• Anonym (Dop)

Dop och halvsyskon

Hej,

Vi har hamnat i ett litet frågetecken kring dopet av vår dotter och våra tidigare barns roll i det. Det finns tre barn från tidigare förhållanden i åldrarna 13, 17 och 19. 

Det visade sig att maken och jag har lite olika erfarenhet av så mycket äldre syskons roll vid dopet. På de dop jag har varit tidigare har syskon över typ 10 år suttit på första bänkraden I kyrkan och bara bebisen och föräldrarna har varit där framme. Sambon hade bara varit där alla syskon oavsett ålder varit med upp. Det har ingen betydelse för någon av oss vilket alternativ det än skulle bli, men efter att ha fiskat lite med barnen blev vi inte ett dugg klokare? ett av dem vill absolut inte stå där framme och få uppmärksamhet, ett av dem sa att det kvittar men helst inte och det tredje sa att det kvittar men älskar uppmärksamhet och stå på scen i andra sammanhang och det märktes att hon nog kanske ville stå där nu också även om hon inte sa det. 

Det svåra är att för mig så är det alla eller ingen. För mig skulle det kännas jättekonstigt om bara ett barn står med oss. 

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Dop och halvsyskon
  • Tow2Mater

Hitta en liten praktisk uppgift det ena barnet som vill vara däruppe med er att hjälpa till med.

• Anonym (M.)

Egentligen tycker jag att det räcker att föräldrarna och dopbarnet är där framme - någon kan med fördel passa även små helsyskon tycker jag, jag menar i kyrkbänken - de ska få titta på såklart, men om de låter får barnpassaren gå ut med dem - i stället för att de ska vara där framme för det blir lätt rörigt. Ett dop i en kyrka är ju en förrättning och en gudstjänst som alla i församlingen får vara med på, som på vilken gudstjänst som helst, det är inte en lekstuga.

Så stora halvsyskon finns det ingen anledning alls att ha där framme. 

• Kvittning

Varför alla eller ingen? Mina barn är extremt olika och jag skulle aldrig tvinga mitt barn som vill dra sig undan att behöva vara i centrum eller vice versa. 

Det är väl bara att låta barnen själva bestämma och att ge de möjlighet att ändra sig fram till sista sekunden. 

• Aliona

I ert fall hade jag nog låtit alla tre sitta på första bänkraden eftersom en inte vill och det kvittar för de andra, och jag håller med om att det blir konstigt om de är på okika ställen. Sen kan det syskon som gillar att stå i centrum få gå upp och läsa en dikt eller sjunga eller spela en sång under dopet. 

Svar på tråden Dop och halvsyskon