Anonym (Mamman) skrev 2026-04-07 14:14:21 följande:
Skaffa kanin?
Våran 4-åring vill så gärna ha en liten kanin. Vi funderar på att låta henne få en. Men jag undrar om kaniner lever länge? Är ju inte så kul om kaninen lever länge och så vill min dotter inte längre. Och jag är inte jättesugen på att ta hand om en kanin själv utan det får vara tillsammans med dottern. Hur hade ni gjort?
Du måste räkna med att kaninen är ditt ansvar, oavsett hur länge den lever. Ett barn är aldrig moget nog att se vidden av omvårdnad ett djur behöver. Om du inte vill ha en kanin och sköta den så ska du inte skaffa en till barnet heller.
kaniner är inte heller så keliga alla gånger, de är trista och vill sitta i buren. En 4-åring vill antagligen ha den att gosa med. Inte att den biter henne när hon vill klappa. Gäller väl inte alla kaniner kanske, men alla jag haft att göra med i alla fall.
Ett sätt att låta henne leka och vara med djur är att försöka hitta nåt ställe där barn kan få vara skötare och hjälpa till med djur, finns tex 4H-gårdar och en del andra ställen. Då kanske hon tycker att det räcker med att träffa kaniner på gården och ni slipper ha ansvar för en egen kanin.