Inlägg från: Anonym (Olivia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivia)

Otrohet

Anonym (Mia) skrev 2026-03-12 06:47:45 följande:
    Otrohet

Jag är älskarinna. Till sommaren 3år. Han har lovat aty lämna lääääänge. Vi lever som att vi hade ett förhållande. Träffas och pratar varje dag. Så många gånger jag försökt avsluta. Så många terapeuter jag gått till. ett Inte kaos Han mår dåligt men han klarar inte ahh skilja sig. Jag vet att vi är svin. Jag vet att den det är synd om är hans fru och inte oss. Jag vet allt det och är inte oberörd inför det. Jag vet att jag borde slita plåstret och avsluta det vi har och gå igenom det känslomässiga kaos/ångest som ett avslut innebär. Men jag kan inte. Hur ska jag kunna?

Rent krasst, har det gått tre år och han inte har lämnat kommer han nog inte lämna sin fru. Samtidigt slösar su tid och energi på en man som du aldrig kommer kunna gå vidare med i ett förhållande. Ni kommer ju aldrig kunna bo ihop, inte skaffa barn, inte gifta er. nu kanske du inte ens vill ha nåt av det, men med honom kommer du inte kunna få nåt av det.

Är det värt det? Är det så du vill leva ditt liv? 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Kalkylator) skrev 2026-03-12 20:04:19 följande:

Det första du måste förstå är att så länge du ställer upp med sex så behöver han inte lämna. Det är du som möjliggör att han stannar kvar.

Om du stänger kranen däremot och han inte får nåt hemma heller, det är först då en man ser behovet att lämna.

Inget säger ju att han inte får nåt hemma. 
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Mia) skrev 2026-03-12 20:57:12 följande:

Tack alla ni som svarat. Jag har bestämt datum så många gånger och satt ultimatum. Vi blir osams. Han menar på att han är påväg. Att han är gift på papper men inte mer. Men jag vill ha mer än det här. Jag vill somna tillsammans. Inte leva dolt. Vi är båda förbi skaffa barn och hans barn är vuxna och mina på god väg. Jag tycker han borde låta mig gå men försöker jag avsluta blir han arg på mig (upplever jag) och då är jag där och försöker lappa och laga. Det är som ett gift. Har försökt dejta. Han blev rasande när han fick reda på det. Han har gått till kuratorn på vårdcentralen för att få hjälp med sig själv och hans issues som gör att han inte lämnar men känns inte som det hjälper. Han har en tid nästa vecka. Just nu pratar vi inte om det jobbiga alls för han pallar inte och det är så inte jag. 

Om du läser igenom det du har skrivit där ser du kanske att det "förhållande" du har med den gifta mannen är långt ifrån hälsosamt. Han blir arg om du vill lämna? Han blir rasande när du, som är singel, går på dejter? Hur skulle ens ert förhållande vara om det blir ni på riktigt? Vill du inte ha mer, utan sånt drama och bagage?

Om jag var du skulle jag på riktigt blocka och strypa kontakten helt. Och JA, jag förstår att det kommer bli jobbigt för dig, just eftersom du har känslor för honom, men det kommer bli lättare. Så snart kontakten sinat och du får en paus från honom får du ju mer andrum att fokusera på dig själv och vad du vill ha i en relation. Är det svårt att avsluta kan det ju vara enda vägen. Börja prioritera dig själv.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-13 13:49:03 följande:
    Det finns det väl? På min pappas jobb fanns det en kvinna som hette Margit. Hon var snygg och charmig och utåtriktad, och visste precis hur hon skulle manipulera människor (jag träffade henne en gång som barn på min pappas 50-årsdag när han hade bjudit alla på kontoret, och hon visste även precis hur hon skulle prata med ett barn för att man skulle tycka om henne).

Denna Margit förstörde ett stort antal äktenskap på arbetsplatsen, hon verkade se det som en sport att förföra de gifta männen, och min mamma var alltid orolig för att hon skulle försöka med min pappa också - och att han inte skulle stå emot. Ingen vet om hon gjorde det... Men till och med på ålderdomen, när min pappa länge sedan var död, så pratade min mamma med fasa och avsky om denna Margit...

Detta är något helt annat än om man råkar bli kär i en gift man, kanske utan att ens veta att han är gift. Eller om han aldrig pratar om frun, så att det är lätt att glömma att hon finns, eller om han till och med säger att det är dåligt och att han bara avvaktar tills barnen blir stora nog att klara en skilsmässa. 
    Det är ju fortfarande de gifta männen (i det här fallet) som lovat sina fruar trohet i nöd och lust som har ansvar för sina förhållanden, inte Margit. Om de väljer att ligga med nån annan är det ju dom, och enbart dom, som förstört sina förhållanden.
Svar på tråden Otrohet