• Anonym (Mamman)

Skaffa kanin?

Våran 4-åring vill så gärna ha en liten kanin. Vi funderar på att låta henne få en. Men jag undrar om kaniner lever länge? Är ju inte så kul om kaninen lever länge och så vill min dotter inte längre. Och jag är inte jättesugen på att ta hand om en kanin själv utan det får vara tillsammans med dottern. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Skaffa kanin?
  • Anonym (f)

"Vi har seriöst funderat på en kanin men inte googlat livslängd"??

• EpicF
    Anonym (barn) skrev 2026-04-07 14:42:31 följande:
    Får de inte vara bara en? Är det nåt nytt, för jag vet flera som haft bara en kanin?
    De ska helst ha en kompis med det är inget måste. 
  • EpicF
    Finländsk skrev 2026-04-07 15:25:23 följande:
    Inget absolut lagkrav, men ja, har du kanin ska du ha minst två oberoende. Allt annat är själviskt. När man skaffar ett nytt djur måste man alltid läsa på ordentligt om dess behov. Här är en länk som ger lite grunder om behoven och vad lagen säger, men nöj dig absolut inte med minimikraven och läs på mer än bara denna länk

www.lansstyrelsen.se/download/18.8cd5a1b19362fb4fc2143e/1732535336819/Kaniner%20som%20s%C3%A4llskapsdjur%20%E2%80%93%20s%C3%A5%20s%C3%A4ger%20djurskyddsreglerna.pdf

En annan länk som utgår från kaniner i forskningsmiljö, men som tar upp relevant information om vad kaniner behöver:

jordbruksverket.se/download/18.1b59ef218f50cab99f511b/1721980618807/Stod-vid-grupp-och-ensamhallning-av-kaniner-tga.pdf
    Min första kanin vägrade vara med de andra kaninerna vi hade. H*n vare en ensamvarg och trivdes med det. 
  • EpicF
    Anonym (Nope) skrev 2026-04-07 15:43:20 följande:
    Viktig skillnad är att på kanin är det ett råd (du får lov att avvika från råd utan konsekvenser, råden finns till för att man som djurägare ska kunna ge djuret den bästa skötseln), men på alla gnagare utom guldhamster ska djuren hållas minst parvis. Lagkrav. Det är alltså ett djurskyddsbrott att hålla dessa en och en och skulle rent teoretiskt kunna leda till att länsstyrelsen tar djuret ifrån en. 
    Det finns inget lagkrav om att man måste ha missat att man måste ha minst två kaniner.
    Däremot finns det på bla marsvin (vi hade dock bara ett när jag var barn och det gick helt fint), råttor,  hamstrar, möss och ökenråttor. Men inte på kaniner. Rekomenderat ja, men inget lagkrav. 
  • Anonym (lånar tråden)

En parentes bara, eftersom det verkar finnas kunniga här, någon som vet om man kan ha en sköldpadda ihop med kaninen? Inte trångt självklart

• EpicF
    Anonym (lånar tråden) skrev 2026-04-07 20:28:41 följande:

En parentes bara, eftersom det verkar finnas kunniga här, någon som vet om man kan ha en sköldpadda ihop med kaninen? Inte trångt självklart

Hur tänker du att de ska få sällskap av varandra?
  • Anonym (d)

Att skaffa en kanin till ett småbarn och tro att hon ska sköta den är dömt att misslyckas.
    Alla djur förtjänar att ha det bra.

En så liten unge förstår inte hur man ska handskas med djuren heller.

Jag köpte en kanin till min då tolvåriga son som sa sig skulle sköta den, det gick ett tag och sedan luktade det bara ladugård på hans rum. Dock hade jag räknat med det och övertog mer eller mindre skötseln.

Kaninen i fråga blev nästan som en hund, han var rumsren och bodde med sonen på rummet. Vi kaninsäkrade rummet förstås, såg till att alla elsladdar drog högt bland annat.

Kaninen sov med sonen i sänger på nätterna och var väldigt, väldigt social. Ibland hoppade den runt i hela hemmet, under uppsikt.

Vi älskade verkligen vår kanin. Dock hade jag sagt tvärnej när sonen var fyra.

• Anonym (lånar tråden)
    EpicF skrev 2026-04-07 20:29:48 följande:
    Hur tänker du att de ska få sällskap av varandra?
    genom att de får vara tillsammans såklart? Vad är det för fråga, förstod du inte av min text att de skulle vara ihop?
  • EpicF
    Anonym (lånar tråden) skrev 2026-04-07 20:41:20 följande:
    genom att de får vara tillsammans såklart? Vad är det för fråga, förstod du inte av min text att de skulle vara ihop?
    Det förstod jag. Och min fråga kvarstår, hur tänker du att de ska få sällskap av varandra? 

Vet du ens vad sköldpadda respektive kanin är för typer av djur?
  • Anonym (f)
    Anonym (lånar tråden) skrev 2026-04-07 20:41:20 följande:
    Det magiska ordet är utbyte, vilket utbyte skulle dessa individer få av varandra?
Svar på tråden Skaffa kanin?