• Anonym (Dejt)

Googlade dejt

Jag har börjat dejta en man från Tinder. Han känns som en jättebra man, googlade hans namn bara för att kolla att han inte är gift eller så. 

nopp, inte gift men sambo stod det? ältade med hur jag skulle göra men bestämde mig för att fråga rakt ut, utan att vara anklagande. 

det fanns en oskyldig förklaring, men han tyckte att det var konstigt att jag googlat honom. 

jag svarade att jag bara ville vara försiktig men nu har han inte skrivit mer med mig? vi skulle ses imorgon. Hemma hos mig. Nu vet jag inte hur det blir. 

var det konstigt att jag googlade? Och frågade rakt ut? Vi har träffats ute flera gånger och haft tät kontakt. 

• Svar på tråden Googlade dejt
  • Goneril

Mycket bra att möjligheter att kontrollera finns i dag, så länge inte register av olika slag stryps. Jag har hört att det har diskuterats politiskt; på vilken nivå vet jag inte men det kanske någon annan vet? Integriteten skulle  kunna vara hotad. Jag ska gräva lite i det också. Som påpekats i tråden kan dessa sökningar rädda kvinnor, för det handlar främst om kvinnor, och deras barn från både det ena och det andra. Inte kul att dejta någon redan upptagen, dömd eller någon med Kronofogden i hälarna. Värst förstås någon med fängelsedomar.                                                                                                          Förr i världen fanns en tidning som hette Post- och Inrikes tidningar som lämnade viss information, företrädesvis gällande konkurser och betalningsanmärkningar. Jag som befann mig i banksfären kunde kolla presumtiva kavaljerer och ibland fick jag napp. Då visste man. Nej tack.

• Anonym (m)
    Anonym (Hmmm) skrev 2026-04-09 06:38:39 följande:
    Så han har flyttat den senaste månaden då? Eller hon? För det tar max en månad för en adressändring att synas på de olika sidorna, oftast tar det typ en vecka. 

Så, när flyttade någon av dem? När gjorde de slut? För mig är det där inte ett acceptabelt svar, att adressen inte ändrats än.
    Men om hon inte har ändrat adressen än så kommer det inte synas på några sidor
  • Anonym (Mmm)
    Cox Orange skrev 2026-04-09 10:46:37 följande:

Jättekonstigt att prata om nåt så på en tidig dejt. För honom blev det en varningsflagga. Du framstår som kontrollerande, hispig och snokande.

Jag tycker tvärtom, att det är en varningsflagg att han inte berättade att han bor tillsammans med någon. Vilket han borde gjort redan första dejten. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Trams) skrev 2026-04-09 06:41:55 följande:

Det är han som är konstig, inte du. Tror nästan alla googlar, just för att undvika otrogna, förbrytare och diverse löst folk. Jag menar, det är ju inte bara huruvida han är gift eller inte, man vill ju se så han inte råkar vara talesperson för NMR eller publikt lobba för att tidelag ska bli tillåtet igen. 

Tillit handlar inte om att man ska lita blint på varandra från första ögonblicket (det är så man blir lurad), förtroende byggs upp över tid. 

Det är ju heller inte att gå bakom ryggen på någon, människan är nyfiken till sin natur och det som ligger på Google är ju uppgifter vem som helst kan ta reda på med ett knapptryck. Du har inte gjort något fel, och det är ju helt givet att du berättar om dina fynd och ifrågasätter varför två personer finns på adressen. Du är inte problemet här. 

Hans sätt att hantera det är däremot en röd flagga. Att han inte berättat i förebyggande syfte är också konstigt. 

Det är att gå bakom ryggen om man inte vill att personen ska veta vad man gjort men visst TS kanske hade varit öppen med vad hon gör även om hon inte hittat något skumt. Men varför inte då berätta direkt - nu kommer jag googla dig?
  • Goneril
    Goneril skrev 2026-04-09 11:22:10 följande:

Mycket bra att möjligheter att kontrollera finns i dag, så länge inte register av olika slag stryps. Jag har hört att det har diskuterats politiskt; på vilken nivå vet jag inte men det kanske någon annan vet? Integriteten skulle  kunna vara hotad. Jag ska gräva lite i det också. Som påpekats i tråden kan dessa sökningar rädda kvinnor, för det handlar främst om kvinnor, och deras barn från både det ena och det andra. Inte kul att dejta någon redan upptagen, dömd eller någon med Kronofogden i hälarna. Värst förstås någon med fängelsedomar.                                                                                                          Förr i världen fanns en tidning som hette Post- och Inrikes tidningar som lämnade viss information, företrädesvis gällande konkurser och betalningsanmärkningar. Jag som befann mig i banksfären kunde kolla presumtiva kavaljerer och ibland fick jag napp. Då visste man. Nej tack.

Tillägg: Jag var inte ute och cyklade, Ratsit, till exempel, har diskuterats utifrån integritetsperspektivet. Det kommer inte att helt försvinna utan stramas åt. Där lär till exempel komma att finnas en "självregleringsmöjlighet" innebärande att man kan ta bort uppgifter om sig själv;  därmed blir ju inte det registret tillförlitligt. När detta ska införas vet jag inte, inte AI heller.
  • Anonym (M.)
    Anonym (m) skrev 2026-04-09 11:20:37 följande:
    Men du skrev ju något om att så länge man inte hittar något misstänkt ska man inte berätta. Men om man hittar något misstänkt ska man berätta det då? Då vet han ju om det. Och du insinuerar väl att alla vettiga män borde förstå det ändå? "Han är kanske inget att ha om han reagerar sådär"? Jag får inte ihop ditt resonemang. Om man inte gör något fel varför ska man dölja det?
    Man måste ju inte väcka den björn som sover? Smidigast att inte berätta något som kan orsaka konflikter.

Hittar man något allvarligt på Lexbase är det bäst att ghosta. Inte konfrontera, då vet man aldrig vad man drar på sig. Hittar man en sambo så kan man ju fråga, ifall det skulle vara någon som bara är kvarskriven. Synd att missa en fin kille bara för det, liksom. Stora skulder hos KF...Då skulle jag nog inte berätta att jag kollat, utan fråga om han har skulder och se om han ljuger. Om han talar sanning och har en bra förklaring så får jag väl tänka ett varv till. Någon gemensam bostad kan det förstås inte bli, och inga gemensamma ekonomiska affärer överhuvudtaget. 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (m) skrev 2026-04-09 11:22:33 följande:
    Men om hon inte har ändrat adressen än så kommer det inte synas på några sidor
    Man ska ändra adress och folkbokföringen när man flyttar så då begår den som inte ändrat ett brott. Och så länge de står kvar på samma adress är det smartast att förutsätta att relationen fortgår.
  • Anonym (Prioriteringaar)
    Anonym (m) skrev 2026-04-09 11:30:03 följande:
    Det är att gå bakom ryggen om man inte vill att personen ska veta vad man gjort men visst TS kanske hade varit öppen med vad hon gör även om hon inte hittat något skumt. Men varför inte då berätta direkt - nu kommer jag googla dig?
    Det viktigaste när man träffar någon ny är att tänka på säkerheten. Min personliga säkerhet går ALLTID före att inte "gå bakom ryggen" på någon som precis kommit in i mitt liv. Att inte berätta är bara ytterligare en säkerhetsaspekt och man har inga skyldigheter mot sin dejt i det läget. Enbart mot sig själv. Att prioritera dejten är galenskap. 
  • Queen Ice

Det är absolut nödvändigt att kolla upp att dejten inte är en kvinnomisshandlare, pedofil eller en otrogen skitstövel. Alla ni som hävdar att det är ?red flag? att kolla upp sin dejt är välkomna tillbaka till planeten tellus. 

• Anonym (m)
    Anonym (Prioriteringaar) skrev 2026-04-09 13:52:21 följande:
    Det viktigaste när man träffar någon ny är att tänka på säkerheten. Min personliga säkerhet går ALLTID före att inte "gå bakom ryggen" på någon som precis kommit in i mitt liv. Att inte berätta är bara ytterligare en säkerhetsaspekt och man har inga skyldigheter mot sin dejt i det läget. Enbart mot sig själv. Att prioritera dejten är galenskap. 
    Du prioriterar så klart vad du vill, jag har inte sagt något om vad folk ska prioritera, bara att det faktiskt är vad man gör, om man vill göra något som den andre inte ska få reda på att man gör, det är precis det som är att gå bakom ryggen på personen. 
Svar på tråden Googlade dejt