• Anonym (Dejt)

Googlade dejt

Jag har börjat dejta en man från Tinder. Han känns som en jättebra man, googlade hans namn bara för att kolla att han inte är gift eller så. 

nopp, inte gift men sambo stod det? ältade med hur jag skulle göra men bestämde mig för att fråga rakt ut, utan att vara anklagande. 

det fanns en oskyldig förklaring, men han tyckte att det var konstigt att jag googlat honom. 

jag svarade att jag bara ville vara försiktig men nu har han inte skrivit mer med mig? vi skulle ses imorgon. Hemma hos mig. Nu vet jag inte hur det blir. 

var det konstigt att jag googlade? Och frågade rakt ut? Vi har träffats ute flera gånger och haft tät kontakt. 

• Svar på tråden Googlade dejt
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (m) skrev 2026-04-09 14:26:47 följande:
    Du prioriterar så klart vad du vill, jag har inte sagt något om vad folk ska prioritera, bara att det faktiskt är vad man gör, om man vill göra något som den andre inte ska få reda på att man gör, det är precis det som är att gå bakom ryggen på personen. 
    Och? Om man anser att den andre inte behöver veta det så spelar det ju ingen roll. 

Tycker du även att arbetsgivare går bakom ryggen om de googlar på någon som söker arbete?
  • Anonym (Prioriteringaar)
    Anonym (m) skrev 2026-04-09 14:26:47 följande:
    Du prioriterar så klart vad du vill, jag har inte sagt något om vad folk ska prioritera, bara att det faktiskt är vad man gör, om man vill göra något som den andre inte ska få reda på att man gör, det är precis det som är att gå bakom ryggen på personen. 
    Du ifrågasätter ju varför man inte berättar, vilket säger en del om vad du tycker är viktigast.
  • Anonym (Hmm)

Även om man kollar upp saker ... Kan ju hända att någon misshandlat eller annat men faktiskt inte åkt dit - då finns det inte mycket att kolla upp.
    Känner en vars dotter bodde ihop med en snubbe under några år, han blev helt plötsligt filmad och uthängd på Dumpen!
    Detta hade pågått under ganska lång tid och inte ens hon hade någon aning. 
    Är nog bra att kolla men också komma ihåg att man inte kan hitta allt på nätet.

• Anonym (m)
    Anonym (Mmm) skrev 2026-04-09 14:59:26 följande:
    Och? Om man anser att den andre inte behöver veta det så spelar det ju ingen roll. 

Tycker du även att arbetsgivare går bakom ryggen om de googlar på någon som söker arbete?
    Vadå och, jag svarade en som påstod att det inte är att gå bakom ryggen, men det är det ju.

Det beror på, om de vill hindra att personen ska få veta vad de har gjort så vill de ju göra det bakom ryggen på personen.
  • Anonym (m)
    Anonym (Prioriteringaar) skrev 2026-04-09 15:11:14 följande:
    Du ifrågasätter ju varför man inte berättar, vilket säger en del om vad du tycker är viktigast.
    Och jag har skrivit att jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det, men det är dock en annan fråga. Det jag motsatte mig nu var påståendet att det inte är att gå bakom ryggen, men det är ju precis det man gör, om man vill göra det i lönndom.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Hmm) skrev 2026-04-09 15:54:10 följande:

Även om man kollar upp saker ... Kan ju hända att någon misshandlat eller annat men faktiskt inte åkt dit - då finns det inte mycket att kolla upp.
    Känner en vars dotter bodde ihop med en snubbe under några år, han blev helt plötsligt filmad och uthängd på Dumpen!
    Detta hade pågått under ganska lång tid och inte ens hon hade någon aning. 
    Är nog bra att kolla men också komma ihåg att man inte kan hitta allt på nätet.

Så är det ju med allting? Om man gör fosterdiagnostik t.ex. så hittar inte den allting heller. Man kan fortfarande föda ett handikappat barn. Men att inte ALLT går att hitta, är väl inget argument för att inte kolla upp det som går att hitta?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-09 16:31:41 följande:
    Så är det ju med allting? Om man gör fosterdiagnostik t.ex. så hittar inte den allting heller. Man kan fortfarande föda ett handikappat barn. Men att inte ALLT går att hitta, är väl inget argument för att inte kolla upp det som går att hitta?
    Det är ju därför jag skriver som jag gör i sista meningen.......
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (X)

Har han problem med en vanlig enkel sökning på Google blir jag fundersam.
    Nästan alla skulle gjort som du och är man dessutom kvinna är man mer utsatt.

Tänk om det hade kommit upp att han blivit dömd för ett grovt brott. Hade jag varit kvinna hade jag inte träffat någon som blivit dömd för sexuella trakasserier, tafsningar, sexköp osv

Läst andra trådar där folk i detalj kartlagt dejten. Kollat brottsregistret, inkomst, fordon, studiepoäng, KFM och allt möjligt. Man har snokar i allt.

Dú har bara fyllt i hans namn i en tom ruta på Google och väldigt få har nog problem med det såvida man inte har någon obekväm information man vill dölja.

• Anonym (Prioriteringaar)
    Anonym (m) skrev 2026-04-09 15:57:49 följande:
    Och jag har skrivit att jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det, men det är dock en annan fråga. Det jag motsatte mig nu var påståendet att det inte är att gå bakom ryggen, men det är ju precis det man gör, om man vill göra det i lönndom.
    Att kolla offentligt tillgänglig information online är inte att gå bakom ryggen. Att säga att man bor ensam när man inte gör det är däremot att gå bakom ryggen. 
Svar på tråden Googlade dejt