Inlägg från: Anonym (Olivia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivia)

Hur ofta städar ni?

Jag städar efter behov, ork och lust..  det innebär att jag gör nånting  litet varje dag och därmed  storstädar jag aldrig .

Storstäda för mig är att röja en garderob,  skura balkongen eller sortera källarförråd..  

Idag har jag tex dammat bokhyllan,  plockat ur prydnadssaker,  torkat med våt trsa bpde hylla och alla saker och lagt böcker i ordning.   Det fick räcka. 

Imorgon städas badrummet . Enbart. 

Med denna takt har jag både dammsugit och våttorkat ungefär var 8:e dag  . 

Självklart gör jag vardagens plock också men att glra lite varje dag tar ingen tid och städning blir aldrig ett projekt. 15 min om dagen räcker. 

Inte ens när familjens alla barn bodde hemma var det smutsigt och jag körde samma 15 min då också.  15 min ör effektivt när man vet vad man ska göra och hur..

• Anonym (Olivia)

Alltid när jag läser/svarar i såna här trådar så blir jag alltid så ställd över folks städvanor, eller ska jag snarare säga bristen på dom.. Har folk aldrig lärt sig HUR man städar? Eller är alla uppvuxen med en mamma med både Asperger, ADHD och OCD? 

Allt verkar så omständligt och komplicerat för så många människor.  
    Ser snarare ut som att insatsstyrkan letar knarkgömmor än att man faktiskt städar.  

Nej du behöver inte hänga ut alla 14 mattor och lägga allt Lego i diskmaskinen bara för att dammsuga lite i köket 
    Nej att torka köksbordet kräver inte 4 sprayer,  möblera om köksskåpen och 5 trasor och en skiftnyckel 
    Nej din lilla dotter är inte automatiskt ett radioaktivt kärnavfall som måste bada i 1 timma och städa köket för att hon spiller lite sylt på mattan.. 

Alltså vad är detta ens? Detta är inte städning utan mani och bacillskräck.  

• Anonym (Olivia)
    Anonym (stök) skrev 2026-03-13 14:26:04 följande:
    Var i tråden läser du såna saker? Tycker alla som svarat här verkar har rätt vettigt förhållningssätt till städningen och vet hur man städar.
    Ser lite tendenser .. framförallt hos Ts som skrev frågan..  just nu är inte tråden så lång men senast en likadan fråga dök upp blev tråden hur lång som helst och då dök alla dessa människor upp och för varje svar blev det allt mer komplicerat.  Rätt mycket folk har inga rutiner eller vanor av städning helt enkelt.  
    För att inte tala om trådar som handlar om när folk byter lakan...😅 
Svar på tråden Hur ofta städar ni?