har ju suttit i styrelsen i min BRF under några år men det är ju inte samma sak. Det är ju främst närheten jag saknar.
beli skrev 2026-03-09 13:29:25 följande:
Det låter väldigt jobbigt och tufft.
Har du några intressen? Alltså, finns det nåt du är intresserad av? Sport, dans, hantverk, språk, teknik, musik, friluftsliv? Eller nåt helt annat? Det finns ju mötesgrupper och studiecirklar för allt, så jag skulle råda dig att gå med i en sån.
Jag gillar ju att resa och gå och se på sport. På resorna hittar man ju tillfälliga kompisar ibland men det är ju nästan som på jobbet.
Anonym (Krisster) skrev 2026-03-09 13:48:00 följande:
Du låter deprimerad. Och är man deprimerad så är det tungt att ta det där första steget man måste ta. Du kan bryta din ensamhet, men då måste du övervinna motståndet.
Det finns många sammanhang där du kan vara välkommen - i en kör, förening, politiskt parti, grannsamverkan, volontärsarbete och mycket annat.
Jag gick i pension för några år sedan och är nu politiskt aktiv, sitter i en kommunal nämnd, är med i en teaterförening, en mansgrupp och träffar varje månad några gamla arbetskamrater över en lunch. Dessutom mina anhöriga och fruns anhöriga.
Min läkare gav mig diagnosen lätt depression. Jag kallar mig djupt olycklig. Jag var politiskt aktiv under några år men jag tröttnade på det.
Men då har ju ju en fru iallafall. Det är ju inte samma sak att bara träffa någon sådär ytligt som att ha någon permanent som du har.