• blueblue

När ska man ta klivet?

Hej, 
    Lever ett ganska normalt Svensson liv med 2 barn, Hund, Volvo och Villa. 
    Frun och jag är inne på vårt 20-år tillsammans och livet rullar på i den vanliga lunken. 
    För att förstå och för att jag ska få rätt råd så kommer jag ta detta från början.

När vi träffades 2006 så hade vi ett fantastiskt liv, Kärleken spirade helt enkelt! Hon flyttade in hos mig ganska så direkt och allt var kanon! 
    Vi fick vår förstfödda 2010 som var otroligt efterlängtad då vi ville bli föräldrar och 2012 kom syskonet. 
    Här och då var det något som hände. 

Enl mig så dog stora delar av vårt "kärleksliv".
    Jag, likt min fru var konstant trötta vilket är försåtligt med småbarn och jag tänkte väl att det är några år sen faller man tillbaka in i livet vi haft tidigare. Detta har ännu in hänt. 

2018 så lyfte jag detta med min fru att jag saknar vårt kärleksliv, Jag känner mig halv och att livet vi lever är som bästa vänner mer än som kärlekspar. 
    Hon tog till sig detta och det blev en förändring i 2 veckor sedan halkade vi sakta tillbaka in i småbarnsåren. 

2019 så lyfte jag detta ännu en gång, Men då med ett mot krav från hennes sida: Jag vill ha ett barn till! 
    Min spontana reaktion var att säga ganska så direkt: Detta kräver en hel del uppoffringar som kommer beröra vår befintliga barn och deras möjligheter med fritidsaktiviteter, semestrar osv. Hushållets ekonomi kommer också påvekas vilket kräver en planering.

Året gick och ingen förändring skedde. 2020 så lyfte Hon frågan om att skaffa ett barn till. Jag sa då att jag är inte jätte sugen på det med tanke på att vi inte haft ett fungerande kärleks liv sedan 2013 i princip. Hon säger då något som nästan fick mig att vilja kräkas: " Men man blir inte gravid direkt så det blir mycket liggande då" Jag reser på mig och säger: Tror du det enbart är knulla jag vill?! För mig handlar det om närvaro, bli ett, känna sig eftertraktad som man, Vara gin å jang! Jag vill inte vara någon jävla avelstjur! 
    Hon förstod inte alls min poäng. 

Hösten 2023 så var jag redo att lämna, Kom in i självdestruktiva känslor och hela min värld höll på att rasa samman. Jag kunde inte sova fick max 2-3 timmars sömn på nätterna, konstant stressad och tog kontakt med en psykolog. Vi tog ett långt snack om hur jag mådde och det kröp fram att även hon inte mått bra. Hon ska ha haft en del kontakt med sina vänner och kollegor som är äldre som ska ha sagt att detta är en fas som de allra flesta går igenom. Sen lyfte hon återigen att hon ville ha ett barn till och klandrade mig till viss del för att vi inte har ett fungerande kärleksliv. 
    Min ståndpunkt blev då att, är det bara ens vilja i vårt förhållande? Är det bara ens välmående som ska stimuleras? Jag brast u i tårar och sa: "Jag mår skit, kan inte sova, stressad i hela själen! vi har 2 underbara ungar som jag gör allt för, jag ställer upp på precis allt som behöver göras och ändå så hänger du upp dig på din jävla biologiska klocka mer än att se till det vi har!"
    Ett par dagar senare så pratade vi igen och kom fram till att vi måste göra något och arbeta på själva förhållandet. 
    Men som vanligt halkade vi in i gamla mönstret. 

Nu i vintras så gick ett par goda vänner i sär och vi har pratat mycket om detta och att vi håller ihop trotts motgång. Hon frågade vad jag skulle göra om jag levde själv i liknande situation som våra vänner med barn varannan vecka osv. Jag sa att jag troligen skulle försöka skaffa mig en hobby de veckorna som kidsen inte var hos mig och att jag kanske skulle kolla på ett annat jobb som är mer tillfredställande. 
    Vad skulle du göra frågade jag? Jag skulle skaffa en ny snabbt och bli gravid blev svaret. 
    Du ser ser verkligen bara samlevnad som ett verktyg sa jag sen gick jag därifrån.  

2025-03-22 var senast vi hade sex och snart firar vi årsdag då det är den 12/3-26 idag. 

Tilläggas ska att vår vardag med allt som ska göras är riktigt bra, som jag skrev ovan vi är som bästa vänner och jag kan inte tänka mig ett liv utan henne. 

Frågan är dock hur mycket och hur länge min själ klarar av. 

En god vän sa till mig: Du är för snäll, du ser aldrig till dig själv och det kan vara läge att börja må bra. 

• Svar på tråden När ska man ta klivet?
  • Anonym (Gammal i gamet)

Med barn som är 16 och 14 kan man absolut skilja sig utan så mycket skuldkänslor tycker jag. Deras värld kommer inte att gå under, de kan resa mellan er på egen hand osv osv.

Å andra sidan- har du stått ut så här länge kan du nog också härda ut i några år till. Jag vet faktiskt ett par som bestämde att de skulle leva ihop till sista barnet tog studenten med 7 år kvar dit, och att båda hade egna samliv för sig under tiden. Men det sista är nog ovanligt.

Om du verkligen tror att er sexuella relation är över- fråga vad hon föredrar- separation nu eller att du får ha en KK bredvid och fortsätter med projekt Familjen AB till studenten.

Jag må vara kvinna men jag tycker inte det är kärleksfullt eller humant att kräva att den andra slutar ha sex bara för att man själv inte känner för det längre. 

• Anonym (Råmeå)
    Anonym (Råmeå) skrev 2026-03-12 16:16:43 följande:

Jag förstår inte hur man kan tänka att sexlivet är dött, men att vi har ju annat som är trevligt. Husvagnen och barnen och hunden.

Att leva ihop utan sex skulle vara helt oacceptabelt för mig. Det är som om den ena skulle säga att "jag vill leva med dig, men jag vill inte att pratar så mycket med varandra" eller "vi är ett par, men jag vill att vi äter vid olika tider".

Anonym (Gammal i gamet) skrev 2026-03-12 21:04:12 följande:
    Och hur länge har du varit i samma relation då?
    I 27 år, båda 60+
  • blueblue

Jag tackar för alla svar och för att ni tar er tiden att läsa min historia.
    Mina tankar om samliv är inte att få utlopp, utan handlar om att få långsiktig bekräftelse vilket inte ett engångs ligg skulle hjälpa. 
    Skaffa en KK tror jag bara kommer leda till en känslomässig katastrof på sikt antingen för min fru, mig, motpart och till slut mina barn. 

Söka hjälp är något jag absolut skulle kunna tänka mig att göra, frågan är dock om min fru är lika villig till detta. 
    Jag har nämnt detta ett par gånger och hon har varit väldigt avig till detta, misstänker att hon är rädd för vad som kommer och kan komma fram. 

Vårt liv tillsammans har också sina positiva sidor, vi gör mycket saker tillsammans som faktiskt är roligt, vi skrattar mycket ihop fortfarande, vi åker på resor, semestrar, fixar å styr. 
    Det är därför jag skrev att vi är som bästa vänner, Vi är därför varandra.

Någon skrev att man kan härda ut och jag är inte en personen som springer när det är jobbigt men frågan är hur länge jag ska orka. 
    Rom byggdes inte på en dag och jag förväntar mig inte att förändring ska ske snabbt, det är också därför jag valt att ge allt tid. 
    Som ni kanske förstår så älskar jag denna kvinna, hon är mitt livs kärlek och det sista jag vill är att lämna.

• Anonym (Råmeå)
    blueblue skrev 2026-03-13 10:12:30 följande:

Mina tankar om samliv är inte att få utlopp, utan handlar om att få långsiktig bekräftelse vilket inte ett engångs ligg skulle hjälpa. 
    Skaffa en KK tror jag bara kommer leda till en känslomässig katastrof på sikt antingen för min fru, mig, motpart och till slut mina barn. 

Söka hjälp är något jag absolut skulle kunna tänka mig att göra, frågan är dock om min fru är lika villig till detta. 
    Jag har nämnt detta ett par gånger och hon har varit väldigt avig till detta, misstänker att hon är rädd för vad som kommer och kan komma fram. 

Vårt liv tillsammans har också sina positiva sidor, vi gör mycket saker tillsammans som faktiskt är roligt, vi skrattar mycket ihop fortfarande, vi åker på resor, semestrar, fixar å styr. 

Någon skrev att man kan härda ut och jag är inte en personen som springer när det är jobbigt men frågan är hur länge jag ska orka. 
    Rom byggdes inte på en dag och jag förväntar mig inte att förändring ska ske snabbt, det är också därför jag valt att ge allt tid. 
    Som ni kanske förstår så älskar jag denna kvinna, hon är mitt livs kärlek och det sista jag vill är att lämna.

Ja men då så. Då är det bara att bita ihop.
  • Anonym (Sett från sidan)

Du påminner om min sambo. Han hade det som dig med sitt ex, och var så olycklig att han höll på att gå under. Precis som du tyckte han vardagen fungerade bra och "Familjen AB", men för henne var inte kärlekslivet eller parförhållandet viktigt. Han ville ha tvåsamhet och ett tydligt VI. Han tog till sist steget och begärde skilsmässa, och träffade mig.

Till en början gick det ganska lugnt till mellan honom och exet, men så småningom bröt ett 3-årigt helvete ut med tvist om barnens boende och umgänge. Bör tilläggas att i detta fall var barnen under skolåldern, men för er är ju barnen äldre och har mycket mer att säga till om själva.

Så för mig låter det nog som att skilsmässa är det vettigaste. Ni har olika mål och värderingar och olika kärleksspråk. Du har gått hos psykolog, men tycker det lämnade lite oklart om ni har gått i samtalstöd tillsammans? Ni verkar ju ändå kunna prata med varandra, även kring de svåra frågorna, så kanske inte terapi skulle göra så mycket till eller från.
    Det finns någon annan där ute som kan göra dig lycklig och som du kan göra lycklig. Samtidigt.

• Anonym (Granbarr)

Fast ÄR hon verkligen ditt livs kärlek om det nu så uppenbart är så skavigt  och skevt mellan er? 
    Ellrr försöker du bara hålla fast vid det som en gång var? 
    Ni vill inte längre samma saker och och ni drar er åt varsitt håll och känslorna har så uppenbart tappat gnistan . Hon har klart och tydligt sagt att hon inte längre vill ha dig om det inte blir ett barn. 
    Tycker du att det är kärlek? 

Att man har kul ihop är ingen motsättning I att samtidigt ha ett äktenskap i  kris... För att det roliga blir ett extra uppskattat andningshål där båda anstränger sig max i den vänskap som finns... För att orka stå ut med det som inte fungerar alls... du vet man bygger fullt cirkustält till elefanten I rummet... 
  • Anonym (.-.-.)

Hur pallar man kasta bort sin tid såhär? År efter år utan kärlek. Inte för att det är krig eller svält. Utan för att man inte klarar att göra ngt åt sin situation i välstånd ens.

• Anonym (Grabb)

Mitt bästa tips blir att lyft luren, eller veva igång mailen och ta kontakt med din kommun och boka tid hos familjerådgivningen.

Du kommer med största sannolikhet att få vänta på att få en tid...

Se det som ett lackmustest för din och er relation. 

När du fått en "bokningsbekräftelse" så kan du antingen direkt säga att "nu har jag bokat tid", eller så väntar du en-två veckor innan det är dags för mötet. Your call!

Ni har ju ett relationsproblem, och det har ni surrat om i omgångar sedan 2018(!).

Tycker att det är fint att du betonar att detta inte enkom handlar om sex. Att "kn*lla går fort, att älska tar tid". Eller att du tror att lösningen ligger i att skaffa en kk, eller öppna upp förhållandet. 

Jag köper det du säger, och kan känna igen mig i dina känslor. Klart man vill känna en närhet, en intimitet, att man blir vald, att någon åtrår en. Det är tämligen mänskligt, oavsett om man är kvinna eller man kan tilläggas.

Tycker nog att du har bitit ihop länge nog. 

• Anonym (Jobbigt)

Jag har lite samma sits men där jag är den som inte vill ha närheten men känner ändå mycket som fungerar. Det känns konstigt att bryta ett lugn till vad som blir kaos o kanske osämja. Bryta upp o såra sin "bästa vän". Även om man kan förstå att det är ohållbart o fortsätta i samma lunk... har också äldre barn.. drar på saken för att man har saker som händer i livet... men de kommer ju aldrig "passa"... allt gör bara ont hur man än gör... längtar mycket efter att bara ta hand om mig själv..

• Anonym (Komplext)

Det är inte alltid så svart eller vitt i relationer. Jag är själv i en relation sen 25+ år och det har varit upp och er med sexlivet i många år (mest ner från min sida). Kanske skulle jag ha mer lust med en ny man, jag upplever att det är svårt med passion (och även attraktion) efter många år tillsammans.

Men vi är äldre än vad ni är och har utflugna barn och har ändå kommit fram till att vi trivs så fantastiskt bra ihop, vi har ändå mer intimitet och sexliv än ett vanligt kompis- eller syskonpar har. Men visst, just den biten kanske båda skulle gilla bättre i andra relationer. Men som sagt, då är risken att man inte får allt annat man tycker är bra i nuvarande relation, ja man kanske inte hamnar i någon relation alls! Vi gillar ju verkligen vårt gemensamma liv, så verkar inte alla som stannar kvar i sina relationer i tråden känna.

Med det sagt så tycker jag att er situation är annorlunda. Ni vill ju båda något som den andra inte kan ge, hon ett barn och du ett bättre samliv (inte enbart sex vad jag förstår). 

Antingen så har hon väldigt lågt intresse för sex- och samliv generellt eller så är hon helt enkelt inte attraherad av dig. Det sistnämnda tror jag kan vara väldigt svårt att erkänna både för sig själv och för sin partner, men är så fallet så kommer det ju aldrig att bli bättre. Jag tror ni måste ta hjälp av parterapi och där vara väldigt ärliga mot varandra. Och självrannsaka er vad ni kan tänka er att avstå för att vara kvar i relationen. Som det låter nu skulle du få avstå ett samliv och hon ett barn. Ganska tuffa grejor att göra avkall på. Samtidigt är ju inte ett barn något man kan förhandla om, båda ska ju känna att det känns rätt.  

Sen vet man ju bara vad man har, inte vad man kan få.

• Ohmygosh
    blueblue skrev 2026-03-12 09:13:19 följande:
    När ska man ta klivet?

Du borde ta klivet. Jag är visserligen kvinna, men levde i en liknande situation i mer än 20 år. Jag ångrar mig inte.

Året gick och ingen förändring skedde. 2020 så lyfte Hon frågan om att skaffa ett barn till. Jag sa då att jag är inte jätte sugen på det med tanke på att vi inte haft ett fungerande kärleks liv sedan 2013 i princip. Hon säger då något som nästan fick mig att vilja kräkas: " Men man blir inte gravid direkt så det blir mycket liggande då" Jag reser på mig och säger: Tror du det enbart är knulla jag vill?! För mig handlar det om närvaro, bli ett, känna sig eftertraktad som man, Vara gin å jang! Jag vill inte vara någon jävla avelstjur! 

Du har tagit upp vad du känner och behöver och hon kontrar med att hon vill ha ytterligare ett barn. Förstår din frustration. En kärleksrelation handlar om så mycket mer än att skaffa barn.

Hösten 2023 så var jag redo att lämna, Kom in i självdestruktiva känslor och hela min värld höll på att rasa samman. Jag kunde inte sova fick max 2-3 timmars sömn på nätterna, konstant stressad och tog kontakt med en psykolog. Vi tog ett långt snack om hur jag mådde och det kröp fram att även hon inte mått bra. Hon ska ha haft en del kontakt med sina vänner och kollegor som är äldre som ska ha sagt att detta är en fas som de allra flesta går igenom. Sen lyfte hon återigen att hon ville ha ett barn till och klandrade mig till viss del för att vi inte har ett fungerande kärleksliv. 
    Min ståndpunkt blev då att, är det bara ens vilja i vårt förhållande? Är det bara ens välmående som ska stimuleras? Jag brast u i tårar och sa: "Jag mår skit, kan inte sova, stressad i hela själen! vi har 2 underbara ungar som jag gör allt för, jag ställer upp på precis allt som behöver göras och ändå så hänger du upp dig på din jävla biologiska klocka mer än att se till det vi har!"

Det här gjorde mig riktigt ledsen att läsa. Det kan vara så att hon faktiskt tror att ett barn till skulle göra saker bättre mellan er, men så blir det sällan. Att äldre personer säger att "det är en fas som alla går igenom" känner jag igen från mitt eget liv, men bara för att något kan vara en fas betyder inte att det är det för alla. Du har lyft problemet i många år, inget har hänt. Det är ingen fas, det är ett mönster som upprepar sig. 

Nu i vintras så gick ett par goda vänner i sär och vi har pratat mycket om detta och att vi håller ihop trotts motgång. Hon frågade vad jag skulle göra om jag levde själv i liknande situation som våra vänner med barn varannan vecka osv. Jag sa att jag troligen skulle försöka skaffa mig en hobby de veckorna som kidsen inte var hos mig och att jag kanske skulle kolla på ett annat jobb som är mer tillfredställande. 
    Vad skulle du göra frågade jag? Jag skulle skaffa en ny snabbt och bli gravid blev svaret. 
    Du ser ser verkligen bara samlevnad som ett verktyg sa jag sen gick jag därifrån.  

För min del stannade jag kvar i några år till, vilket var dumt, men jag ville inte bara ha dem halva tiden. Jag reviderade det i efterhand, de flesta tonåringar vill inte umgås alltför mycket med sina föräldrar och de hade mått bättre av att ha en gladare mamma. 

2025-03-22 var senast vi hade sex och snart firar vi årsdag då det är den 12/3-26 idag. 

Det var samma för mig. Sex alldeles för sällan. En gång per år är för sällan. 

Tilläggas ska att vår vardag med allt som ska göras är riktigt bra, som jag skrev ovan vi är som bästa vänner och jag kan inte tänka mig ett liv utan henne. 

Du behöver inte ha ett liv utan henne. Ni kan fortfarande bo nära varandra, hjälpas åt i vardagen och vara vänner. Jag har fått tillbaka en av mina närmaste vänner efter skilsmässan, min ex-man. 😊

En god vän sa till mig: Du är för snäll, du ser aldrig till dig själv och det kan vara läge att börja må bra. 

Du har bara ett liv. Lev det. Ta hand om dig! ❤️

• Anonym (Gammal i gamet)
    Anonym (Råmeå) skrev 2026-03-13 08:58:53 följande:
    Anonym (Råmeå) skrev 2026-03-12 16:16:43 följande:

Jag förstår inte hur man kan tänka att sexlivet är dött, men att vi har ju annat som är trevligt. Husvagnen och barnen och hunden.

Att leva ihop utan sex skulle vara helt oacceptabelt för mig. Det är som om den ena skulle säga att "jag vill leva med dig, men jag vill inte att pratar så mycket med varandra" eller "vi är ett par, men jag vill att vi äter vid olika tider".

I 27 år, båda 60+
    Bar jobbat, vi är på 25+ år med och jag var på väg bort för 3 år sen men ångrade mig. Tycker dock samlivet har dött helt av sig själv, på båda håll, fast vi säger att vi vill.
  • Anonym (M)

Jamen något väldigt fel är det, om hon bara vill ha sex med dig för att få ett barn. Hon kanske tycker att du är en jysst petson, men hon ser dig inte som en partner. 

Kan du leva så? Hon verkar ha lämnat förhållandet mentalt redan när hon nu inte vill gå i parterapi. Som du säger kan hon vara rädd för att säga att hon inte är attraherad av dig som man. 

Nej, lev i sanning. 

Ungeför hälften av alla äktenskap i Sverige slutar i skilsmässa, genomsnittligt efter 12 år tror jag att det var.
  • Fjäril kär

Hur länge du ska orka och hur länge du ska stå ut handlar väl om vad exakt du väntar på?
    Vad förväntar du dig ska hända? Och HUR ska något kunna hända om ingen av er faktiskt gör en konkret ansträngning?  
  • Anonym (M)
    Anonym (Gammal i gamet) skrev 2026-03-13 18:57:51 följande:
    Bar jobbat, vi är på 25+ år med och jag var på väg bort för 3 år sen men ångrade mig. Tycker dock samlivet har dött helt av sig själv, på båda håll, fast vi säger att vi vill.
    Inte helt ovanligt faktiskt, speciellt när man kommer över 60 börjar det bli vanligare.
    Men det bygger på att båda tycker att det är O. K. 
  • Anonym (Z)
    blueblue skrev 2026-03-12 09:13:19 följande:
    När ska man ta klivet?

Hej, 
    Lever ett ganska normalt Svensson liv med 2 barn, Hund, Volvo och Villa. 
    Frun och jag är inne på vårt 20-år tillsammans och livet rullar på i den vanliga lunken. 
    För att förstå och för att jag ska få rätt råd så kommer jag ta detta från början.

När vi träffades 2006 så hade vi ett fantastiskt liv, Kärleken spirade helt enkelt! Hon flyttade in hos mig ganska så direkt och allt var kanon! 
    Vi fick vår förstfödda 2010 som var otroligt efterlängtad då vi ville bli föräldrar och 2012 kom syskonet. 
    Här och då var det något som hände. 

Enl mig så dog stora delar av vårt "kärleksliv".
    Jag, likt min fru var konstant trötta vilket är försåtligt med småbarn och jag tänkte väl att det är några år sen faller man tillbaka in i livet vi haft tidigare. Detta har ännu in hänt. 

2018 så lyfte jag detta med min fru att jag saknar vårt kärleksliv, Jag känner mig halv och att livet vi lever är som bästa vänner mer än som kärlekspar. 
    Hon tog till sig detta och det blev en förändring i 2 veckor sedan halkade vi sakta tillbaka in i småbarnsåren. 

2019 så lyfte jag detta ännu en gång, Men då med ett mot krav från hennes sida: Jag vill ha ett barn till! 
    Min spontana reaktion var att säga ganska så direkt: Detta kräver en hel del uppoffringar som kommer beröra vår befintliga barn och deras möjligheter med fritidsaktiviteter, semestrar osv. Hushållets ekonomi kommer också påvekas vilket kräver en planering.

Ett par dagar senare så pratade vi igen och kom fram till att vi måste göra något och arbeta på själva förhållandet. 
    Men som vanligt halkade vi in i gamla mönstret. 

Vilken jävla bitch!! Skilj dig och säg åt henne att man kan betala för insemination nuförtiden. Hon låter helt känslodöd på alla plan.
  • Anonym (M)

Bara att vänta gör inte saker i en relation bättre. Förstår att du är i en hjärtskärande situation nu.

Svar på tråden När ska man ta klivet?