• Anonym (Mamman)

Skaffa kanin?

Våran 4-åring vill så gärna ha en liten kanin. Vi funderar på att låta henne få en. Men jag undrar om kaniner lever länge? Är ju inte så kul om kaninen lever länge och så vill min dotter inte längre. Och jag är inte jättesugen på att ta hand om en kanin själv utan det får vara tillsammans med dottern. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Skaffa kanin?
  • Anonym (barn)
    Anonym (Nope) skrev 2026-04-07 15:09:30 följande:
    Inget lagkrav, men ett råd/rekommendation. De är sociala så kallade kolonidjur. Inte riktigt lika utpräglat sammanbundna med artfränder som flockdjur, men mår bäst tillsammans.

Jag vet också de som haft bara en. Ofta har det då varit äldre kaniner som mist sin bästis. Men då har de haft annan kompis, typ en katt eller hund att hänga med om dagarna. Så inte riktigt lika benhårt som exempelvis marsvin eller råttor, där det är väldigt svårt att ersätta en artfrände. 
    Ska även marsvin och råttor vara flera alltså? För jag vet nog ingen som haft det så, alla jag vet har haft ett marsvin, en hamster, en råtta. Men, det är säkert så att de inte brytt sig om rekommendationerna i så fall.  
  • Anonym (Nope)
    Anonym (barn) skrev 2026-04-07 15:30:47 följande:
    Ska även marsvin och råttor vara flera alltså? För jag vet nog ingen som haft det så, alla jag vet har haft ett marsvin, en hamster, en råtta. Men, det är säkert så att de inte brytt sig om rekommendationerna i så fall.  
    Viktig skillnad är att på kanin är det ett råd (du får lov att avvika från råd utan konsekvenser, råden finns till för att man som djurägare ska kunna ge djuret den bästa skötseln), men på alla gnagare utom guldhamster ska djuren hållas minst parvis. Lagkrav. Det är alltså ett djurskyddsbrott att hålla dessa en och en och skulle rent teoretiskt kunna leda till att länsstyrelsen tar djuret ifrån en. 
  • Finländsk
    Anonym (barn) skrev 2026-04-07 15:28:50 följande:
    Att ha kanin är nog själviskt oavsett hur många man har. Men, jag vet ju många som har bara en kanin, så därför visste jag inte att de måste vara flera. 

För egen del behöver jag ingen info, skulle aldrig vilja ha kanin eller annat bur-djur.
    Ursäkta, misstog dig för TS. Och ja, att ha djur överlag är ju i grund och botten en självisk handling, så man får lov att se till att djuren har det så bra som möjligt. Många som inte vet att de mår dåligt av att vara ensamma. Det här gäller ju de flesta (om inte alla) däggdjur. Att ha kanin i en bur är för mig helt otänkbart. Helst ska de ha möjlighet att gräva gångar ute på gården och ha minst 10x10 meter inhängnad så att de kan springa av sig när de vill och äta grönt när de vill. Vintertid bör de få motsvarande möjligheter inomhus, så gott det går att ordna.
  • Deeru
    Anonym (barn) skrev 2026-04-07 15:28:50 följande:
    Att ha kanin är nog själviskt oavsett hur många man har. Men, jag vet ju många som har bara en kanin, så därför visste jag inte att de måste vara flera. 

För egen del behöver jag ingen info, skulle aldrig vilja ha kanin eller annat bur-djur.
    Man måste ju inte ha dom i bur, våra gick löst i hela lägenheten, de gick på låda och hade ett eget rum vi stängde in dom i när vi inte var hemma.
  • elmadumle

Man skaffar inte en kanin, eller annat djur för den delen, till ett barn, man skaffar den till sig själv där man har det fulla ansvaret fullt ut att se till att djuret har och får det den behöver. Så nej, du ska inte köpa en kanin till ditt barn eftersom du inte verkar ha något intresse. 
    Jag föder upp kaniner till utställning, avel, mat, det är vi många som djur i landet. Om du själv vill ha en kanin så rekommenderar jag att du söker upp en uppfödare som har koll på allt, där får du också träffa föräldradjuren till kullen om du är intresserad av en unge. 
    Jag själv säljer inte några kaniner till någon under 18 år om inte båda föräldrarna är med och visar intresse. 

• Jemp

Sista meningen säger allt.
    Du vill inte ta hand om En kanin, alltså ska du inte skaffa en kanin. Man kan inte förvänta sig att en 4-åring ska göra det. 

Ska man sen skaffa djur behöver man läsa på ordentligt. 

Kaniner är fantastiska husdjur, men kräver sin omvårdnad och kunskap.

De blir 6-8 år vanligtvis, kan bli 10.

• Jemp
    Anonym (barn) skrev 2026-04-07 15:30:47 följande:
    För gnagare är det lagkrav ja. (utom guldhamstrar, där gäller motsatsen).
  • Anonym (JenAx)

En djur ska aldrig vara en present till ett barn utan det är de vuxna som skaffar djuret och barnen är med. Vi har haft kaniner i många år och de kräver en hel del. Framförallt mår de bäst av att ha en kompis. Dessutom kräver de stora ytor, vi har ett stort hägn utomhus med ståhöjd och som givetvis är säkrat för både rovdjur och rovfåglar. Där får de utlopp för sina naturliga instinkter som att gräva djupa hålor, skutta och träna sina muskler. Vår äldsta kanin är 10 år nu och barnen är inte särskilt intresserade längre. De går ut och myser lite då och då, men städa etc är de inte så lockade av. 

kaniner är också känsliga djur, de blir lätt stressade och kan kräva veterinärvård som inte sällan kostar en hel del. Om man tror att kanin är ett enkelt husdjur bör man tänka om. 

• EpicF

Kaninen kommer vara ditt ansvar tills dotter är mogen nog att ta hand om den. Så om du vill ha ansvar över en kanin så ska inte skaffa någon. 

• Studentpappa

Kaniner kräver som många skriver rätt mycket omvårdnad. Vi skaffade en först men insåg rätt snabbt att dom mår bäst i par. Dom bråkade i några dgr så vi delade av buren så dom kunde bekanta sig genom ett galler, sen var dom oskiljaktiga tills tyvärr räven tog dom.

Vi hade våra ute och jag underskattade styrkan hos en räv som slet sönder nätet på natten.

Men man kan ju inte åka bort utan djurvakt etc. så det är ju som att ha katt eller vad som helst.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Skaffa kanin?