• Anonym (Mamman)

Skaffa kanin?

Våran 4-åring vill så gärna ha en liten kanin. Vi funderar på att låta henne få en. Men jag undrar om kaniner lever länge? Är ju inte så kul om kaninen lever länge och så vill min dotter inte längre. Och jag är inte jättesugen på att ta hand om en kanin själv utan det får vara tillsammans med dottern. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Skaffa kanin?
  • Anonym (Nope)

Nej. Dels är hon nog för liten för att riktigt kunna ta hand om en kanin, de är spattiga och rätt sköra djur som lätt kan både skadas och skada tösen, även om det inte är med ont uppsåt så kan klorna vara vassa! 

Kaniner behöver mycket mer yta och stimulans än de minimikrav som finns, klor ska klippas, öron och tänder kollas och så vidare, så fundera på vad du vill förmedla med att skaffa kanin till henne. Är det att ge henne en leksak, eller vill du förmedla en empatisk inställning till andra levande varelser? De kan bli 15 år gamla, som en katt eller hund alltså. Så det är den tidshorisonten man behöver tänka sig. Det är väldigt många år att "sitta av" för en kanin om ingen vill engagera sig i den efter 2-3 år. 

Mitt tips är i så fall att antingen ta hand om en senior kanin som inte har fullt så många år kvar, där tidigare ägare redan tröttnat. Helst via en organisation, och inte via blocket. Då stöttar du dels fortsatt arbete för djurvälfärd och får både support och fler garantier för att kaninen är vad den säljs som. Alternativt kan ni anmäla er som jourhem och vara tillfälligt hem till en kanin som söker nytt hem via en sådan organisation, efter en eller kanske två omgångar vet du säkert om dotterns intresse består, eller om det bara var tillfälligt. 

• Anonym (barn)
    Anonym (Mamman) skrev 2026-04-07 14:14:21 följande:
    Skaffa kanin?

Våran 4-åring vill så gärna ha en liten kanin. Vi funderar på att låta henne få en. Men jag undrar om kaniner lever länge? Är ju inte så kul om kaninen lever länge och så vill min dotter inte längre. Och jag är inte jättesugen på att ta hand om en kanin själv utan det får vara tillsammans med dottern. Hur hade ni gjort?

Du måste räkna med att kaninen är ditt ansvar, oavsett hur länge den lever. Ett barn är aldrig moget nog att se vidden av omvårdnad ett djur behöver. Om du inte vill ha en kanin och sköta den så ska du inte skaffa en till barnet heller. 

kaniner är inte heller så keliga alla gånger, de är trista och vill sitta i buren. En 4-åring vill antagligen ha den att gosa med. Inte att den biter henne när hon vill klappa. Gäller väl inte alla kaniner kanske, men alla jag haft att göra med i alla fall.

Ett sätt att låta henne leka och vara med djur är att försöka hitta nåt ställe där barn kan få vara skötare och hjälpa till med djur, finns tex 4H-gårdar och en del andra ställen. Då kanske hon tycker att det räcker med att träffa kaniner på gården och ni slipper ha ansvar för en egen kanin. 
  • Finländsk

Kaniner lever i allmänhet inte riktigt lika länge som hundar, men kan vara bra att räkna med 8 år. Viktigt att veta före ni skaffar kanin: Man får inte ha bara en, de måste ha minst en kompis. De ska inte vara instängda i en bur utan behöver gott om utrymme att springa, leka och hoppa. De behöver tillgång till hö 24/7 (och givetvis också vatten). Ca 80% av födan är hö, men ge också annat som pellets och grönsaker. Inte för energirik föda, undvik alltså söta frukter.

• Anonym (Nope)

Som kuriosa kan nämnas att en före detta pojkvän till mig fick en kanin när han var liten. Den levde i 16 år, hatade män, anföll fötter och var allmänt odräglig. Frun i huset som varit skeptisk till inköpet avgudade dock den lilla ludd-tussen och tyckte att det var givet att den skulle få gå lös i hela huset, även om det innebar att make, söner och alla gäster fick ha tofflor med hel tå på sig hela tiden. 😅

• Deeru

Skaffa absolut inte kanin! Du kan ju inte tro att en fyraåring ska klara av att ta hand om den, de kan bli över 10 år gamla dessutom. Köp ett mjukisdjur istället. 

• Anonym (barn)
    Finländsk skrev 2026-04-07 14:33:30 följande:

Kaniner lever i allmänhet inte riktigt lika länge som hundar, men kan vara bra att räkna med 8 år. Viktigt att veta före ni skaffar kanin: Man får inte ha bara en, de måste ha minst en kompis. De ska inte vara instängda i en bur utan behöver gott om utrymme att springa, leka och hoppa. De behöver tillgång till hö 24/7 (och givetvis också vatten). Ca 80% av födan är hö, men ge också annat som pellets och grönsaker. Inte för energirik föda, undvik alltså söta frukter.

Får de inte vara bara en? Är det nåt nytt, för jag vet flera som haft bara en kanin?
  • Anonym (Nej!)

Köp ett mjukisdjur i form av kanin och ta henne till 4 h gård där hon kan klappa kaniner, alternativt miniskansen eller liknande.

• Anonym (Nope)
    Anonym (barn) skrev 2026-04-07 14:42:31 följande:
    Får de inte vara bara en? Är det nåt nytt, för jag vet flera som haft bara en kanin?
    Inget lagkrav, men ett råd/rekommendation. De är sociala så kallade kolonidjur. Inte riktigt lika utpräglat sammanbundna med artfränder som flockdjur, men mår bäst tillsammans.

Jag vet också de som haft bara en. Ofta har det då varit äldre kaniner som mist sin bästis. Men då har de haft annan kompis, typ en katt eller hund att hänga med om dagarna. Så inte riktigt lika benhårt som exempelvis marsvin eller råttor, där det är väldigt svårt att ersätta en artfrände. 
  • Finländsk
    Anonym (barn) skrev 2026-04-07 14:42:31 följande:
    Inget absolut lagkrav, men ja, har du kanin ska du ha minst två oberoende. Allt annat är själviskt. När man skaffar ett nytt djur måste man alltid läsa på ordentligt om dess behov. Här är en länk som ger lite grunder om behoven och vad lagen säger, men nöj dig absolut inte med minimikraven och läs på mer än bara denna länk

www.lansstyrelsen.se/download/18.8cd5a1b19362fb4fc2143e/1732535336819/Kaniner%20som%20s%C3%A4llskapsdjur%20%E2%80%93%20s%C3%A5%20s%C3%A4ger%20djurskyddsreglerna.pdf

En annan länk som utgår från kaniner i forskningsmiljö, men som tar upp relevant information om vad kaniner behöver:

jordbruksverket.se/download/18.1b59ef218f50cab99f511b/1721980618807/Stod-vid-grupp-och-ensamhallning-av-kaniner-tga.pdf
  • Anonym (barn)
    Finländsk skrev 2026-04-07 15:25:23 följande:
    Inget absolut lagkrav, men ja, har du kanin ska du ha minst två oberoende. Allt annat är själviskt. När man skaffar ett nytt djur måste man alltid läsa på ordentligt om dess behov. Här är en länk som ger lite grunder om behoven och vad lagen säger, men nöj dig absolut inte med minimikraven och läs på mer än bara denna länk

www.lansstyrelsen.se/download/18.8cd5a1b19362fb4fc2143e/1732535336819/Kaniner%20som%20s%C3%A4llskapsdjur%20%E2%80%93%20s%C3%A5%20s%C3%A4ger%20djurskyddsreglerna.pdf

En annan länk som utgår från kaniner i forskningsmiljö, men som tar upp relevant information om vad kaniner behöver:

jordbruksverket.se/download/18.1b59ef218f50cab99f511b/1721980618807/Stod-vid-grupp-och-ensamhallning-av-kaniner-tga.pdf
    Att ha kanin är nog själviskt oavsett hur många man har. Men, jag vet ju många som har bara en kanin, så därför visste jag inte att de måste vara flera. 

För egen del behöver jag ingen info, skulle aldrig vilja ha kanin eller annat bur-djur.
Svar på tråden Skaffa kanin?