• blueblue

När ska man ta klivet?

Hej, 
    Lever ett ganska normalt Svensson liv med 2 barn, Hund, Volvo och Villa. 
    Frun och jag är inne på vårt 20-år tillsammans och livet rullar på i den vanliga lunken. 
    För att förstå och för att jag ska få rätt råd så kommer jag ta detta från början.

När vi träffades 2006 så hade vi ett fantastiskt liv, Kärleken spirade helt enkelt! Hon flyttade in hos mig ganska så direkt och allt var kanon! 
    Vi fick vår förstfödda 2010 som var otroligt efterlängtad då vi ville bli föräldrar och 2012 kom syskonet. 
    Här och då var det något som hände. 

Enl mig så dog stora delar av vårt "kärleksliv".
    Jag, likt min fru var konstant trötta vilket är försåtligt med småbarn och jag tänkte väl att det är några år sen faller man tillbaka in i livet vi haft tidigare. Detta har ännu in hänt. 

2018 så lyfte jag detta med min fru att jag saknar vårt kärleksliv, Jag känner mig halv och att livet vi lever är som bästa vänner mer än som kärlekspar. 
    Hon tog till sig detta och det blev en förändring i 2 veckor sedan halkade vi sakta tillbaka in i småbarnsåren. 

2019 så lyfte jag detta ännu en gång, Men då med ett mot krav från hennes sida: Jag vill ha ett barn till! 
    Min spontana reaktion var att säga ganska så direkt: Detta kräver en hel del uppoffringar som kommer beröra vår befintliga barn och deras möjligheter med fritidsaktiviteter, semestrar osv. Hushållets ekonomi kommer också påvekas vilket kräver en planering.

Året gick och ingen förändring skedde. 2020 så lyfte Hon frågan om att skaffa ett barn till. Jag sa då att jag är inte jätte sugen på det med tanke på att vi inte haft ett fungerande kärleks liv sedan 2013 i princip. Hon säger då något som nästan fick mig att vilja kräkas: " Men man blir inte gravid direkt så det blir mycket liggande då" Jag reser på mig och säger: Tror du det enbart är knulla jag vill?! För mig handlar det om närvaro, bli ett, känna sig eftertraktad som man, Vara gin å jang! Jag vill inte vara någon jävla avelstjur! 
    Hon förstod inte alls min poäng. 

Hösten 2023 så var jag redo att lämna, Kom in i självdestruktiva känslor och hela min värld höll på att rasa samman. Jag kunde inte sova fick max 2-3 timmars sömn på nätterna, konstant stressad och tog kontakt med en psykolog. Vi tog ett långt snack om hur jag mådde och det kröp fram att även hon inte mått bra. Hon ska ha haft en del kontakt med sina vänner och kollegor som är äldre som ska ha sagt att detta är en fas som de allra flesta går igenom. Sen lyfte hon återigen att hon ville ha ett barn till och klandrade mig till viss del för att vi inte har ett fungerande kärleksliv. 
    Min ståndpunkt blev då att, är det bara ens vilja i vårt förhållande? Är det bara ens välmående som ska stimuleras? Jag brast u i tårar och sa: "Jag mår skit, kan inte sova, stressad i hela själen! vi har 2 underbara ungar som jag gör allt för, jag ställer upp på precis allt som behöver göras och ändå så hänger du upp dig på din jävla biologiska klocka mer än att se till det vi har!"
    Ett par dagar senare så pratade vi igen och kom fram till att vi måste göra något och arbeta på själva förhållandet. 
    Men som vanligt halkade vi in i gamla mönstret. 

Nu i vintras så gick ett par goda vänner i sär och vi har pratat mycket om detta och att vi håller ihop trotts motgång. Hon frågade vad jag skulle göra om jag levde själv i liknande situation som våra vänner med barn varannan vecka osv. Jag sa att jag troligen skulle försöka skaffa mig en hobby de veckorna som kidsen inte var hos mig och att jag kanske skulle kolla på ett annat jobb som är mer tillfredställande. 
    Vad skulle du göra frågade jag? Jag skulle skaffa en ny snabbt och bli gravid blev svaret. 
    Du ser ser verkligen bara samlevnad som ett verktyg sa jag sen gick jag därifrån.  

2025-03-22 var senast vi hade sex och snart firar vi årsdag då det är den 12/3-26 idag. 

Tilläggas ska att vår vardag med allt som ska göras är riktigt bra, som jag skrev ovan vi är som bästa vänner och jag kan inte tänka mig ett liv utan henne. 

Frågan är dock hur mycket och hur länge min själ klarar av. 

En god vän sa till mig: Du är för snäll, du ser aldrig till dig själv och det kan vara läge att börja må bra. 

• Svar på tråden När ska man ta klivet?
  • Batikhäxa
    blueblue skrev 2026-03-12 09:13:19 följande:
    När ska man ta klivet?

Hej, 
    Frun och jag är inne på vårt 20-år tillsammans och livet rullar på i den vanliga lunken. 
    För att förstå och för att jag ska få rätt råd så kommer jag ta detta från början.

När vi träffades 2006 så hade vi ett fantastiskt liv, Kärleken spirade helt enkelt! Hon flyttade in hos mig ganska så direkt och allt var kanon! 
    Vi fick vår förstfödda 2010 som var otroligt efterlängtad då vi ville bli föräldrar och 2012 kom syskonet. 

Jag, likt min fru var konstant trötta vilket är försåtligt med småbarn och jag tänkte väl att det är några år sen faller man tillbaka in i livet vi haft tidigare. Detta har ännu in hänt. 

2018 så lyfte jag detta med min fru att jag saknar vårt kärleksliv, Jag känner mig halv och att livet vi lever är som bästa vänner mer än som kärlekspar. 
    Hon tog till sig detta och det blev en förändring i 2 veckor sedan halkade vi sakta tillbaka in i småbarnsåren. 

2019 så lyfte jag detta ännu en gång, Men då med ett mot krav från hennes sida: Jag vill ha ett barn till! 
    Min spontana reaktion var att säga ganska så direkt: Detta kräver en hel del uppoffringar som kommer beröra vår befintliga barn och deras möjligheter med fritidsaktiviteter, semestrar osv. Hushållets ekonomi kommer också påvekas vilket kräver en planering.

Året gick och ingen förändring skedde. 2020 så lyfte Hon frågan om att skaffa ett barn till. Jag sa då att jag är inte jätte sugen på det med tanke på att vi inte haft ett fungerande kärleks liv sedan 2013 i princip. Hon säger då något som nästan fick mig att vilja kräkas: " Men man blir inte gravid direkt så det blir mycket liggande då" Jag reser på mig och säger: Tror du det enbart är knulla jag vill?! För mig handlar det om närvaro, bli ett, känna sig eftertraktad som man, Vara gin å jang! Jag vill inte vara någon jävla avelstjur! 

Hösten 2023 så var jag redo att lämna, Kom in i självdestruktiva känslor och hela min värld höll på att rasa samman. Jag kunde inte sova fick max 2-3 timmars sömn på nätterna, konstant stressad och tog kontakt med en psykolog. Vi tog ett långt snack om hur jag mådde och det kröp fram att även hon inte mått bra. Hon ska ha haft en del kontakt med sina vänner och kollegor som är äldre som ska ha sagt att detta är en fas som de allra flesta går igenom. Sen lyfte hon återigen att hon ville ha ett barn till och klandrade mig till viss del för att vi inte har ett fungerande kärleksliv. 
    Min ståndpunkt blev då att, är det bara ens vilja i vårt förhållande? Är det bara ens välmående som ska stimuleras? Jag brast u i tårar och sa: "Jag mår skit, kan inte sova, stressad i hela själen! vi har 2 underbara ungar som jag gör allt för, jag ställer upp på precis allt som behöver göras och ändå så hänger du upp dig på din jävla biologiska klocka mer än att se till det vi har!"
    Ett par dagar senare så pratade vi igen och kom fram till att vi måste göra något och arbeta på själva förhållandet. 

Nu i vintras så gick ett par goda vänner i sär och vi har pratat mycket om detta och att vi håller ihop trotts motgång. Hon frågade vad jag skulle göra om jag levde själv i liknande situation som våra vänner med barn varannan vecka osv. Jag sa att jag troligen skulle försöka skaffa mig en hobby de veckorna som kidsen inte var hos mig och att jag kanske skulle kolla på ett annat jobb som är mer tillfredställande. 
    Vad skulle du göra frågade jag? Jag skulle skaffa en ny snabbt och bli gravid blev svaret. 
    Du ser ser verkligen bara samlevnad som ett verktyg sa jag sen gick jag därifrån.  

2025-03-22 var senast vi hade sex och snart firar vi årsdag då det är den 12/3-26 idag. 

Tilläggas ska att vår vardag med allt som ska göras är riktigt bra, som jag skrev ovan vi är som bästa vänner och jag kan inte tänka mig ett liv utan henne. 

En god vän sa till mig: Du är för snäll, du ser aldrig till dig själv och det kan vara läge att börja må bra. 

Du verkar ha varit olycklig i er relation längre än du varit lycklig. Ni verkar inte nå varandra och jag tycker ni borde gå i parterapi för att komma vidare (tillsammans, eller separat).

Utifrån vad du berättar låter det som att hon inte är attraherad av dig längre. Hon är mest intresserad av fler barn, och skulle kunna tänka sig att skaffa det med en ny snabbt. Det låter som att ni har en rejäl uppförsbacke, men ni bör nog ta extern hjälp för att reda i detta. Ni verkar aldrig nå varandra och prata färdigt, för att sedan gilla läget.

Livet är för kort för att leva i en olycklig relation så länge. Antingen förändra eller separera är mitt tips. 
  • Lönnsirap

Spontant tänker jag det låter som att ni fastnat i en relation som inte är tillräckligt dålig för att snabbt lämna, men heller inte tillräckligt bra för att ni båda ska vara nöjda och lyckliga. 

Det har gått snart 3 år sedan du tänkte lämna senast och det är naturligtvis bra att inte vara alltför spontant när det kommer till att separera. Å andra sidan är det ju också ett tecken på att ni blivit lite bekväma i att relationen faktiskt inte är så bra, men att livet ändå fungerar. 

Det är naivt att tro att ni kommer förbi bästa vänner och ha en god relation om ni separerar, så det är ju rimligt att fundera på tajmingen. Vill hon verkligen ha ett barn till, kosta vad det kosta vill, är det kanske viktigt att ni pratar om det, så att ni kan gå vidare just som vänner. 

• Anonym (Granbarr)

Ni är olyckliga båda två men gömmer er bakom fasaden "det fungerar " för att slippa tänka mer än dit... 

Men egentligen såhär utifrån är det uppenbart så mycket som överhuvudtaget inte alls fungerar.. 

Att få logistik att fungera och ha middag på bordet och få rena kläder är varken ett fungerande förhållande eller en vardag som fungerar.  Det är basic behov.  Det är sånt man gör per automatik. 

Ni gör varandra olycklig och ni gör varandra illa .

Ni behöver gå isär och bli lycklig på varsitt håll. 

Och nej man räddar inte ett förhållande med ett barn till, så oerhört egoistiskt tänkt och det är barnet som får betala priset. 

• Anonym (???)

Varför framställer du henne (och hennes jävla biologiska klocka) som mer egoistisk än dig och dig själv som för snäll? Kvinnor kan inte vänta med barn som män kan. Hon anklagar dig delvis för ert bristande kärleksliv så ni är ju två om det..

• Anonym (Grabb)

Gripande historia.

Tänker lite som "Batikhäxa" (ovan). Det låter ju fint att du säger att er vardag funkar, engagemang i barnen, att du inte kan tänka dig ett liv utan henne.

Men samtidigt, hur "lycklig" är du egentligen? Hur mycket av positiv kommunikation om er relation har ni egentligen? Mellan åren 2018-2020 så står ni och stampar frågan kring ert sex-och samliv och barnfrågan. Innan dess så har ni kämpat på med småbarnsåren och glidit isär gällande ert samliv...

Vips så passerar ytterligare tre år och du hamnar i ett depressivt läge, och tar hjälp. Ni har ytterligare samtal, men så passerar ytterligare två år.

Helt ärligt. Ni verkar inte varandra, ni kommer inte ner på djupet, utan ni samtalar sen "går ni åt varsitt håll".

Men ni verkar inte under alla dessa år valt att ta någon hjälp som par... Det skulle vara mitt första tips. Men frågan är om "tåget redan har gått"? Givet att din fru verkar väldigt upptagen med att "ett ytterligare barn" är hennes definitiva svar på er tämligen långa (tidsspann) samtal kring sex, samliv, närhet, intimitet.

Samt att när ni lyfter den tuffa frågan kring "hur skulle livet se ut som separerad" i perspektivet er bekantskapskrets, så verkar du trots allt ha en en insikt i hur livet skulle kunna te sig för dig. Men din fru slänger ur sig ett svar som, ursäkta, känns väldigt oempatiskt och osympatiskt...

Tycker nog att du skall (börja) tänka mer på dig själv, och dina barn, som förtjänar en pappa som mår bra. 

Hellre lycklig själv en olycklig tillsammans...

• Anonym (Råmeå)

Jag förstår inte hur man kan tänka att sexlivet är dött, men att vi har ju annat som är trevligt. Husvagnen och barnen och hunden.

Att leva ihop utan sex skulle vara helt oacceptabelt för mig. Det är som om den ena skulle säga att "jag vill leva med dig, men jag vill inte att pratar så mycket med varandra" eller "vi är ett par, men jag vill att vi äter vid olika tider".

• Fjäril kär

Att stanna kvar i ett förhållande som inte fungerar är väl det mest egoistiska båda parter kan göra eftersom det dåliga förhållandet blir ett verktyg man håller mot varandra i diskussioner ( klassikern "men du då.." )  

Ssmt att man utsätter sina barn för det dåliga förhållandet för att man är för feg att att ta konsekvenserna. 

Det är det du ivrigt framhäver som "det fungerar ".

Nej det fungerar inte.  Ni båda vill bara slippa undan ansvar och konsekvenser..   

Och det är exakt därför förändring inte håller för det innebär konsekvenser och det vill ni slippa undan..  

• Anonym (M)
    blueblue skrev 2026-03-12 09:13:19 följande:
    När ska man ta klivet?

Hej, 

Ni är inget bra par. Hon ville ha ett barn till och du ville inte. Du vill ha mer sex, men hon vill inte (eller bara om det resulterar i ett barn).

Om barnen är lite äldre så tycker jag att ni ska separera. Hon har ju uppenbarligen ingen lust till dig.

Man lever faktiskt bara en gång. 

Då kan hon hitta någon som hon vill ha sex med och du kan också leta efter någon ny.
  • Anonym (M.)

TS, det finns ju bara fyra alternativ, och vilket du ska välja vet bara du:

1. Stå ut för barnens skull - det är avgjort det bästa för barnen i ert fall, eftersom din fru till och med har sagt rakt ut att hon kommer att försöka träffa en ny man på en gång att skaffa barn med. Var hamnar dina barn i detta? Den nye mannen kan ju dessutom bli vilken galning som helst

2. Ta ut skilsmässa, med ovanstånde risker

3. Ställa ultimatum från din fru att du ska få ha en älskarinna eller KK. Det tycker jag att hon borde gå med på under de här omständigheterna, men kanske gör hon inte det

4. Vara otrogen. Under dessa omständigheter tycker jag inte att du behöver ha några moraliska betänkligheter, för din fru kan ju inte heller begära att du ska leva utan sex hur länge som helst 

Anonym (Råmeå) skrev 2026-03-12 16:16:43 följande:

Jag förstår inte hur man kan tänka att sexlivet är dött, men att vi har ju annat som är trevligt. Husvagnen och barnen och hunden.

Att leva ihop utan sex skulle vara helt oacceptabelt för mig. Det är som om den ena skulle säga att "jag vill leva med dig, men jag vill inte att pratar så mycket med varandra" eller "vi är ett par, men jag vill att vi äter vid olika tider".

Alltså, det KAN man ju. Det finns fler vita äktenskap än man tror. Särskilt bland äldre såklart. Men båda måste ju vara överens om det i så fall. Tyvärr är det vanligt att kvinnor tappar lusten för sex när de har fått sina barn, vilket kan ha både hormonella och känslomässiga orsaker - alternativt att de aldrig hade någon sexlust från början, utan bara spelade för att få sin familj. 
  • Anonym (Gammal i gamet)
    Anonym (Råmeå) skrev 2026-03-12 16:16:43 följande:

Och hur länge har du varit i samma relation då?
Svar på tråden När ska man ta klivet?