• Lexus88

Jag är så himla ensam :/

Jag är så otroligt jävla ensam att jag inte vet vart jag ska ta vägen snart. Jag har inte så bra kontakt med min familj och jag har bott ensam i nu 17 år sedan jag flyttade hemifrån. Har typ bara en vän som jag träffar en gång om året men annars är jag helt ensam utanför arbetstid.

Har varit singel hela livet och att få ha någon att krama när man kommer hem låter som en dröm men samtidigt lika låg sannolikhet att det ska hända som att vinna jackpott på lotto.

Jag har på senare tid börjat läsa en del om självmord och det skrämmer mig lite på samma gång för jag vet inte om jag orkar fortsätta såhär längre.

Är vissa av oss dömda att leva såhär?

• Svar på tråden Jag är så himla ensam :/
  • Lexus88
    Anonym (Klara) skrev 2026-03-09 15:06:21 följande:
    OK, inte första tråden här på FL.

Om du inte är bra på att vara social så blir det ju svårt att hitta någon. Då får du kanske nöja dig med kompisar och släkt/familj istället.

Du behöver ju inte sitta hemma ensam för att du är singel. Gör saker, res, gå på bio, på utställningar mm. Det kommer liksom inte någon kvinna och ringer på din dörr bara så där, du måste ju finnas där kvinnor finns. Men att skapa ett meningsfullt liv fast man är singel går, om man vill. Frågan är hur mkt du vill egentligen. 
    Jag har ju samtidigt ett lägre behov utav social kontakt. Jag känner inget jättestort sug efter att ha vänner. Jag vill egentligen bara ha en partner. Jag vill ha barn någon gång.

Jag sitter inte bara hemma, jag försöker hitta på saker. Jag reser och går på sport. Försöker åka in till stan när det är evenemang i Kungsträdgården och liknande. 
  • Anonym (L)
    Lexus88 skrev 2026-03-09 17:26:26 följande:
    Jag har ju samtidigt ett lägre behov utav social kontakt. Jag känner inget jättestort sug efter att ha vänner. Jag vill egentligen bara ha en partner. Jag vill ha barn någon gång.

Jag sitter inte bara hemma, jag försöker hitta på saker. Jag reser och går på sport. Försöker åka in till stan när det är evenemang i Kungsträdgården och liknande. 
    Men du fattar väl att ingen kvinna vill ha en man som saknar socialt liv? Och framför allt inte som pappa till sina barn.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (L) skrev 2026-03-09 17:37:02 följande:
    Men du fattar väl att ingen kvinna vill ha en man som saknar socialt liv? Och framför allt inte som pappa till sina barn.

Håller med. Och detta är antagligen anledningen till att han är singel. Har man inget socialt liv så träffar man inte folk, och då blir det svårt att hitta någon. 

• Anonym (Agera)

Fast livet funkar inte så. Att du skulle få exakt vad du vill ha (närhet/SEX), på exakt det sätt du vill ha (utan så mycket sociala kontakter) är i princip omöjligt. Det märker du ju själv. Genom att vara så fast i ditt sätt att leva, dömer du dig själv till ett liv i ensamhet. 

Är det du som skyller på ditt barnsliga utseende? Utan att förstå att det du beskriver här är problemet? I så fall finns det på ett poddavsnitt om dig i Flashback forever.
  • Anonym (L)
    Anonym (Klara) skrev 2026-03-09 17:43:15 följande:

Håller med. Och detta är antagligen anledningen till att han är singel. Har man inget socialt liv så träffar man inte folk, och då blir det svårt att hitta någon. 

Jag är i samma sits som TS och har samma problem med nästan inget socialt liv utanför jobbet. Men jag fattar att jag aldrig kommer att träffa någon och har förlikat mig med det. Jag trivs ensam för det mesta men periodvis blir det för ensamt. Men man kan ju inte ha vänner bara för perioder, eller hur?
  • Anonym (Agera)
    Anonym (L) skrev 2026-03-09 17:52:28 följande:
    Jag är i samma sits som TS och har samma problem med nästan inget socialt liv utanför jobbet. Men jag fattar att jag aldrig kommer att träffa någon och har förlikat mig med det. Jag trivs ensam för det mesta men periodvis blir det för ensamt. Men man kan ju inte ha vänner bara för perioder, eller hur?
    Varför skulle du ha en vän bara under en period menar du?
  • Anonym (F)

Du kan tyvärr inte både äta kakan och ha den kvar. Om du vill känna dig mindre ensam och öka chansen till att hitta en partner måste du ge dig ut på aktiviteter där du har chans att lära känna folk, helst sådana där du ofta träffar samma människor.
  • Anonym (F)
    Anonym (Agera) skrev 2026-03-09 17:46:22 följande:
    Fast livet funkar inte så. Att du skulle få exakt vad du vill ha (närhet/SEX), på exakt det sätt du vill ha (utan så mycket sociala kontakter) är i princip omöjligt. Det märker du ju själv. Genom att vara så fast i ditt sätt att leva, dömer du dig själv till ett liv i ensamhet. 

Är det du som skyller på ditt barnsliga utseende? Utan att förstå att det du beskriver här är problemet? I så fall finns det på ett poddavsnitt om dig i Flashback forever.
    Ja, det är samma ts som startat en massa andra trådar om samma sak men inte vill ta till sig av råden han får där.
  • Anonym (Igen)
    Lexus88 skrev 2026-03-09 10:24:35 följande:
    Jag är så himla ensam :/

Jag är så otroligt jävla ensam att jag inte vet vart jag ska ta vägen snart. Jag har inte så bra kontakt med min familj och jag har bott ensam i nu 17 år sedan jag flyttade hemifrån. Har typ bara en vän som jag träffar en gång om året men annars är jag helt ensam utanför arbetstid.

Har varit singel hela livet och att få ha någon att krama när man kommer hem låter som en dröm men samtidigt lika låg sannolikhet att det ska hända som att vinna jackpott på lotto.

Jag har på senare tid börjat läsa en del om självmord och det skrämmer mig lite på samma gång för jag vet inte om jag orkar fortsätta såhär längre.

Är vissa av oss dömda att leva såhär?

Viljen gång i ordning är det du tar upp din ensamhet på fl? 
  • Anonym (L)
    Anonym (Agera) skrev 2026-03-09 17:55:37 följande:
    Varför skulle du ha en vän bara under en period menar du?
    För att jag under längre perioder trivs att vara själv.
Svar på tråden Jag är så himla ensam :/