Inlägg från: Anonym (stök) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stök)

Hur ofta städar ni?

Anonym (F) skrev 2026-03-12 22:12:13 följande:
    Hur ofta städar ni?

Jag är uppvuxen med att man städar varje vecka. Dammar, dammsuger och våttorkar. Enligt denna devis har jag själv sedan också levt. När vi fick barn tog vi in städhjälp. Efter många år med det har vi bestämt för att pausa och göra det själv men helvete vad jobbigt det är att göra det själv nu. Det känns som att det hela tiden är städdag igen. Att hoppa över är knappast aktuellt, snusket är ju totalt efter en vecka med barn i hemmet. 

Men nu undrar jag ju, hur blev det såhär jobbigt? Blev jag lat och bekväm? Svinar familjen mer? 

Hur mycket städar du och hur känns det? 

Ju fler personer som bor i ett hem desto stökigare och smutsigare blir det ju. Och barn drar ju fram en del, både smuts och stök. 

När de var små så var det mycket blött, grus, leriga saker, matspill. Sen var det en period i mellanstadiet när det bakades en massa och man kom hem till en katastrofzon i köket, nu är mina barn tonåringar, så nu är det mer ansamlingar av disk i deras rum, smutstvätt på golvet som sen fyller en hel tvättkorg när de väl rensar. Och an nån anledning så måste de spotta tandkräm på hela handfatet, och lämna smink och grejs överallt i flera rum. 

Vi städar nog i princip varje vecka, men tex badrummet och köket behöver städas oftare. Stök ansamlas hur vi än går, tomma ytor belamras med saker, som bara hamnar där. 
  • Anonym (stök)
    Mrs Moneybags skrev 2026-03-13 10:08:54 följande:

Enklast är väl att köra en städdag/förmiddag när alla i familjen hjälps åt. På så sätt blir det inte bara de vuxnas ansvar att hålla i ordning.

Prio ett är att rensa hemmet från onödiga saker som bara tar plats. Rena ytor och ett minimum av saker gör att det blir väldigt enkelt att städa. 

Jag ser till att köket är undanplockat och snyggt innan jag går och lägger mig, samt att jag fixar till vardagsrummet så att det ser ok ut. Då eliminerar man att halva städtiden går åt till att plocka undan. 

Städtiden kan då ägnas åt att damma uppifrån och ner, dammsuga golv och våttorka dem efteråt. Badrummet städas samtidigt. Lördag förmiddag är en bra tid för då har man fint hela helgen om man ska få gäster osv. 

Det svåra är om man inte är överens om vad som är onödiga saker, och var de ska ha sin plats. 
  • Anonym (stök)
    Mrs Moneybags skrev 2026-03-13 10:19:09 följande:
    Ja, det är jättejobbigt. 

Det bästa är om allt får plats innanför skåpsluckor och dörrar så att man slipper se allt haha. 

Jag är nybliven singel så jag har rensat så enormt mycket hemma och det är sååå skönt! Mitt mål är att alla ytor ska vara tomma så att de är lätta att torka av. Har bara ett fat på vardagsrumsbordet, ett par ljusstakar eller foton på andra ställen. Resten är tomt. Det är väldigt befriande. 
    Det låter underbart!

Faktum är att just detta med grejer och var de ska ha eller inte ha sin plats är en sak som får mig att önska mig singelliv...
  • Anonym (stök)
    KimLinnefeldt skrev 2026-03-13 10:48:08 följande:
    Barn bör förmås att hjälpa till, och att alltid plocka upp och rensa efter sig själva, lägga tillbaka saker där de ska vara etc. Då lär de sig att ta ansvar, och det känns skönt för dem att de gör nytta, inte bara är något slags konsumtionsenheter.

Om mamma (oftare än pappa) alltid plockar och städar efter dem så lär de sig inte. Killar som behandlas så, blir nog inte så roliga att bo med när de blir vuxna.
    De lär sig nog med tiden, jag var likadan i tonåren och klarar nu att sköta ett hem.

Faktum är att ingen av oss orkar hålla det fritt från stök hela tiden, det funkar ändå, men blir lite rörigt mellan varven. 
  • Anonym (stök)
    Anonym (Olivia) skrev 2026-03-13 12:59:16 följande:

Alltid när jag läser/svarar i såna här trådar så blir jag alltid så ställd över folks städvanor, eller ska jag snarare säga bristen på dom.. Har folk aldrig lärt sig HUR man städar? Eller är alla uppvuxen med en mamma med både Asperger, ADHD och OCD? 

Allt verkar så omständligt och komplicerat för så många människor.  
    Ser snarare ut som att insatsstyrkan letar knarkgömmor än att man faktiskt städar.  

Nej du behöver inte hänga ut alla 14 mattor och lägga allt Lego i diskmaskinen bara för att dammsuga lite i köket 
    Nej att torka köksbordet kräver inte 4 sprayer,  möblera om köksskåpen och 5 trasor och en skiftnyckel 
    Nej din lilla dotter är inte automatiskt ett radioaktivt kärnavfall som måste bada i 1 timma och städa köket för att hon spiller lite sylt på mattan.. 

Alltså vad är detta ens? Detta är inte städning utan mani och bacillskräck.  

Var i tråden läser du såna saker? Tycker alla som svarat här verkar har rätt vettigt förhållningssätt till städningen och vet hur man städar.
  • Anonym (stök)
    Anonym (Olivia) skrev 2026-03-13 15:09:03 följande:
    Ser lite tendenser .. framförallt hos Ts som skrev frågan..  just nu är inte tråden så lång men senast en likadan fråga dök upp blev tråden hur lång som helst och då dök alla dessa människor upp och för varje svar blev det allt mer komplicerat.  Rätt mycket folk har inga rutiner eller vanor av städning helt enkelt.  
    För att inte tala om trådar som handlar om när folk byter lakan...😅 
    Ser tendenser..? Eller hittar på i ditt egen huvud?

Jaha, nu refererar du till helt andra trådar också?
Svar på tråden Hur ofta städar ni?